پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳

سینمای کودک مشکلات و راهکارها/۲

حسن پور: سینمای کودک با شتاب روند نزولی را تجربه می کند/ کودکان و نوجوانان دغدغه مسئولان کلان فرهنگی کشور نبوده و نیستند!

سیروس حسن پور کارگردان سینما

سینماپرس: سیروس حسن پور تهیه کننده و کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: مجموعه ای از اتفاقات دست در دست هم داده تا سینمای کودک با شتاب روند نزولی را تجربه کند؛ مسئولان فرهنگی در سال های گذشته توجه شان را نسبت به کودکان کم و کمتر کردند و در نهایت فرآیند اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... باعث شد تا اصلاً سینمای کودک و نسل کودک و نوجوان جدی گرفته نشود.

کارگردان فیلم های سینمایی «مروارید» و «تصمیم کبری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم مسأله بی توجهی به قشر کودک و نوجوان و گونه مهم سینمای کودک بسیار پیچیده تر و گسترده تر از یک جواب ساده است. این اتفاق حاصل فرآیند مجموعه ای است که دست در دست هم داده تا ما امروز شاهد یک بحران در خصوص قشر کودک و نوجوان در همه زمینه های فرهنگی و غیرفرهنگی باشیم.

حسن پور با بیان اینکه اساساً سیاست گذاران فرهنگی کشور نسبت به کودکان و نوجوانان توجه لازم را ندارند اظهار داشت: کودکان و نوجوانان هرگز دغدغه مسئولان کلان فرهنگی کشور نبوده و نیستند!؛ مسئولان فرهنگی کشور و کسانی که حوزه فرهنگ را ریل گذاری می کنند با کودکان و نوجوانان بیگانه شده اند. کودکان و نوجوانان نه فضای آموزشی درستی دارند که شیوه های تعلیم و تربیتی سالمی در آنجا حاکم باشد و نه در حوزه فرهنگی آثاری تولید می شود که بتواند باب میل آن ها باشد.

این سینماگر سپس تصریح کرد: از سینمای کودک و نوجوان رسماً فقط یک جشنواره سالانه مانده که عده ای از فیلمسازان این حوزه را چند روزی دور هم جمع می کند و بس! سینمای کودک هیچ اتفاق و دستاورد دیگری ندارد. البته وقتی سینمای کودک در تولید و پخش و اکران به شدت دچار مشکل است و خروجی اقتصادی خوبی را ندارد نتیجه این اتفاق چندان درو از انتظار هم نیست!

کارگردان فیلم های سینمایی «دهقان فداکار» و «چوپان دروغگو» تأکید کرد: مدیرانی که بر مسند کار هستند به این گونه مهم سینمایی بی توجهند. سالن هایی که سال ها قبل به سینمای کودک اختصاص داشت مدت ها است متروکه شد و از بین رفته، مانند سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که وضعیت بسیار ناراحت کننده ای دارد. خلاصه اوضاع سینمای کودک چندان خوب نیست.

حسن پور سپس با ارائه یک راهکار برای مورد توجه قرار گرفتن سینمای کودک توسط مردم اظهار داشت: مسئولان سینمایی باید پردیس های متعددی را در سراسر کشور طراحی کنند که فقط مختص نمایش آثار داخلی و خارجی مربوط به کودکان و نوجوانان باشد. یک پردیسی که در سالن های آن از انیمیشن های روز ایران و دنیا، فیلم های فانتزی و عروسکی و فیلم هایی درباره کودکان و نوجوانان نمایش داده شوند و همه افراد با هر رویکرد و سلیقه ای بتوانند از آن بهره مند شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا شوراهای متعددی که طی سال های اخیر برای رشد سینمای کودک تشکیل شدند و بودجه های زیادی هم برای آن ها صرف شد به سرانجام نرسیدند تصریح کرد: این سوألی است که مدیران سینمایی باید پاسخگوی آن باشند؛ آن ها باید پاسخ بدهند که چرا به جای تولید و توجه به سینمای کودک شورا و شوآف مد نظرشان است؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.