دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۵

بهبودی فر: جشنواره فیلم کودک بی اثر است/ سینمای کودک و نوجوان سال هاست مغفول واقع شده

 رحیم بهبودی فر

سینماپرس: رحیم بهبودی فر کارگردان سینما با پایان یافتن سی و سومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان گفت: جشنواره فیلم کودک الکن و بی اثر است و طی همه سال های برگزاری اش نتوانسته دستاور مثبتی داشته باشد اما نکته ای که بسیار عجیب و شوکه کننده است اینکه در این روزهای کرونایی مسئولان این رویداد با چه تدبیر و اندیشه ای جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار می کنند که می تواند موجبات گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را در کل کشور فراهم آورد؟

کارگردان فیلم های سینمایی «هشتگ» و «آدم آهنی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده همانطور که با بازگشایی مدارس در این روزهای بحران کرونا مخالف بودم و مخالفت خود را بارها اعلام کردم با برگزاری جشنواره فیلم کودک به شکل فیزیکی در دو استان تهران واصفهان نیز به شدت مخالفم و نمی دانم چرا مسئولان در عین بی تدبیری و نابخردی دست به چنین کار خطرناک و نادرستی زده اند!

وی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان در کشور ما سال ها است مغفول واقع شده و متأسفانه هیچ دستاورد مثبتی نداشته است. تجربه ثابت کرده که جشنواره فیلم کودک و نوجوان هرگز نتوانسته تأثیری در نگاه مخاطبان داشته باشد و یا مردم را با سینمای کودک و نوجوان آشنا سازد و به خصوص کودکان و نوجوانان را برای تماشای آثار وطنی کودک و نوجوان ترغیب نماید.

این سینماگر معضل اساسی سینمای کودک و نوجوان را مسأله اکران برشمرد و در این راستا اظهار داشت: پرسش بنده از مسئولان جشنواره فیلم کودک و سیاست گذاران و مدیران بنیاد سینمایی فارابی این است که مگر در فاصله میان جشنواره کودک سال گذشته تا امسال چند فیلم کودک توانستند اکران کنند و سرمایه ابتدایی خود را به دست بیاورند که شما حالا مشغول برگزاری یک جشنواره دیگر با صرف بودجه های هنگفت در دوران کرونایی هستید؟

بهبودی فر با انتقاد از یکایک مدیران و مسئولان سینمای کودک و نوجوان تصریح کرد: برگزارکنندگان این رویداد تنها به ارتزاق و نان خودشان می اندیشند نه اعتلای سینمای کودک و نوجوان! آن ها بودجه ای را به این رویداد سینمایی اختصاص داده اند و برای اینکه نان و معاش شان قطع نشود دست به برگزاری این جشنواره «شو» گونه و بی دستاورد زده اند! اگر مسئولان بنیاد سینمایی فارابی و سیاست گذاران کلان سینمایی اندکی دغدغه برای بهبود اوضاع سینما داشتند ما امروزه در این شرایط نبودیم و وضعیت سینمای کودک و نوجوان مان بسیار بهتر از حالا بود.

وی در پایان این گفتگو افزود: یکی دیگر از معضلات این است که متأسفانه ما از سینمای کودک غافل شده ایم و توجهی به این مسأله نداریم که امروز در سطح جهان با چه دیدگاه و مبنایی به سینمای کودک نگاه می شود؛ ما باید در این راستا خود را به روز کنیم و پا به پای سینمای کودک و نوجوان دنیا پیش برویم و آثاری را تولید کنیم که با ذائقه کودکان و نوجوانان امروزی همخوانی داشته باشد و بتواند آن ها را به سمت خود جذب نماید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.