یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۱۳

دانش: ثبت صنوف در ذیل وزارت کار موجب انحلال دائمی خانه سینما می شود/ تخلفات هیأت مدیره به یکی دو مورد خلاصه نمی شود

گلچهره دانش

سینماپرس: گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: ثبت صنوف در ذیل وزارت کار موجب انحلال دائمی خانه سینما می شود؛ مسائل پشت پرده زیادی در خصوص خانه سینما وجود دارد که به مرور زمان «رو» خواهند شد! کسانی در خانه سینما با ثبت صنوف در وزارت کار نفع شخصی می برند و به فکر اینکه این نهاد صنفی است و باید همه اعضای صنوف از منافع این نهاد بهره مند باشند نیستند.

منشی صحنه فیلم های سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» و «چشمهایش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً طرح مبحث ثبت صنوف در وزارت کار یک اشتباه بزرگ است. نکته قابل تأمل اینجا است که چندی پیش در مراسم جشن مدیران تولید سینما، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم به این مسأله انتقاد داشت و تأکید می کرد که این کار در شأن اهالی سینما نیست و سینماگران نباید به عنوان صنف کارگری در وزارت کار ثبت شوند.

وی ادامه داد: سوأل اکثریت اهالی سینما این است که چرا هیأت مدیره خانه سینما اصرار به انجام چنین کاری دارد؟ چرا صنوف سینمایی به صورت مستقل در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نمی شوند؟ آیا کسانی که اصرار بر انجام این کار غلط و غیرعقلانی دارند می دانند که با این کار خانه سینما منحل می شود؟ وقتی صنوف زیرمجموعه خانه سینما نباشند و کارفرمای شان جای دیگری باشد بالطبع خانه سینما برای همیشه از بین می رود.

دانش خطاب به هیأت مدیره خانه سینما گفت: شما که ما را به سمت انجمن کارگری شدن سوق می دهید بهتر است بیایید و پاسخ دهید که چرا پول های بی زبان را صرف انجام کارهایی می کنید که هیچ نفعی برای سینما و سینماگران ندارد؟ پول های آنچنانی چرا باید برای توسعه ساختاری و ساختمان های متعدد هزینه شود؟ چرا این پول ها برای صنوف هزینه نمی شود؟ چرا هنوز بعد از گذشت ۴ ماه تکلیف عیدی میلیاردی وزارت ارشاد را روشن نکردید که این پول ها کجا رفته و چرا بخش عمده ای از اهالی سینما ریالی از این عیدی را نگرفته اند؟

این سینماگر با انتقاد از عملکرد مسئولان خانه سینما تصریح کرد: آیا بهتر نبود به جای تباه کردن بودجه های بیت المال که متعلق به یکایک اهالی سینما است، یک درمانگاه برای سینماگران تأسیس می شد؟ بهتر نبود این پول ها صرف تأسیس یک خانه سالمندان برای سینماگران پیر و از کار افتاده که دست شان از مال دنیا تهی است می شد؟ چرا فراموش کرده اید که ما هنرمندان محروم بسیاری در سینما داریم؟ ما صنوف فقیر و مظلومی داریم که مورد بی مهری هستند؟ چرا با این پول ها بخشی از زندگی آن ها را دست نکنیم و معیشت شان را تأمین نکنیم؟ کار صنفی چیزی جز این ها است؟

منشی صحنه فیلم های سینمایی «تاکسی نارنجی» و «باد و شقایق» تصریح کرد: تمام این اتفاقات اخیر خانه سینما بازی است که هیأت مدیره به راه انداخته تا خودشان را در خانه سینما ماندگار کنند؛ آن ها می گویند انتخابات تنها با حضور اصنافی برگزار می شود که در ذیل وزارت کار ثبت شده باشند؛ کجای این حرف ها قانونی است؟ این کار چه دلیلی دارد؟ چرا هیچ کس پاسخگو نیست؟

وی در همین راستا تأکید کرد: تخلفات هیأت مدیره به یکی دو مورد خلاصه نمی شود؛ همه چیز در هیأت مدیره عجیب است. به عنوان نمونه خانم معتمدآریا در حالی رئیس صنف بازیگران شده اند که عضو هیأت مدیره خانه سینما هم هستند و این اتفاق بر ضد اساسنامه خانه سینما است!

دانش با طرح این پرسش که چرا هیأت مدیره خانه سینما حقوق دارند اظهار داشت: سوأل بنده از مسئولان وزارت ارشاد این است که چرا به هیأت مدیره خانه سینما مبالغی را می دهند؟ مگر خانه سینما برای آن ها است؟ اگر قرار است پولی به خانه سینما برسد باید مستقیماً به صنوف داده شود. چرا هیأت مدیره خانه سینما حقوق می گیرند در حالی که فعالان و زحمت کشان شورای مرکزی صنوف حتی ریالی دریافت نمی کنند؟ بنده خودم بیش از ۱۰ سال است که در شورای مرکزی صنف منشیان صحنه هستم و حتی تاکنون یک ریال هم به ما نداده اند و حتی هزینه ایاب و ذهاب مان هم با خودمان است؛ این کارها چه معنایی دارد؟

وی در پایان این گفتگو افزود: پول هایی که هیأت مدیره می گیرند باید بدون کم و کاست بین تمامی صنوف تقسیم شود؛ بنده کسی را می شناسم که به تا همین چند وقت قبل پول پیش اجاره خانه اش را نداشت اما الآن یک باره خانه خریده، این پول ها از کجا به آن ها رسیده که یکباره خانه می خرند؟ این پول ها حق ما است و باید به ما پاسخ داده شود که پول های مان کجا و به چه منظوری مصرف شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

  • اسرافیل ۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۸:۴۶
    0 0
    نمی دونم چرا این حرف ها بعد از زیر سوال رفتن مدل انتخابات شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه توسط آقای اسعدیان یهویی مطرح شد قبلش این آدمها اصلا حرف نمی زدن.انتخاباتی که خودش ماجرای بزرگی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.