سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹

سید ضیاء هاشمی:

برای تولید آثار دفاع مقدسی معمولا شاهد برآوردهای زیاد هستیم

سیدضیاء هاشمی

سینماپرس: ارگان‌ها و نهادهایی که موظف به تولید این دست آثار دفاع مقدسی هستند هم، دیگر تن به تولید این آثار نمی‌دهند و خود را با ساخت سریال نمایش خانگی که به مسائل روز اشاره دارند سرگرم می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی تهیه کننده و رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان درباره نپرداختن به سینمای دفاع مقدس و تولید آثار سینمایی با این مضمون در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: سینمای ایران همواره در هر شرایطی ادای دین به سینمای دفاع مقدس کرده است و سینماگران تلاش کردند به احترام شهدا و خانواده هایشان تمام تلاش خود را برای ساخت آثار با موضوع دفاع مقدس معطوف دارند. اما متاسفم که همیشه سالروز دفاع مقدس تنها به یاد ایام سالگرد جنگ هشت ساله می‌افتیم و شروع به غر زدن می‌کنیم و بعد از سپری شدن این دوران سرنوشت ساز، کشور را به فراموشی می‌سپاریم.

وی ادامه داد: تجربه ام از ساخت آثار با موضوع دفاع مقدس ممکن است برای هر تهیه کننده دیگری رخ داده باشد. این که در دهه ۶۰ و ۷۰ هزینه کردیم، اسلحه و مهمات را با مشکلات فراوان آماده کردیم و کار را پیش بردیم، اما بسیاری از هم صنف‌های من برای رقم‌های ناچیزی حکم جلب دریافت کردند. با این اوصاف بخش خصوصی علاقه‌ای به رفتن به سراغ کارهای از این دست که بسیار سخت و طاقت فرسا است نشان نمی‌دهد.

تهیه کننده «روز شیطان» اضافه کرد: بخش عمومی و دولتی باید به سراغ این سوژه‌ها که از اهمیت خاصی برخوردار است برود، اما برای تولید این دست آثار معمولا شاهد برآوردهای زیاد و حساب‌های مالی ساختگی هستیم. ما به دلیل موقعیت استراتژیکی که در منطقه و جهان داریم باید همیشه به لحاظ دفاعی آماده باشیم و دوران طلایی و مهم تاریخ دفاع را باید به تصویر بکشیم که متاسفانه غافل هستیم.

تهیه کننده «شوکران» بیان کرد: از سوی دیگر ارگان‌ها و نهادهایی که موظف به تولید این دست آثار هستند هم، دیگر تن به تولید آثار دفاع مقدسی نمی‌دهند و خود را با ساخت سریال نمایش خانگی که به مسائل روز اشاره دارند سرگرم می‌کنند، چون این نوع کارها به لحاظ تولید کار سختی نیست. کاری که می‌تواند در بخش خصوصی تولید شود، اما این ارگان‌ها مانند موسسه اوج از مسیر خود دور شدند.   این ارگان‌ها نباید فریب مشاورهای سطحی نگر را بخورند. این افراد تنها به فکر منافع شخصی خود هستند و هیچ دغدغه‌ای برای انقلاب و دفاع مقدس ندارند.

تهیه کننده «عروس» اظهار کرد: امروز وظیفه ارگان‌های دولتی است که جنگ و مسائل پشت جبهه را به مردم نشان دهند. به عنوان نمونه بنیاد سینمایی فارابی که رسالتش تولید آثار استراتژیک و مهم است چرا باید با افرادی که سابقه‌ای در حوزه دفاع مقدس وحتی گرایشی به این موضوعات پر اهمیت ندارند تنها به دلایل نامشخص، به حمایت آن‌ها بپردازد و کار را به آن‌ها بسپارد!؟

هاشمی در پایان عنوان کرد: پیش‌تر شاهد تولید فیلم درباره شهدای خاص بودیم که به دلیل عدم شناخت مناسب از شخصیت شهید، فیلم نه در شان شهید و نه در شان سینمای دفاع مقدس است. متاسفم که امروز هم با اهمال مدیران فارابی شاهد تکرار این تلخی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.