یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

انتظارات سینماگران از رئیس جدید سازمان سینمایی/۳

اصغری: سینما به سمت بیزینس رفته و هیچ اهمیتی به محتوا و مفاهیم فیلم ها داده نمی شود/ بی عدالتی در سینما بیداد می کند

ابراهیم اصغری

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما گفت: سینما به سمت بیزینس تجاری رفته و هیچ اهمیتی به محتوا و مفاهیم فیلم ها داده نمی شود؛ امروزه مهمترین مشکل ما در سینمای کشور بی برنامگی سازمان سینمایی است، نه برنامه خوب و مفیدی برای تولید وجود دارد و نه به مسأله اکران توجهی می شود و به طورکلی سینما به حال خود رها شده است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «قرارمون پارک شهر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شرایط کلی سینمای کشور این روزها نیاز به ساماندهی دارد؛ مهمتر از هر مسأله ای ساماندهی محتوایی و مفهومی آثار سینمایی است. به عقیده بنده رسالت اصلی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی است که به محتوای آثار توجه داشته باشند اما متأسفانه آنچه از شواهد برمی‌ آید این است که آن ها رسما هیچ توجهی به محتوا ندارند.

وی ادامه داد: در طول چند سال اخیر بحث مادیات در سینما بیشتر مطرح بوده و هر اثری به اسم فیلم و سینما اگر سوددهی مادی داشته باشد می تواند تولید، عرضه و اکران شود، بدون توجه به اینکه چه تأثیری روی مسائل مختلف فرهنگی کشور خواهد گذاشت. مثبت و منفی بودن محتوای آثار رسما برای مسئولان خالی از هر اهمیتی شده و به همین علت به هر اثر نازل و پیش پا افتاده ای اجازه ساخت و تولید داده می شود.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه بی عدالتی در سینما بیداد می کند تصریح کرد: مسئولان مرتب از اجرای عدالت سخن می گویند اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نمی دهد، هیچ برنامه ای برای اینکه عدالت صنفی در سینما رعایت شود وجود ندارد و به همین علت بنده معتقدم هرچه سریع تر نیاز به تغییرات ساختاری و بنیادین در سینما داریم. مهمترین مسأله امروز سینمای کشور مدیران مجموعه سازمان سینمایی هستند که باید دغدغه و اهتمام جدی برای اجرای عدالت در سینما و ارتقای محتوایی و کیفی آثار تولید شده در سینمای کشور داشته باشند و به فکر رفع معضلات و مشکلات گسترده در عرصه هنرهفتم باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شور شیرین» و «پنجشنبه آخر ماه» خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر آنچه ما در سینما شاهد هستیم بر این امر استوار نیست و همه دچار نوعی انفعال و روزمرگی شده اند. مسئولان رسما از فیلم های حمایت می کنند که بازده اقتصادی داشته باشد. در شرایط عمومی کشور هم وضعیت به همین گونه است به نحوی که دولت هیچ برنامه ای برای ارتقای کیفی بخش های مختلف ندارد و در همه حوزه ها ما شاهد اتفاقات بسیاری هستیم که توسط کارفرمایان رخ می دهد.

اصغری با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر با سایر حوزه های کشور قابل قیاس نیست اظهار داشت: آنچه در این میان مهم است اینکه ما باید توجه داشته باشیم حوزه فرهنگ بسیار مهمتر از سایر حوزه های کشور است؛ تغییر رویه در سینما به سرعت ممکن نیست چرا که وقتی فرهنگ جامعه دچار تنزل شده باشد بازگشت فرهنگ و هویت به جامعه سخت خواهد بود و سال ها طول می کشد تا بتوان فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا بخشید اما در سایر حوزه های غیرفرهنگی اعم از اقتصادی و صنعتی و... اگر فساد اداری و عدم تخصص در مدیریت ها وجود داشته باشد با تغییر مدیران همه چیز قابل جبران است و به سرعت اصلاح می شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: رئیس سازمان سینمایی در حال حاضر باید تدبیر ویژه ای برای توجه به محتوای آثار داشته باشد، اندیشه ورزی در سینما باید احیا شود و ما از توجه ویژه به مسائل اقتصادی باید دوری کنیم و اجازه ندهیم سوداگران برای سینمای کشور تصمیم گیری کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.