سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

حجت قاسم‌زاده‌اصل:

برای اولین بار است که فارابی از نویسندگان دعوت می‌کند «طرح فیلم‌نامه» ارائه کنند

حجت قاسم‌زاده اصل

سینماپرس: نایب رئیس شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران، گفت: همواره فیلم‌نامه بنیان اصلی هر فیلمی دانسته شده است، اما در عمل به فیلم‌نامه‌نویسان به‌اندازه جایگاه طبیعی‌شان بها داده نشده و از مناسبات تولید حذف شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، حجت قاسم‌زاده‌اصل در گفت‌وگو با ایرنا درباره اهمیت فیلم‌نامه‌نویسی در سینما،  اظهار داشت: فیلم‌نامه‌نویس‌ها می‌دانند که سخت‌ترین مرحله در فرآیند فیلم‌نامه‌نویسی نوشتن «طرح فیلم‌نامه» ‌ است. خط اصلی داستان، خلق شخصیت‌های اصلی، روابط کنشی و واکنشی، منحنی رفتاری شخصیت‌ها، شروع و پایان داستان و پیش‌بینی ساختار فیلم‌نامه، همگی در مرحله‌ «طرح فیلم‌نامه» انجام می‌شود.

وی افزود: متأسفانه، نه در سینمای ایران، نه در تلویزیون، نه تهیه‌کننده‌های خصوصی و نه تهیه‌کننده‌های دولتی هرگز دستمزدی برای نگارش طرح در نظر نگرفته‌اند! قرارداد نگارش فیلم‌نامه بعد از ارائه طرح بسته می‌شود؛ یعنی همیشه اولین دریافتی نویسنده، برای شروع نگارش فیلم‌نامه بوده است.

نایب رئیس شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران با اشاره به طرح حمایتی بنیاد سینمایی فارابی از فیلم‌نامه‌های اقتباسی گفت: برای اولین بار است که فارابی از نویسندگان دعوت می‌کند «طرح فیلم‌نامه» ارائه کنند و قرار است برای آن دستمزد پرداخت کند. این یک قدم بزرگ در راه اصلاح مناسبات فیلم‌نامه‌نویسی در ایران است.

قاسم‌زاده‌اصل افزود: ممکن است خرید «طرح فیلم‌نامه» به نظر ساده و بدیهی بیاید، اما همین امر ساده تا به امروز در سینمای ایران نادیده گرفته شده بود. این کار بهادادن به اندیشه است، ارزش گذاشتن برای وقت و عمر فیلم‌نامه‌نویسان است. امیدوارم فراگیر و بدل به گامی برای اصلاح ساختارهای سینمایی ایران شود.

به گزارش ایرنا،  هفته گذشته بنیاد سینمایی فارابی در جهت سیاست‌های حمایتی سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور، برای حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی فراخوان داد. هدف از این اقدام تقویت پیوند میان سینما و ادبیات داستانی و تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان فیلم است و بر این اساس قرار است بنیاد سینمایی فارابی، طرح حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی را به اجرا ‌گذارد.

روز گذشته نیز حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در صفحه توئیتری خود در حمایت از این طرح نوشت: حمایت از اقتباس سینمایی، هم‌افزایی ادبیات و سینما و فرصت طرفینی‌ است. نویسندگان با واگذاری اثر به تهیه‌کنندگان، سینما را غنا می‌بخشند؛ متقابلا کمک سینما به ادبیات داستانی برای بیشتر دیده‌شدن اثر ادبی.

وی همچنین از نویسندگان خواست این طرح را جدّی بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.