یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

انتقاد به تنها نهاد صنفی اهالی سینما در روزهای کرونایی؛

از تأکید بر فقدان استراتژی در خانه سینما برای حل معضلات سینماگران تا انتقاد از لابی گری و باندبازی ها

گیتی-یوسفیان-نعمت زاده-رفیعی جم-پورصمدی-عبادی-حمیدی-رمضانی فر-قوی تن-قاسمی-جمشیدی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینمای کشور با اعتراض به بی توجهی خانه سینما نسبت به معیشت سینماگران در این روزهای کرونایی تأکید کردند: مدیریت خانه سینما برای اعضا چه کاری انجام داده؟ برخی از سینماگران نیز با انتقاد از مسئولان رده بالای دولت متذکر شدند: وقتی رئیس جمهور در این شرایط بحرانی می خندد و نگران مردم نیست چه توقعی از دیگر مسئولان می توان داشت؟!

به گزارش سینماپرس در حالی به یک سالگی شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا در کشورمان نزدیک می شویم که سینمای ایران در این ایام با بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه بود. تعطیلی سالن های سینما ضررهای هنگفتی را برای سینماداران و برخی سرمایه گذاران و صاحبان آثار سینمایی ایجاد کرد که علیرغم تمامی وعده ها و تعهدات مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی هیچ اقدام موثری برای بهبود این بخش انجام نشد.

از سوی دیگر تولیدات در این روزهای کرونایی با بحران روبرو شد؛ بسیاری از پروژه ها به تعطیلی کشانده شدند و برخی پروژه ها هم که بی توجه به تدابیر و پروتکل های بهداشتی مبادرت به تولید کردند با بحران همه گیری ویروس کرونا در بین سینماگران مواجه شدند به نحوی که تعداد بسیار زیادی از هنرمندان در این ایام یا به ویروس کرونا مبتلا شدند و یا به دلیل شدت این ویروس جان خود را از دست دادند.

در این میان اما نقش خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران بسیار انفعالی تر از همیشه بود چرا که خانه سینما نتوانست طی نزدیک به یک سال گذشته هیچ اقدام مثبتی برای هزاران عضو بیکار و خانه نشین خود انجام دهد، آن هم درست در روزگاری که بیکاری گسترده باعث ایجاد اختلالات جدی در زندگی سینماگران به ویژه قشرها و صنف های ضعیف تر سینما شده بود.

در همین رابطه ۱۱ تن از سینماگران کشور آقایان و خانم ها: حسین گیتی، داود یوسفیان، راحله نعمت زاده، اصغر رفیعی جم، مرتضی پورصمدی، دانیال عبادی، زهره حمیدی، عزت الله رمضانی فر، علی قوی تن، ثریا قاسمی و امیرمنصور جمشیدی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حسین گیتی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی انتخاب سه باره منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما که عملکردش طی سال های اخیر با انتقاد جدی از سوی سینماگران روبرو بوده اظهار داشت: تاکتیک و استراتژی مدیرعامل خانه سینما در این شرایط بحرانی و فاجعه آمیز باید رسیدگی عاجل به وضعیت بد اقتصادی هنرمندان باشد؛ اهالی سینما حالشان خوب نیست و این روزها در بدترین وضعیت ممکن روزگار می گذرانند و حالا است که خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران باید خودی نشان دهد و از آن ها در این بحران وانفسا حمایت داشته باشد. امروزه سینما هم مثل بقیه ارگان ها و بنیادهای کشور تعطیل است. هیچ فیلمی ساخته نمی شود. اهالی سینما حالشان خوب نیست و اغلب بیکار و خانه نشین هستند و ایشان به عنوان مدیر عامل تنها نهاد صنفی سینما باید تاکتیک و استراتژی سریعاً به هنرمندان کمک کرده و با انجام کارهای رفاهی و مادی برای یکایک اهالی سینما موجبات خشنودی آن ها را فراهم آورند.

