چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

جشنواره فیلم مقاومت از منظر سینماگران/۳

برجی: برخی مدیران فرهنگی کارشان فراتر از خیانت است و در حال نابودی کامل فرهنگ دفاع مقدس هستند

رضا برجی در مراسم انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: رضا برجی مستندساز همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: برخی مدیران فرهنگی کارشان فراتر از خیانت است و در حال نابودی کامل فرهنگ دفاع مقدس هستند؛ آن ها هر آنچه دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه فرهنگی و هنری کشور بوده را از بین برده اند و تبعات منفی این اتفاق شوم به زودی در سایر عرصه های مختلف کشور نمود عینی پیدا خواهد کرد و ما به زودی ضربه مهلکی از این سهل انگاری شوم خواهیم خورد.

کارگردان مستندهای «در امتداد غدیر» و «سواحل اشک و زیتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: باعث شرمساری است که حتی د ر هفته دفاع مقدس هم در شهرها و کوچه و خیابان ها هیچ المان و نمادی از ۸ سال دفاع مقدس نیست. این اتفاق نشان از آن دارد که متولیان نمی خواهند یاد و نامی از دوران پرافتخار و باشکوه دفاع مقدس باقی بماند و نسل جوان از این دوران باعظمت اطلاعی داشته باشند.

وی سپس با بیان اینکه غربی ها به ویژه سینمای هالیوود همچنان بعد از گذشت دهه ها برای جنگ های جهانی اول و دوم فیلم می سازند اظهار داشت: این اتفاق نشان از آن دارد که مسأله جنگ بسیار حائز اهمیت است. تنور جنگ های جهانی هنوز در سینمای جهان داغ است اما متأسفانه ما در کشورمان مدیرانی داریم که رسما با سینمای دفاع مقدس در تقابل و تضاد هستند! ‌

برجی یادآور شد: ما بدبختانه یک زمانی وزیر ارشادی داشتیم که آمد  وگفت جنگ تمام شده و لزومی ندارد فیلم جنگی در سینما ساخته شود. اصولا سینمای دفاع مقدس از دوره اول اصلاحات دوره اش تمام شد! ‌ این اتفاق در حالی است که آنچه مردم همه کشورها را زیر یک پرچم نگه می دارد اتفاقی است که برای پرچم و خاک کشورشان افتاده است. ما از این اتفاق و این نماد به درستی استفاده نکردیم.

این سینماگر برجسته متذکر شد: سال های جنگ دنیایی از سوژه است. من جنگ های مختلفی را در دنیا رفته ام و ماه ها در این جنگ ها بوده ام و با رزمنده های مختلف کشورها روزگار گذرانده ام و به جرأت می گویم از این جنگ ها تنها جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۸ سال دفاع مقدس ما دنیایی از سوژه است که متأسفانه مدیران ناکارآمد باعث شده اند نتوانیم از این سوژه ها به درستی استفاده کنیم؛ ما مثل کسی هستیم که در آب زلال غوطه ور است و تشنه مانده! این اتفاق برای ما افتاده چرا که بلد نیستیم از نعمتی که داریم در عرصه سینما استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: ملت ما تشنه عدالت و مساوات و انسانیت است و همه این ها در جنگ ما تبلور داشت اما از آن استفاده نمی کنیم. باعث شرمساری دولتمردان و مسئولان است که نسل جوان شناختی نسبت به شهدا ندارند؛ این فاجعه است که نسل امروز حسن باقری و صیادشیرازی و ابراهیم همت ها را نمی شناسند! این فاجعه است. مردم ما و نسل جوان باید این بزرگان را بشناسند.

کارگردان مستندهای «مادران صربرنیتسا» و «لعل بدخشان» خاطرنشان کرد: متأسفم که ما مدیرانی داریم که اسم کوچه ها وخیابان ها را عوض می کنند و عنوان مقدس شهید را از کوچه ها برمی دارند این در حالی است که نام شهید باید همیشه زنده بماند.

برجی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه دولت اوضاع اقتصادی را فاجعه بار کرده و این روزها همه تنها به فکر اقتصاد هستند و خود فرماندهان جنگ و مسئولان جنگ و واحدهای سینمایی وابسته به جنگ هم همه چیز را به حال خود را رها کرده اند. این رهاشدگی باعث اوضاعی شده که الآن شاهد آن هستیم.

وی افزود: این بی تدبیری و سهل انگاری در سینمای ایران در صورتی است که در پنتاگون بودجه و بخش و دفتری مختص هالیوود است. هالیوود هرچه می خواهد پنتاگون فراهم می کند تا آن ها فیلم بسازند. در فیلم های «غلاف تمام فلزی» و «جوخه» و... ببینید چقدر ابزار نظامی در اختیار فیلمسازان می گذارند. این ها برای فیلم و سینما اهمیت قائل هستند اما ما سینمای ارزشمند دفاع مقدس را به حال خود رها می کنیم.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش متذکر شد:  هر کوچه و خانه خرمشهر می تواندسوژه  یک فیلم جذاب دفاع مقدسی باشد. هریک از اسطوره های دوران دفاع مقدس می توانند دستمایه ای برای تولید ده ها اثر ارزشمند سینمایی باشند. این ها نکاتی است که مدیران و مسئولان باید به آن توجه کنند. من امیدوارم جشنواره فیلم مقاومت بتواند از یکایک مدیران فرهنگی و دولتی مطالبه گری داشته باشد و آن ها را وادار به حمایت از سینمای شریف و ارزنده مقاومت اسلامی، انقلاب و دفاع مقدس کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.