یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

انتظارات سینماگران از رئیس سازمان سینمایی/۴

قاری زاده: درهای سازمان سینمایی را به روی همه فیلمسازان باز کنید/ بساط دورهمی جهانی فجر باید جمع شود

مجید قاری زاده

سینماپرس: مجید قاری زاده کارگردان سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: رئیس جدید به آمارها و بیلان هایی که توسط حلقه مشاوران شان داده می شود نباید توجه نماید و با اهالی سینما ارتباط مستقیم ایجاد کند و حرف و درد دل های اهالی سینما را رو در رو بشنود تا شاید با واقعیات آشنا شده و بتواند تدبیری برای برون رفت از اوضاع بحرانی سینما اتخاذ کند.

کارگردان فیلم سینمایی «رفقای خوب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین کاری که آقای انتظامی در حال حاضر می توانند انجام دهند این است که درهای سازمان سینمایی را به روی همه فیلمسازان و سینماگران باز کنند، حرف و درد دل های یکایک اهالی سینما را به صورت رو در رو بشنوند و با آن ها تعامل و مراوده داشته باشند و وضعیت اهالی سینما را از مشاوران و مدیران زیردستی شان جویا نشوند.

وی ادامه داد: متأسفانه مدیران میانی سازمان سینمایی فقط به فکر آمار و بیلان دادن هستند و رئیس سازمان سینمایی نباید وارد این بازی شود! خوشبختانه در وزارت ارشاد سالن کم نیست و اگر آقای انتظامی بخواهند می توانند از همه اهالی سینما به دفعات دعوت کنند تا به وزارت ارشاد بروند و حرف های شان را با ایشان در میان بگذارند، اگر آقای انتظامی چنین کاری نکنند قطعا حضورشان مانند بسیاری دیگر از مدیران سینمایی که طی این سال ها شاهد بوده ایم تنها حضوری نمایشی خواهد بود و در به روی همان پاشنه قبلی خواهد چرخید و هیچ دستاوردی برای سینما و سینماگران در دوران مدیریتی ایشان شاهد نخواهیم بود.

قاری زاده سپس به برخی از مشکلات مهم و اصلی سینمای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از بزرگترین معضلات سینما این است که سالن داران حرف اصلی را در سینما می زنند و به نوعی تصمیم گیرنده همه امور سینما شده اند! ‌ وضعیت به حدی بغرنج شده که آن ها حتی نوع فیلمی را که می خواهند به تهیه کنندگان و کارگردانانی که با آن ها مراوده دارند سفارش می دهند و به همین علت هم مدتی است سینما در سیطره و تسخیر فیلم های نازلی درآمده که این روزها شاهد آن هستیم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: متأسفانه به اسم سینمای کمدی فیلم هایی تولید می شود که هیچ ارزشی ندارند و تفکر و تعمق را از جامعه می گیرند؛ همه این اتفاقات با رسالت اصلی سینما که باید یک رسانه عمومی و آگاهی بخش باشد منافات دارد، مخاطب باید وقتی به سالن سینما می آید کمی فکر کند، کمی اندیشه کند اما متأسفانه این روزها تنها شاهد فیلم های نازلی هستیم که به صورت سری دوزی شده روانه اکران می شوند و ذائقه مخاطبان سینما را به پایین ترین سطح ممکن رسانده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «پسران آجری» در همین راستا متذکر شد: سالن ها بهترین اکران های سال از نوروز گرفته تا عید فطر را برای خودشان و دوستان و آشنایان شان می گذارند، این اتفاقات درست سینمای امروز را شبیه دوران قبل از انقلاب کرده چرا که در آن زمان هم وضعیت به همین گونه بود و سالن دارها با وارداتی که داشتند سینماها را در قبضه خود درآورده بودند. امروزه مسأله فروش فیلم حرف اول و آخر را در سینما می زند، فروش به هر قیمتی! ‌حتی به قیمت حراج اندیشه و پایین کشیدن سطح فرهنگی جامعه!

وی تأکید کرد: مسئولان سازمان سینمایی باید تدبیری اتخاذ کنند و پردیس های سینمایی را از دست این افراد سودجو و فرصت طلب خارج کنند. مسئولان کمی به فکر اجرای عدالت در سینما باشند و تدبیری برای رفع مشکلات معیشتی بخش عمده ای از اهالی سینما که مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند بکنند.

قاری زاده در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه یکی از درخواست های مهم اهالی سینمای کشور طی سال های اخیر از مسئولان سازمان سینمایی برچیده شدن بساط دورهمی به نام جشنواره جهانی فیلم فجر است اظهار داشت: این جشنواره که عنوان جهانی را با خود به یدک می کشد بیشتر یک مهمانی خصوصی است و به هیچ جایی نخواهد رسید! برگزاری یک جشنواره جهانی اصول و قواعد خود را دارد اما این جشنواره فقط ظاهرسازی و زرق و برق دارد و از درون پوچ و تهی است و قاطبه اهالی سینما با ارسال نامه های سرگشاده خواهان برچیده شدن آن و برباد رفتن بودجه های میلیاردی این جشنواره هستند و امیدوارم که آقای انتظامی برخلاف مدیران پیشین به خواسته صنوف احترام گذاشته و این دورهمی را برای همیشه جمع کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.