داود یوسفیان تدوین گر پیشکسوت سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: بنده بارها عرض کردم و معتقدم مشکل ما همواره از سمت مدیران بالادستی در حوزه فرهنگ و هنر نشأت می گیرد، آن ها هستند که اصلاً برای هنر، هنرمند و سینما هیچ ارزشی قائل نیستند و به همین علت مدیران خانه سینما و... هم رسماً نمی توانند هیچ تدبیری برای برون رفت از این اوضاع اسفبار در سینما داشته باشند. متأسفانه مسأله وضعیت بد معیشتی سینماگران، عدم تأمین امنیت شغلی، فقدان بیمه بیکاری و... از جمله مواردی است که سال های سال است اهالی سینما در رابطه با آن صحبت می کنند، مصاحبه می کنند اما هیچ وقت هیچ اقدام شایسته ای برای رسیدگی به این مطالبات و نیازهای اولیه سینماگران از سمت هیچ یک از مدیران بالادستی در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، خانه سینما و سایر نهادهای مرتبط سینمایی صورت نگرفته است.

راحله نعمت زاده عضو انجمن چهره پردازان سینما اظهار داشت: آقای شاهسواری طی این همه سال مدیریت برای اعضای خانه سینما چه کاری انجام دادید؟؛ همه ما اعضای خانه سینما با بدبختی و بیکاری و فقر در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم و هیچ کس نیست که دردی از ما درمان کند! در این وضعیت همه گیری ویروس کرونا وضعیت مخاطره آمیز زندگی سینماگران به شدت تشدید شده و امروزه اغلب هنرمندان در بیکاری مطلق به سر می برند. این روزها تنها جاده سینما برای کسانی باز شده که دوست و آشنای برخی مدیران هستند و با زدوبند وارد پروژه ها می شوند. این را باید بدانیم که اغلب هنرمندان اصیل سینما بیکار و خانه نشین هستند و هیچ کس هم نیست در این وانفسا به فریاد آن ها برسد.

اصغر رفیعی جم مدیر فیلمبرداری و تهیه کننده پیشکسوت سینما در پی انتخاب سه باره منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما که عملکردش طی سال های اخیر با انتقاد جدی از سوی سینماگران روبرو بوده اظهار داشت: آقای شاهسواری و سایر اعضای هیأت مدیره خانه سینما همگی به امور سینما و وضعیت زندگی اهالی سینما به خوبی واقف هستند از این رو باید بدانند اگر بودجه ای هست باید به صورت مساوی میان تمامی سینماگران تقسیم شود. اهالی سینما با سیلی صورت شان را سرخ نگه داشته اند و مدیران خانه سینما اگر بخواهند می توانند برای آن ها تأمین بودجه کنند؛ متأسفانه من در صنف خودمان می بینم که تعدادی از چهره های شاخص و برجسته با مشکلات متعدد در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و زندگی های شان با بحران جدی روبرو شده است.

مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: از آنجا که خانه سینما رسمیت قانونی ندارد هیچ کار قانونی هم نمی تواند برای اعضایش انجام دهند. مسئولان خانه سینما باید به فکر انجام کارهای عمیق و اساسی برای رفع بحران معیشتی و بیکاری اعضای این خانه به ویژه لایه های فراموش شده سینما باشند اما متأسفانه در عمل هیچ اتفاق مثبتی را در این خصوص شاهد نیستیم! تست رایگان کرونا برای اعضای خانه سینما کم ترین کاری است که مسئولان این نهاد می توانند انجام دهند. خانه سینما می تواند با یک بیمارستان، کلینیک یا... قرارداد ببندد تا اعضای این نهاد مجبور نباشند برای تست کرونا رقم های گزافی را از جیب شان هزینه کنند.

