یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

انتظارات سینماگران از رئیس سازمان سینمایی/۱۱

قنبری: غاصبان فرهنگی به واسطه داشتن سرمایه، فرهنگ و هنر را از سینما و جامعه زدوده اند/ این حجم عظیم از مسائل شنیع جنسی برازنده سینمای ایران نیست

رهبر قنبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما گفت: غاصبان فرهنگی به واسطه داشتن سرمایه، فرهنگ و هنر را از سینما و جامعه زدوده اند؛ سینماگران واقعی مدت ها است زیر چرخ سرمایه های کثیف در حال له شدن و نابودی هستند و سینما تنها تحت اختیار افرادی است که جزو باندهای مافیایی هستند و پول کثیف دارند و هرهفتم را غصب کرده و آن را ملک شخصی خود می دانند!

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نباید فراموش کنیم که صاحبان اصلی فرهنگ مردمان یک سرزمین هستند اما متأسفانه مدتی است در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینما شاهد آن هستیم که برخی افراد به عنوان «سارق فرهنگی» نفوذ کرده اند و باعث شده اند تا فرهنگ از جامعه زدوده شود.

وی ادامه داد: سینما امروزه بدل به ویرانه ای شده که صاحبان اصلی اش مجال کمتری برای کار و فعالیت در آن را دارند و این سارقان و غاصبان فرهنگی اند که در آن حرف اول و آخر را می زنند. این سارقان فرهنگی کار را به جایی رسانده اند که حتی سالن هایی که طی سالیان برای نمایش فیلم های کودک و نوجوان در نظر گرفته شده بود را نیز غصب کردند، و این اتفاق نشان از آن دارد که این صاحبان سینما و پخش کنندگان و تهیه کنندگان بی معرفت حتی به نوه ها و نتیجه ها و فرزندان خودشان هم رحم نمی کنند و برایشان مهم نیست که آن ها بدون فرهنگ بومی و ملی رشد کنند.

قنبری خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اولیه و اصلی آقای انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی این است که این افراد را به صورت قاطعانه سر جای خودشان بنشاند و دیگر اجازه کار و فعالیت به آن ها ندهد. سینمای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مدیری عدالت خواه دارد.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: این حجم عظیم از مسائل شنیع جنسی برازنده سینمای ایران نیست؛ چه معنایی دارد که سینمای ایران سرشار از شبه کمدی های جنسی و بی هویت شده است و در عوض فیلمسازان خوش فکر و صاحب اندیشه آن سال ها است مجالی برای فعالیت ندارند؟ ما نمی گوییم فیلم کمدی در سینما ساخته نشود بلکه می گوییم ابتذال در سینما باید از بین برود. سینمای کمدی به هیچ عنوان معادل ابتذال مفرطی که در سینمای ایران شاهد آن هستیم نیست، بنده خودم طرفدار سرسخت کمدی های چارلی چاپلین، مستربین، وودی آلن و... هستم و قطعاً کمدی هایی که به این صورت باشد را خالی از اشکال می بینم و ای کاش که در سینمای ما هم با فراست مدیران چنین کمدی هایی ساخته می شد.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» تأکید کرد: آقایان با حمایت از این فیلم های سخیف و مبتذل رشد فرهنگی را متوقف کرده اند. این جرم است و با این افراد باید به صورت قاطع و جدی برخورد شود؛ بنده صریحاً عرض می کنم که کسانی که چنین فرهنگ ارزشمند بومی و ملی و دینی را به سخره گرفته اند و با این قبیل کالاهای فرهنگی سخیف جامعه را به انحطاط می کشند باید به عنوان مجرم قضایی محسوب شوند و با ایشان برخورد شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: با رجوع به قوانین حاکم در نظام جمهوری اسلامی برای سینما که در اساسنامه سازمان سینمایی هم آمده، غرض از وجود پست و موقعیت معاونت سینمایی سابق و سازمان سینمایی فعلی پاسداری از حرمت های فرهنگی هنری تاریخی ملی میهنی مردمی و آرایه های فکری اصیل ایرانیان است؛ در واقع سازمان سینمایی به عنوان ملجأ و مأمنی برای محافظت از دارایی ها و هویت های فرهنگی و هنری و ملی قلمداد می شود اما متأسفانه اینک شاهد هستیم که این عرصه مورد تاخت و تاز گروه های مبتذل فرهنگی قرار گرفته است.

قنبری در خصوص دیگر انتظاراتش از رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: من انتظار دارم آقای انتظامی در خصوص مسأله تهیه کنندگی و اکران وارد گود شوند. تهیه کنندگان کم سواد و کم عنایت نسبت به هویت های ملی و بومی و دینی تحت تأثیر سرمایه هایی که معلوم نیست چرا و چگونه وارد سینما می شود قرار می گیرند و فقط به پول و اسکناس فکر می کنند! متأسفانه ما مدت ها است با تهیه کنندگانی در سینما روبرو هستیم که اول از هر چیز سوأل می کنند اسکناس تو برای تولید این فیلم چقدر است یا کمی وقیحانه تر می گویند بگو فیلمنامه ات چقدر دنبه برای ما دارد!

این کارگردان ادامه داد: قطعاً شنیدن چنین لحن و کلماتی از زبان یک انسان که خود را فرهنگی می داند شایسته نیست؛ ما با فاجعه تهیه کنندگی در سینمای کشور روبرو هستیم که تنها طرف حساب شان پول است و به خرد و اندیشه هیچ اهمیتی نمی دهند و فقط پول را می بینند و بس و اصلاً برایشان مهم نیست که پشت این پول چه چیزی نهفته است. اختلاس، پولشویی یا اعمالی شنیع تر؟ هیچ برایشان مهم نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «او» در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: در نهایت باید بگویم سینمای ما نیاز به کنترل جدی تری داشته که متأسفانه صورت نگرفته و اینک ما نیازمند آن هستیم تا مدیری دغدغه مند، متعهدانه کنترلی جدی بر سینما داشته باشد تا این اوضاع اسفبار بیش از پیش ما را به قهقرا نکشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.