یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۱۲

قنبری: خانه سینما دستاورد صنفی برای اعضایش نداشته است/ سینماگران با مشکلات متعدد در حال دست و پنجه نرم کردن هستند

محمود قنبری در مراسم تشییع پیکر مرحوم «پرویز بهرام»

سینماپرس: محمود قنبری دوبلور پیشکسوت و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: خانه سینما هیچ دستاورد صنفی برای اعضایش نداشته و سینماگران با مشکلات متعدد در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و کسی به فریاد آن ها نمی رسد.

سرپرست گویندگان فیلم های سینمایی «مأموریت آقای شادی» و «گل ها و گلوله ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از سال ۷۲ که تشکیلات خانه سینما راه افتاد تا به امروز هیچ گاه مشکلات صنفی اهالی سینما که شامل مسائل رفاهی و معیشتی شان می شده توسط مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت مدیره خانه سینما حل نشده است و سینماگران همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده اند.

وی ادامه داد: مسائلی نظیر تأمین امنیت شغلی، تأسیس صندوق بیمه بیکاری، مسائل بیمه ای و... که بارها توسط مدیران مختلف به سینماگران وعده داده شد به هیچ جا نرسید؛ بسیاری از اهالی سینما هنوز بعد از گذشت سال ها حتی نتوانسته اند از طریق این نهاد بیمه پایه شوند، ما هم که بیمه پایه مان از طریق خانه سینما است وقتی مثلاً یک نسخه را به داروخانه می بریم باید بخش عمده ای از هزینه اش را خودمان تقبل کنیم و بیمه تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه ها را تقبل می کند.

قنبری خاطرنشان کرد: قطعاً چنین وضعیتی در شأن هنرمندان که سال های عمرشان را برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند نیست؛ متأسفانه بسیاری از هنرمندان وقتی که پا به سن می گذارند رسماً فراموش می شوند و کسی به آن ها اهمیتی نمی دهد و این افراد دچار مشکلات عدیده در تأمین مایحتاج روزانه و گذران زندگی و معیشت و ارتزاق شان می شوند؛ همه این اتفاقات باعث شده تا بخش عمده ای از اهالی سینما از صنوف مختلف به این نتیجه برسند که خانه از پای بست ویران است!

این دوبلور برجسته سینمای کشور یادآور شد: در خانه سینما اتفاقاتی می افتد که اصلاً در شأن هنر و هنرمند نیست؛ به عنوان مثال همین قضیه عیدی میلیاردی وزارت ارشاد که در نهایت معلوم نشد این پول ها کجا خرج شده و چرا بخش گسترده ای از اهالی سینما از آن بی نصیب مانده اند!

وی تأکید کرد: البته خانه سینما هم جزئی از حوزه فرهنگ و حوزه فرهنگ هم جزئی از دولت است و وقتی مصیبت گریبان تمام مملکت را گرفته و هیچ کس پاسخگوی کار خود نیست، قطعاً مسئولان این نهاد هم خود را ملزم به پاسخگویی نمی دانند! همیشه عده ای در بالادست وجود دارند که همه چیز را بین خودشان تقسیم می کنند و می روند اما این شرم آور است که بنده نوعی که ۶۰ سال برای هنر این مملکت جان کندم هیچ چیز عایدم نشود!

قنبری در پایان این گفتگو افزود: ما که طی همه این سال ها چیزی از این خانه رنگین ندیدیم! امیدوارم همت اهالی رسانه و مدیا باعث شود تا حق به حقدار برسد و آن ها با انعکاس درست اتفاقات ناراحت کننده ای که رخ می دهد مسئولان را ملزم به پاسخگویی کنند، ای کاش رسانه ها پیگیر مطالبات برحق اهالی سینما باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.