شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

سینمای کودک مشکلات و راهکارها/۸

رضوی: مدت ها است در سینمای کودک حتی یک قدم هم جلو نرفته ایم/ حمایت های دولتی نباید به برخی افراد با گرایش های خاص اعطا شود

زحل رضوی

سینماپرس: زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده معتقدم در سینمای کودک ما مرتب دور خودمان می چرخیم و در نهایت به نقطه اول می رسیم، متأسفانه نه فقط در سینمای کودک که در سینمای بزرگسال هم ما دچار آسیب ها و مشکلات بی شماری هستیم، مرتباً برای برون رفت از این معضلات نشست ها و جلسات متعدد برگزار می شود اما باز هم شاهدیم این مشکلات ادامه دارند، بنده متأسفم که باید بگویم مدت ها است در سینمای کودک حتی یک قدم هم جلو نرفته ایم!

کارگردان انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکلات سینمای کودک و نوجوان به مثابه گره کوری است که هیچ کس نمی تواند آن را باز کند. همه چیز دست در دست هم داده تا این گونه مهم سینمایی به جایگاهی که شایسته اش است دست پیدا نکند.

وی ادامه داد: مشکلات در سینمای کودک ابعاد گسترده ای دارد؛ کسانی که فیلمنامه ها را در شوراهای تصویب فیلمنامه بررسی می کنند به روز نیستند، فیلمسازان سینمای کودک خود را بر اساس نیازها و ذائقه کودکان امروزی به روز نکرده اند، مشکل عدم تأمین بودجه و بی تفاوتی مدیران سینمایی نسبت به این مسأله در سینمای کودک مشهود است و خلاصه وضعیت به گونه ای است که نمی توان روی یک نقطه انگشت گذاشت و مشکلات را ریشه کن کرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: فیلم کودک خوب باید همه چیزش خوب باشد! باید بودجه مناسب داشته باشد، داستان پردازی قوی داشته باشد، مخاطب هدفش پذیرش موضوع مطرح شده در فیلم را دارا باشد و... در غیر این صورت این فیلم شکست خواهد خورد.

رضوی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن آنکه وضعیت سینمای کودک را «فلج» توصیف کرد یادآور شد: یکی از مشکلاتی که سینمای ایران و در ذیلش سینمای کودک از آن رنج می برد عوض شدن مکرر مدیران و جا به جایی آن ها است. به عنوان مثال بنده چند سال قبل برای تولید یک اثر مدت ها وقت گذاشتم و مذاکرات طولانی با مسئولان بنیاد سینمایی فارابی داشتم اما با تغییر مدیران همه کار ما کنسل شد.

وی افزود: این قبیل اتفاقات فیلمسازان را از رمق می اندازد. ما عمر نوح نداریم که بتوانیم مرتب صبر کنیم تا شاید اثرمان به مرحله تولید برسد. از سوی دیگر یکی از مشکلات مهم ما این است که مسئولان تنها از فیلمسازانی خاص حمایت می کنند، بنده معتقدم و تأکید می کنم که حمایت های دولتی نباید به برخی افراد با گرایش های خاص اعطا شود.

کارگردان انیمیشن «دشت تمشک»   متذکر شد: مایه تأسف است که بنا به گفته برخی از مسئولان بنیاد سینمایی فارابی، این نهاد طی سال ها از فیلمسازانی برای تولید آثار کودک حمایت کرده که حتی فیلم های شان قابلیت نمایش و اکران نداشته است و این روزها در کمدهای بنیاد سینمایی فارابی خاک می خورد. سوأل بنده این است که چرا مسئولان از تولید و ساخت فیلم های سینماگرانی حمایت می کنند که تجربه ثابت کرده دیگر توان ساخت فیلم خوب و اثرگذاری در حوزه کودک و نوجوان را ندارند؟ این سرمایه ها چرا برای این افراد صرف می شود؟

رضوی در پاسخ به این سوأل که آیا به عقیده شما پیشکسوتان سینمای کودک باید حذف شوند اظهار داشت: خیر، منظور من این نیست. من می گویم باید تجربه پیشکسوت ها با ریسک پذیری جوانان به هم پیوند بخورد. باید گذشته و امروز به هم پیوند بخورند تا آینده ساخته شود. نظر بنده این است که مدیران باید از همه فیلمسازان کودک حمایت کنند نه افرادی خاص. ما نباید یکدیگر را نفی کنیم و فکر کنیم دیگری جای مان را تنگ کرده است. در نهایت امیدوارم که مسئولان سینمایی از این پس حمایت جدی تری از سینمای کودک داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.