پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

تیغ «خانه مستند» در دست زندگی مست؛

وقتی «رنج زیر پوست» به تقابل با تعالیم قرآن می رود

«رنج زیر پوست»

سینماپرس: «رنج زیر پوست» عنوان یکی از مستندهای به شدت مریض و تاریک حاضر در بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت است که بیش از هر چیز حضور خانه مستند انقلاب اسلامی به عنوان حامی و تهیه کننده آن است که اسباب رنجش و تعجب بینندگان را در این دوره از جشنواره فراهم می سازد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس از محل برگزاری جشنواره، مستند «رنج زیر پوست» عنوان یکی از ۱۹ مستند بلند راه یافته به بخش مسابقه ملی در سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت است که می تواند به عنوان نمودی روشن از به ثمر رسیدن پروژه نفوذ در پیکره نهادهای انقلاب اسلامی قلمداد شود. اثری به شدت سیاه که با وجاهتی پلید به تقابل مستقیم با سبک زندگی اسلامی و ایرانی رفته و با فاصله گرفت از حداقل شرافت انسانی سعی می کند تا منزلت پدر را در اوج کثافت به نمایش درآورد.

«رنج زیر پوست» داستان زندگی شخصی سازنده اثر است که به عنوان آخرین فرزند یک خانواده یازده نفره دوربین به دست شده و به سراغ پدر خویش می رود. پدری کشاورز که در استان گیلان و منطقه ای از لنگرود با عنوان رحیم آباد زندگی می کند و به عنوان کشاورز نمونه دارای زمین های بسیاری در منطقه بوده و آنچنان موفق است که دانشجویان برای پروژه های کشاورزی از او مشاوره می گیرند. پدری که سوای نظر از آنکه در زمینه کارش مورد احترام همگان است، در جای جای اثر به صورتی کاملا معتقد و مذهبی ترسیم می شود؛ پدری که راضی به رضای خدا است و سوای انجام واجبات و اقامه صلات و خواندن قرآن و ... آنچنان پایبد به اصول اسلامی است که برای دریافت سوالات خود به سراغ امام جمعه منطقه می رود و حتی اموال خود را جهت ساخت مدرسه اهدا می سازد و ...؛ پدری معتقد و مذهبی که بنابر ادعای کارگردان با اعضای خانواده برخورد بسیار نامناسبی دارد و حتی بیان می شود که همسر و فرزندانش را کتک می زند و از آن ها بیگاری می کشد و ...

همین ادعای فرزندان از استبداد پدر در خانه است که موجب می شود تا بستر روایت ۷۵ دقیقه ای اثر شکل گیرد و کارگردان به عنوان یکی از پسران او طی ۹ سال فیلم برداری بخواهد تا عقده های شخصی خود را به تصویر کشیده و ضمن محاکمه پدر خویش، او را به چونان ذلت و حقارتی بکشد که رسما در مقابل دوربین پسر به بیان خوردن نجاست ابراز نماید.

اقدامی که نه تنها با مبانی سبک زندگی اسلامی و صراحت آیات متعدد قرآن کریم در باب نیکی به والدین مغایر بوده و در تعارض آشکار با فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ و در تقابل جدی با دستورات متعدد از باب قُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا می باشد؛ بلکه می تواند به نوعی حکایت از میزان سادیسم و مشکلات متعدد روانی یک انسان قلمداد شود که سعی نموده تا پدر خود را اینچنین به محاکمه بکشد و اینگونه مجازت نموده و پست و حقیر نماید.

البته آثار به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره به عنوان دسترنج مدیران بنفش، آنقدر سیاه است که نمی توان بر چرایی قرار گرفتن چنین اثری در میان انبوه این آثار خُرده گرفت. اما قطعا خانه مستند انقلاب اسلامی موظف به پاسخگویی از برای چرایی چنین هزینه کردی از بیت المال بوده و حتی رده های امنیتی موظف هستند تا به بررسی دقیق در فرایند حمایتی از تولید چنین اثری پرداخته و به کشف گستره پروژه نفوذ در نهادهای موظف به پاسداری از سبک زندگی اسلامی و ایرانی مبادرت ورزند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.