شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶

سریال های نوروزی از منظر اهالی سینما/۳

گیتی: سریال های نوروزی هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی نداشتند/ ایده گرفتن از سریال های سخیف ترکیه ای باعث شرمساری است!

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۳۹۹ گفت: سریال های نوروزی هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی نداشتند؛ باعث بهت و حیرت است که چطور در یکی از این سریال ها برخی موقعیت ها و سکانس های فیلم های پیش از انقلاب اسلامی بازسازی شده و فیلمنامه نویس و کارگردان تن به چنین تقلید مشمئزکننده و پیش پاافتاده ای داده اند!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین ضعف سریال سازان نداشتن ایده مرکزی خوب است. فیلمنامه ها اغلب دارای ضعف های فاحش هستند. شخصیت ها در بسیاری از فیلمنامه ها شکل نمی گیرند، دیالوگ ها به شدت دم دستی و سطحی هستند و بعضا هیچ سنخیتی با داستان و شخصیت ها ندارند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات سریال های ما این است که کارگردانان آن ها با اصل سریال سازی ناآشنا هستند و نمی دانند که سریال با سینما تفاوت آشکار دارد و به همین علت هم موفق به جذب مخاطبان نمی شوند.

گیتی اغلب سریال سازان کشور را فاقد سواد سریال سازی دانست و تأکید کرد: تقلید برخی از سریال سازان از فیلمفارسی های پیش از انقلاب اسلامی و برخی سریال های ترکیه ای فاجعه بار است! ‌ بنده صراحتا عرض می کنم که ایده گرفتن از سریال های سخیف ترکیه ای باعث شرمساری است چرا که تلویزیون برخلاف سینما رسانه ای فراگیر و فرهنگ ساز است که عموم مردم در سراسر کشور برنامه های آن را می بینند و از این برنامه ها الگوبرداری می کنند؛ به همین علت است که تلویزیون هرگز نباید ضدفرهنگ ملی و اعتقادات و ارزش های دینی که عموم جامعه به آن معتقد هستند عمل کند.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: سوأل بنده این است که چرا ما بعد از این همه سال سریال سازی و باید به جای پیشرفت روز به روز در حال پسرفت باشیم؟ تقلید از شبکه های ماهواره ای نظیر «جم» چه معنایی دارد؟ طرح برخی مسائل خاله زنکی در سریال ها چه نفعی برای جامعه و چه تناسبی با فرهنگ ملی مان دارد که مدیران صدا و سیما به راحتی اجازه پخش و تولید به این گونه آثار می دهند؟

گیتی متذکر شد: تلویزیون در دوران فراگیری بیماری کرونا و خانه نشینی بخش اعظمی از مردم موظف بود نقش جدی برای سرگرم سازی و آموزش مردم ایفا کند اما این فرصت طلایی را از دست داد و متأسفانه ما شاهد تولید آثار نازلی بودیم که اغلب تهی از هرگونه ارزش فرهنگی و هنری بودند!

وی در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه خرج های هنگفتی که برای تولید این سریال های بی مخاطب و نازل می شود باید برای تولیدات ماندگار و ارزشمند و دغدغه مند مصرف شود اظهار داشت: مدیران صدا و سیما باید از سریال سازان کهنه کار و خانه نشین شده ای که تجربه ثابت کرده توانایی جذب حداکثری مخاطبان را ضمن رعایت اخلاقیات و عرف جامعه دارند و با تعهد و اخلاق مداری دست به تولید آثار می زنند دعوت به کار کنند و کار را به دست کاردان بسپارند و دیگر اجازه ندهند کسانی که امروزه تلویزیون را به سیطره خود درآورده اند بودجه بیت المال را هدر داده و آثاری تولید کنند که هیچ ارزش هنری در آن ها دیده نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.