یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

سینماگران و تأکید مجدد رهبر انقلاب بر نفوذ فرهنگی/۷

دالایی: اوضاع فرهنگ و هنر بلبشو است/ چرا بنده که ۴۰ سال است برای جنگ کار کرده ام نباید جایی در تلویزیون داشته باشم؟

مصطفی دالایی

سینماپرس: مصطفی دالایی مستندساز سینما و تلویزیون در پی هشدار مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت که در آن انتقاد شدید خود را نسبت به «ولنگاری فرهنگی» ابراز داشتند، گفت: اوضاع فرهنگ و هنر به هم ریخته و درست مانند تمامی بخش ها و قسمت های دیگر کشور بلبشو است. متأسفانه اعمال سلیقه برخی اشخاص باعث شده تا نهادهای متولی حوزه فرهنگ و هنر چندان کارآمد نباشند و هرکس به ظن خود می خواهد فرهنگ و هنر کشور را اداره کند.

کارگردان مستندهای «این شرح بی نهایت» و «یاران اربعین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرهنگ و هنر نیاز به درک دارد. کسانی که کار فرهنگی و هنری می کنند باید روح مردم را درک کنند و برای جامعه بر اساس نیازهایش تولیدات مناسب داشته باشند. با فرهنگ و هنر نمی توان به صورت تهاجمی برخورد کرد.

وی ادامه داد: مقوله فرهنگ و هنر درست شبیه آن اتفاقی است که برای حضرت رسول اکرم (ص) رخ داد؛ آن واقعه ای که یک یهودی همیشه بر سر ایشان خاکستر می ریخت و یک روز که خاکستر نریخت حضرت پی ایشان را گرفتند و فهمیدند که بیمار است و به عیادتش رفتند؛ این اتفاق درست مصداق کامل کار فرهنگی است اما متأسفانه امروزه نشانی از این نوع فرهنگ سازی ها در کشور وجود ندارد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه کم کاری در حوزه فرهنگ و هنر فقط مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این حوزه نیست اظهار داشت: آنچه حوزه فرهنگ و هنر را رنج می دهد اعمال سلیقه های شخصی برخی اشخاص است؛ مثلاً مدیر کل ارشاد یک شهر مجوز برگزاری یک کنسرت موسیقی را می دهد اما یک شخصی می آید و دستور لغو آن را می دهد. این اتفاق باعث می شود که یک بلبشوی صرف در حوزه فرهنگ به وجود آید و مشخص نشود که متولی آن کیست.

دالایی سپس با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت آشفته حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: ای کاش رهبر معظم انقلاب وقتی می بینند که افرادی به درد این کار نمی خورند آن ها را کنار بگذارند و کسانی را به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر به کار گیرند که دغدغه این کار را داشته باشند، قدرت و اختیار کامل داشته باشند و اشخاصی با اقتدار باشند که کسی نتواند روی حرف شان حرف بزند!

وی تأکید کرد: مسئولان حوزه فرهنگ و هنر نباید نمادین باشند، آن ها باید اختیار کامل داشته باشند و تا ما با مسئولانی با اختیارات کامل روبرو نشویم نمی توانیم انتظار بهبود اوضاع و شرایط را داشته باشیم.

این مستندساز سپس با طرح این پرسش که چرا بنده که ۴۰ سال است برای جنگ کار کرده ام نباید جایی در تلویزیون داشته باشم تصریح کرد: همین تلویزیون هم سرشار از مشکلات است. با اینکه رئیس رسانه ملی مستقیماً توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب می شوند متأسفانه ما باز در این حوزه هم دچار ضعف های بسیار هستیم. به عنوان نمونه بنده نوعی که بدنم این همه تیر وترکش از دوران دفاع مقدس دارد و این همه کار ارزشی برای تلویزیون ساخته ام امروزه جایی در رسانه ملی ندارم و این اتفاق خارج از دایره انصاف است.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: در حوزه فرهنگ و هنر باید سره از ناسره تشخیص داده شود؛ رسانه های انقلابی و فرهنگی مثل «سینماپرس» باید به بزرگان کشور در خصوص بحران های به وجود آمده در حوزه فرهنگ و هنر مشورت بدهند تا ما بتوانیم کمی امید به بهبود اوضاع و شرایط داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.