خبرنگار فرهنگی روزنامه «کیهان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همانطور که امروز ایران در عرصه نبرد دفاعی و نظامی، امید همه مظلومان و کشورهای مستقل است و راه ابرقدرتها را سد کرده، در عرصه فرهنگی و به ویژه سینمایی نیز باید چنین جایگاهی داشته باشد.
وی ادامه داد: از این رو، متولیان جشنواره مقاومت باید پا را از برگزاری یک جشنواره یک هفته ای فراتر بگذارند و این جشنواره را تبدیل به یک قرارگاه یا جبهه بینالمللی برای سینمای مستقل جهان کنند؛ اهمیت جشنواره فیلم مقاومت از جشنواره فیلم فجر بیشتر است، چون برخلاف جشنواره فجر که خنثی و بی هویت است، جشنواره فیلم مقاومت تجلی گاه اصلی ترین شاخصه های فرهنگی و هویتی ایرانیان است و به اساسی ترین و راهبردی ترین مسائل ملی و بین المللی کشورمان در حوزه سینما می پردازد.
فهیم خاطرنشان کرد: به همین دلیل هم جشنواره فیلم مقاومت باید به صورت سالانه برگزار شود. چراکه مقاومت، قبل از اینکه مفهومی نظامی و سیاسی باشد، یک مفهوم فرهنگی است؛ مقاومت سلاله و ذات فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است. به همین دلیل هم سینمای ملی ما اصلا سینمای مقاومت است.
وی افزود: یکی از اتفاقات استراتژیک خوبی که در دوره های اخیر این جشنواره رخ داده اما کمتر درباره آن بحث شده است، حضور هنرمندان عراقی در جشنواره مقاومت است. با توجه به اینکه جشنواره مقاومت به مناسبت سالگرد آغاز جنگ تحمیلی برگزار می شود، همراهی فیلمسازان و سینماگران عراقی با این جشنواره به این معناست که آن هایی که این جنگ را به دو ملت ایران و عراق تحمیل کردند، در اهداف خودشان شکست خورده اند و الان ایرانی ها و عراقی ها در اوج دوستی و صمیمیت هستند.
فهیم متذکر شد: ای کاش روی این موضوع مانور تبلیغاتی گسترده ای انجام شود و به خصوص در رسانه های بین المللی به این اتفاق دامن زده شود. هنرمندان مستقل و مخالف نظام سلطه که در محافل مشهورسینمایی، مغضوب و محروم هستند، به جایی برایی درخشیدن وخودنمایی نیاز دارند که جشنواره فیلم مقاومت بهترین فضا برای پر کردن این جای خالی است.
فهیم در خاتمه افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت شکل گرفته، بخش فیلمسازان بسیجی است، از این نظر که بسیاری از کارگردان های مطرح سینمای دفاع مقدس مثل ابراهیم حاتمی کیا و مرحوم رسول ملاقلی پور و ... در جوانی بسیجیان دوربین به دستی بودند که استعداد خود را شکوفا کردند؛ امروز هم جشنواره فیلم مقاومت با راه اندازی این بخش، به جایی برای شناسایی و پرورش حاتمی کیاها و ملاقلی پورهای آینده سینمای ایران تبدیل شده است.
ارسال نظر