چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۶

سیفی: جشنواره فیلم کودک رویدادی سیاسی است!/ سینمای کودکی نداریم که بخواهیم برای آن جشنواره برگزار کنیم

حجت الله سیفی

سینماپرس: حجت الله سیفی کارگردان سینما گفت: جشنواره فیلم کودک صرفاً رویدادی سیاسی است؛ روند برگزاری جشنواره فیلم کودک درست مانند آن چیزی است که به اسم خصوصی سازی در کارخانه ها شاهدش هستیم! اینکه عده ای از آقازاده ها می آیند و بدون ذهنیت مدیریت یک کارخانه را بر عهده می گیرند و کارگران کارخانه را اسیر و مفلوک می کنند حالا در سینما هم وضعیت به این گونه است!

کارگردان فیلم های سینمایی «بچه های جسور» و «سهم من از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برگزاری یک جشنواره سینمایی باید توأم با سیاست و هدف گذاری اصولی و مشخص باشد. یک جشنواره چند وجه دارد؛ اول داشتن تعداد فیلم بالا است دوم داشتن تماشاچی زیاد و سوم هدف گذاری برای اکران آثار در زمان مناسب! سوأل بنده از آقایان مدیر و مسئول و سیاست گذار سینمای کودک این است که در حال حاضر کدامیک از این اهداف را دنبال کرده و می کنند؟

وی ادامه داد: اصولاً ما سینمای کودکی نداریم که بخواهیم برای آن جشنواره برگزار کنیم؛ اگر سالی چند فیلم اندک هم در این حوزه تولید می شوند شاید تنها یکی دو فیلم ارزشمند باشند و متأسفانه بقیه شان دلقک و ملیجک بازی است!

سیفی سپس یکی از معضلات اصلی سینمای کودک و نوجوان را عدم تخصیص زمان مناسب برای اکران آثار این ژانر دانست و در این باره متذکر شد: مسئولان سینمای کودک و نوجوان قبل از برگزاری جشنواره فیلم کودک باید بروند و ببینند که چند سینما حاضر هستند در طول سال فیلم کودک را اکران کنند؟ در حال حاضر خود بنده ۲ فیلم کودک اخیرم روی دستم مانده و همه برای اکران آن ما را سر می دوانند و هیچ کس هم نیست که در این وانفسا به فریاد ما برسد!

این سینماگر تأکید کرد: اگر کسی دغدغه رشد و اعتلای سینمای کودک را دارد باید از اصل آن حمایت کند. متأسفانه در حال حاضر موقعیت سینمای کودک و نوجوان در مرحله اضطرار است و کارگردانان و تهیه کنندگان دغدغه مند این حوزه بلاتکلیف نشسته و مشغول رصد اوضاع نابسامان این عرصه هستند.

سیفی در بخش دیگری از این گفتگو به انتقاد شدید از مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم کودک در روزهای اوج بحران گسترش ویروس کرونا پرداخت و در این باره تصریح کرد: من نمی دانم چرا آقایان با ندانم کاری این جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کردند؟ می خواهند ثابت کنند برگزاری یک «شو» ی نمایشی به اسم جشنواره فیلم کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است؟

سیفی متذکر شد: اگر تدبیر و درایتی در مدیریت سینمای ایران وجود داشته باشد باید جلوی برگزاری همه جشنواره های سینمایی به صورت فیزیکی در سال جاری و سال آینده گرفته شود و جشنواره ها نباید به صورت فیزیکی برگزار شوند. بلاشک این بیماری سال ها گریبان گیر ما خواهد بود. این باران نیست که ببارد و بگوییم تمام شد! این ویروس زنجیروار پیش می رود.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کودک یا هر جشنواره و رویداد دیگری که ایجاد خطر می کند نباید به صورت فیزیکی برگزار شود. این مسئولان هستند که باید درایت و دوراندیشی داشته باشند. خود ما پروانه ساخت داریم اما کار فیلمبرداری مان را شروع نکردیم. چون این آلودگی در پروژه شیوع پیدا خواهد کرد. ما در این روزهای حساس کرونایی باید عاقلانه رفتار کنیم نه احساسی و سیاسی!

سیفی در پایان این گفتگو افزود: عقلانیت در سینما وجود ندارد. من تعجب می کنم چطور با این توصیه های پزشکان برخی مدیران سینمایی همه را زیر سقف سالن سینما جمع کنند. گویا آقایان می خواهند با این کارشان مسیر را برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی هموار کنند این در حالی است که جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی نباید برگزار شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.