دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

هنرمندان و واکنش به ترور دانشمند برجسته هسته‌ای/۱

فهیم: سکوت برخی از سلبریتی ها دربرابر ترور دانشمندان ایرانی قبل از هر چیزی جفا به سینمای ایران است!

آرش فهیم

سینماپرس: آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد سینما در خصوص جای خالی سلبریتی های بی سواد در واکنش به ترور دانشمند برجسته ملی شهید محسن فخری زاده گفت: سکوت بسیاری از جماعت موسوم به سلبریتی ها در برابر ترور دانشمند ایرانی، دکتر محسن فخری زاده، قبل از اینکه مسأله ای سیاسی باشد، یک مسأله فرهنگی است! هنرمندی که در مواجهه با حوادث و اتفاقات ملی کشورش بی تفاوت باشد، یعنی دچار عقب ماندگی و ضعف فرهنگی و فکری است! ما در جریان شهادت دکتر فخری زاده، باز هم شاهد بروز یک بیماری و نقصان در نظام فرهنگی کشورمان هستیم که نیاز به درمان دارد، وگر نه ما را با گسست ها و مشکلات فرهنگی پردامنه تری روبرو خواهد کرد!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ترور یک دانشمند ایرانی، حادثه بی اهمیتی نیست. دانشمندان، از ارزشمندترین داشته های یک کشور هستند؛ جدای از هر گرایش سیاسی و فکری، دانشمندانی که در حوزه های مختلف علمی فعالیت می کنند، ثروت ملی محسوب می شوند. ترور یکی از این دانشمندان توسط دشمن شماره یک ایران، علاوه بر اینکه نوعی تعرض به خاک کشور ما محسوب می شود، به یغما بردن سرمایه های ملی همه ایرانیان هم هست.

وی ادامه داد: این ماجرا که طی یک دهه اخیر، بارها تکرار شده است و عوامل نفوذی دشمنان ایران، بارها دانشمندان ما ترور کرده اند، یک موضوع سیاسی و جناحی نیست، بلکه مسأله ای کاملاً ملی است و نوعی ضربه زدن به منافع تک تک شهروندان این کشور به حساب می آید. بدون تعارف و با صراحت باید گفت؛ وقتی یک سلبریتی که درباره همه مسائل سیاسی و بین المللی، بدون دانش کافی اظهار نظر می کند، اما در برابر حمله به سرمایه های ملی کشورش سکوت می کند، یعنی دچار بیماری فکری و فرهنگی شده است!

فهیم خاطرنشان کرد: بسیاری از این به اصطلاح سلبریتی‌ها که امروز با بی تفاوتی از کنار ترور یک دانشمند گذشته اند، همانانی هستند که اگر یک نفر در پاریس کشته شود، جلوی سفارت فرانسه جمع می شوند و شمع روشن می کنند. هنوز فراموش نکرده ایم که بسیاری از آن ها  به خاطر مجازات قاتل ها و تروریست ها که شهروندان عادی کشورمان را به قتل رسانده بودند، واکنش های تندی نشان دادند! حال چه شده که در مقابل قتل یکی از هموطنانشان که نخبه علمی هم بوده توسط دشمن بیگانه سکوت کرده اند؟!

این روزنامه نگار متذکر شد: ممکن است برخی بگویند این سلبریتی‌ها دارای تابعیت دوگانه هستند و به این خاطر به ترور یک دانشمند هسته ای واکنش نشان نمی دهند چون ممکن است تابعیت آن ها در کشورهای غربی لغو شود، اما به عقیده من، مسأله فراتر از این حرف هاست و دارای ریشه فرهنگی است.

فهیم ادامه داد: جدای از واکنش های لحظه ای به ترور یک دانشمند، اگر این اتفاق در کشور دیگری مانند ایران که صاحب صنعت سینماست رخ می داد، امروز شاهد رقابت سینماگران آن کشورها برای تولید آثار سینمایی جذاب و مهیج درباره این حادثه می بودیم. فیلم‌هایی که می توانست فضای سرد و خموده این دوران سینمای ایران را گرما و زندگی ببخشد. اما مشکل سینمای ما این است که انگیزه ای برای پرداختن به این نوع سوژه ها ندارد.

وی با بیان اینکه در هالیوود، هر سال شاهد ساخت آثار متعدد درباره موضوعات تروریستی و امنیتی هستیم اظهار داشت: فیلم هایی که هم موجب رونق گیشه سینماها می شود و هم اینکه روح وطن دوستی و همبستگی ملی را بین مردم تقویت می کنند. به همین دلیل هم نادیده گرفتن چنین موضوعی از سوی بسیاری از سینماگران و سلبریتی ها، دراصل جفا به سینمای ایران است، چون ساخت فیلم درباره چنین موضوعات ملی و مهمی را از این سینما مضایقه می کنند!

فهیم در پایان این گفتگو افزود: البته باز هم مقصر اصلی در چنین بزنگاه هایی، مدیران و سیاستگذاران سینمایی هستند. آن ها بوده اند که به واسطه ریل گذاری های غلط خود باعث دور شدن روز افزون جامعه سینمایی کشور از مسائل و اتفاقات ملی شده اند. همچنین باید نهاد آموزش هنر را هم متهم دیگر این نوع کاستی ها و کم کاری ها دانست. آموزشگاه ها و دانشکده های سینمایی ما، بازتولید کننده غربزدگی و گسست فرهنگی نزد هنرمندان و سینماگران هستند و از همان ابتدا هنرجویان سینما را طوری تربیت می کنند که گویی هنر هیچ تعهدی به حوادث و مسائل ملی ندارد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.