شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

بهروز بقایی مطرح کرد:

«و با تشکر از خانواده رجبی» زندگی من است

بهروز بقایی

سینماپرس: بهروز بقایی که در سال‌های اخیر بیشتر در حوزه تئاتر و مستند فعال بوده است، درباره مستند زندگی‌اش با عنوان «و با تشکر از خانواده رجبی» که به تازگی تولید شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، بهروز بقایی نویسنده، کارگردان و بازیگر تلویزیون که این سال‌ها در برخی از آثار مستند نیز حضور داشته است به خبرنگار مهر بیان کرد: تاثیرگذاری مستند به مراتب متفاوت تر از فیلم داستانی است چرا که فیلم مستند ویژگی خاص خود را دارد؛ یک مستند واقعی، برمبنای حقیقت استوار است و دروغ در آن نیست.    

وی ادامه داد: چون در مستند با حقیقت برخورد می‌کنیم و تصاویری که می‌بینیم ساختگی نیستند در نتیجه در باورپذیری ما نقش فراوانی دارند و به تبع آن تاثیرپذیری بیننده نیز بیشتر می‌شود.

و با تشکر از خانواده رجبی!

این نویسنده و شاعر درباره برگزاری «شب بهروز بقایی» و مستندی که بر اساس زندگی او ساخته شد، بیان کرد: با توجه به علاقه من به حوزه ادبیات، کانون اندیشمندان اسلامی نشریه بخارا، زحمت برگزاری این مراسم را کشیدند که در آن بخش‌هایی از مستند «و با تشکر از خانواده رجبی» که درمورد زندگی من است و خود من در آن حضور دارم را به نمایش در آوردند.

وی از تجربه بازی در نقش خود و همکاری با فرزاد فره‌وشی به‌عنوان سازنده این مستند، افزود: تجربه خوبی بود و حس متفاوتی داشت. اینکه به‌عنوان بازیگر در نقش خودت ظاهر شوی بسیار خوشایند و ورای هر تجربه دیگری است که پیش از آن برای عموم به نمایش گذاشته‌ای.

بازیگر فیلم‌های سینمایی «به وقت خماری»، «سیب و سلما» و «شناسایی» به حضور در فیلم‌های مستند ابراز علاقه کرد و یادآور شد: از مستند خودم در کل راضی بودم و تمایل دارم در فیلم‌های مستند بیشتری حضور داشته باشم. با توجه به علاقه‌ام به حوزه شعر و ادبیات و تشابه تصویری با پدر شعر نوی ایران نیما یوشیج را بسیار دوست دارم اگر مستندی راجع به زندگی وی ساخته شد، به جای این شاعر بزرگ نقش آفرینی کنم.

او در پاسخ به این سوال که آیا مستند «و با تشکر از خانواده رجبی» اکران عمومی خواهد شد هم گفت: در حال حاضر سازنده این فیلم به دنبال سرمایه‌گذار است تا بتواند آن رابه اکران درآورد؛ ولی زمان قطعی آن فعلا مشخص نیست.

کارگردان مجموعه «توپ گرد» و کارگردان هنری «غنچه و خال جون کوکب» در تفاوت فیلم‌های مستند ایرانی با مستندها جهانی، عنوان کرد: در غالب مستندهایی که خارجی‌ها می‌سازند علاوه‌بر تجهیزات و ابزار، دسترسی آن‌ها به مراجع قابل استناد، آسان تر است. مراجع آن‌ها متنوع و فراوان هستند، همچنین دردسترس ترند.

وی افزود: اما در ایران علاوه‌بر اینکه منابع محدود هستند، دسترسی به منابع و کسب مجوز برای استفاده از این منابع بسیار دشوار و زمان‌بر است. حتی ورود به مکان‌های مختلف و ضبط تصاویر از آن مکان‌ها بسیار دشوار و زمان بر است در نتیجه انرژی فیلمسازان بیشتر به جای اینکه صرف ساختن مطلوب فیلم شود در آن مسیرها تلف می‌شود.    

کارگردان سری دوم مجموعه‌ «بازهم زندگی» برای بهتر شدن وضعیت مستند، تاکید کرد: مستندسازان بخصوص جوانان مستند ساز باید مشق بسیار کنند و از مقابله با مشکلاتی که پیش رو دارند، نترسند. در این میان نقش موثر تلویزیون در پخش آثار مستند و نقش ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه برای اعطای مجوز به مستندسازان و سهولت ورودشان به مکان‌های مختلف برای به تصویر کشیدن آن مکان‌های خاص را نباید ساده انگاشت.

پیشنهاد کار در حوزه کودک و نوجوان

بازیگر و کارگردان رسانه ملی در ادامه به فعالیت‌های آتی خود پرداخت و گفت: در حال حاضر تئاتر بازی می‌کنم و چند پیشنهاد بازیگری فیلم و کارگردانی برای گروه کودک و نوجوان دارم که در حال بررسی هستم. به تازگی مستند «تهرانگردی» را برای تلویزیون ضبط کردیم که در آن جاهای دیدنی تهران از جمله کاخ‌ها و بناها و موزه‌ها را به عنوان مجری بازیگر معرفی می‌کنم.

کارگردان هنری و همراه رضا عطاران در ساخت مجموعه پرخاطره «قطار ابدی» با اشاره به پخش فیلم‌های جشنواره مستند از تلویزیون، توضیح داد: زمانی که جشنواره‌ای در شهر خاصی مثل تهران و در سالن‌های مشخصی برگزار می‌شود، دسترسی بسیاری از علاقمندان به‌ویژه افرادی که در شهرها و استان‌های دیگر سکونت دارند، دشوار و هزینه‌بر می‌شود. اما وقتی چنین جشنواره‌ای به تلویزیون می‌آید می‌تواند کاملا در خدمت بیننده باشد و هر مخاطبی را در شهر و روستا به خود جلب خود کند.

او که پیش از این گویندگی نریشن مستند را نیز تجربه کرده، در خاتمه اظهار کرد: در کل حضور در مستند چه به عنوان بازیگر یا به عنوان گوینده یا مجری بسیار لذت بخش است و به دلیل آزادی در بیان و رفتار حس متفاوت و خوبی را به فرد القا می‌کند؛ همه رفتارها و بیان احساسات واقعی است و در اختیار فیلمنامه یا متن نیست.

جشنواره مستند سیما از ۱۵ تیر با پخش مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرده و مراسم اختتامیه آن نیز در مهر ماه برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.