چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

بررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر/۶

بازغی: زمانی دریافت مالیات از هنرمندان منطقی است که آن ها مشمول قانون کار باشند/ همه هنرمندان درآمدهای نجومی ندارند

پژمان بازغی در نشست خبری فیلم سینمایی«هایلایت»

سینماپرس: پژمان بازغی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: زمانی دریافت مالیات از هنرمندان منطقی است که آن ها مشمول قانون وزارت کار باشند و بیمه و حقوق بازنشستگی دریافت کنند اما وقتی که هیچ امکاناتی برای هنرمندان در نظر گرفته نشده و آن ها هیچ یک از مزایایی که سایر مشاغل و حرفه ها دارند را از سوی دولت دریافت نمی کنند نباید مالیات از ایشان اخذ شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «سمفونی نهم» و «سربازهای جمعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخی افراد فکر می کنند که همه هنرمندان به ویژه فعالان در سینما درآمدهای نجومی دارند در صورتی که اینطور نیست و تنها تعداد انگشت شماری از افراد هستند که درآمدهای بسیار بالایی دارند. مگر ما چقدر درآمد داریم که بتوانیم ۲۵ درصد آن را به عنوان مالیات بدهیم؟ این اتفاق وحشتناکی است که در صورت انجام زندگی هنرمندان را با مخاطرات جدی روبرو می کند.

وی ادامه داد: بنده با دادن مالیات مخالف نیستم اما می گویم باید همه چیز ۲ طرفه باشد؛ اگر هنرمندان قرار است مالیات پرداخت کنند باید مثل سایر مشاغل دارای سندیکا باشند، بیمه تأمین اجتماعی داشته باشند، حقوق بازنشستگی دریافت کنند، دستمزدهای شان سال به سال افزایش پیدا کند و...؛ اگر این شرایط برای هنرمندان مهیا شود قطعاً آن ها هم با پرداخت مالیات موافقت می کنند.

بازغی سپس با بیان اینکه طرح مسأله حذف معافیت مالیاتی هنرمندان از اساس کار عبث و اشتباهی است تصریح کرد: اینکه ما هیچ چیز نداریم و تنها دلخوش به دستمزدی هستیم که در صورت پیشنهاد کار نصیب مان می شود اما دولت می خواهد از ما مالیات بگیرد عین بی انصافی است؛ متأسفانه ما حتی سندیکای درستی هم نداریم که از حقوق مان دفاع کند و مثلاً اگر اعتراضی داشتیم بتواند پیگیر کارمان شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «کافه ستاره» و «مرگ کسب و کار من است» در پاسخ به سوأل سینماپرس مبنی بر اینکه به عقیده شما وظیفه خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی در مواجهه با این قبیل اتفاقات چیست اظهار داشت: خانه سینما نهادی غیرانتفاعی و متشکل از اصنافی است که در کنار هم جمع شده اند. خانه سینما به عنوان صنف و سندیکا شناخته نمی شود و از این رو نمی تواند محل ارجاع باشد.  

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر صنوف زیرمجموعه خانه سینما قانونی شوند و ذیل وزارتخانه هایی مانند وزارت کار و یا وزارت کشور به عنوان متولیان کار و توسعه کشور ثبت شده باشند و به رسمیت شناخته شوند می توانند مطالبه گر حقوق هنرمندان و هم صنفی های شان باشند. از این رو امیدوارم در مواجه با این خبر و این اتفاق صنوف دست به کار شوند و صدای اعتراض هنرمندان را به گوش مسئولان برسانند. باز هم تأکید می کنم ما بازنشستگی و بیمه تأمین اجتماعی می خواهیم و در آن صورت است که پرداخت مالیات به ما تعلق می گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.