دانیال عبادی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: وقتی رئیس جمهور در این شرایط بحرانی می خندد و نگران مردم نیست چه توقعی از دیگر مسئولان می توان داشت؟ ما در این وانفسا به حال خود رها شده ایم و بنده فکر نمی کنم هیچ یک از مسئولان دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری از جمله مسئولان خانه سینما اصلاً تدبیری برای رفع بحران زندگی هنرمندان داشته باشند. بنده طی ماه های اخیر به کرات شاهد بوده ام که بسیاری از هنرمندان سینما در صفحات شخصی خود و در گفتگو با رسانه های مختلف از خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران گلایه و انتقاد داشته اند اما واقعاً با این گلایه ها و انتقادها چه چیزی عوض شده؟ متأسفانه ما فقط انتقاد می کنیم اما مسئولانی که باید انتقادهای ما را بشنوند خود را به نشنیدن می زنند و همین باعث می شود هیچ اتفاق مثبتی رخ ندهد.

زهره حمیدی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در حالی به یک سالگی ورود کرونا نزدیک می شویم که تاکنون هیچ کار اساسی نه تنها برای هنرمندان که برای عموم مردم نیز صورت نگرفته و این در حالی است که کشور ما ثروتمند است و دولت باید حداقل ها را برای عموم مردم لحاظ کند. متأسفانه مسئولان سینمایی و مدیران خانه سینما هم هیچ کار اساسی تا این زمان برای رفع بحران از زندگی هنرمندان صورت نداده اند. البته برخی کارهای معمول را انجام دادند اما مسأله این است که ما زندگی مان را نمی توانیم بگذرانیم و این مشکل در تمام صنوف است.

عزت الله رمضانی فر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: پرسش من از متولیان دولت این است که در این ایام کرونایی که شاهد بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان در صنوف مختلف هستیم چرا در ردیف بودجه سالانه مبلغی برای هنرمندان بیکار اختصاص پیدا نمی کند؟ چرا کسی هنرمندان را نمی بیند و صدای ناله آن ها را نمی شنود؟ خانه سینما طی یک سال اخیر تنها مقدار اندکی اقلام شوینده و خواربار به ما داد! خانه سینما در این زمانه کرونایی ۲ بار مقدار اندکی به ما کمک کردند! کل اقلامی که آن ها به ما دادند روی هم یک میلیون تومان هم نمی شد! خوب این چه دردی را از هنرمندان بیکار و خانه نشین درمان می کند؟

علی قوی تن کارگردان سینما با انتقاد از شرایط بحرانی به وجود آمده برای سینماگران و عملکرد انفعالی خانه سینما در خصوص رفع این وضعیت گفت: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینما دست روی دست گذاشته اند و هیچ تدبیری برای وضعیت بحرانی زندگی سینماگران ندارند؛ امروزه سینماگران در شرایط بحرانی روزگار می گذارنند و به دلیل اینکه در بین عموم افراد جامعه چهره ای شناخته شده هستند نمی توانند برای امرار معاش شان دست به هر کاری بزنند و این وظیفه دستگاه های متولی حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه تنها نهاد صنفی سینماگران است که تدبیری عاجل برای برون رفت هنرمندان از این وضعیت نابسامان اتخاذ کنند. متأسفانه از سوی مسئولان دولتی هم شاهد تصمیم گیری های چاره گشا نیستیم و بالعکس تصمیم گیری های دولت زندگی مردم را سخت تر کرده است!

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد از شرایط بحرانی به وجود آمده برای سینماگران و عملکرد انفعالی خانه سینما در خصوص رفع این وضعیت گفت: یک زمانی مقام و منزلت هنرمندان و تکریم جایگاه هنری آن ها مسأله ای مهم بود اما امروزه به جایی رسیده ایم که باید بگوییم ارج گذاشتن به هنر و هنرمند پیشکش؛ نان برای خوردن نداریم! بی تردید اگر مسئول دلسوزی در سینمای ایران، خانه سینما و سازمان سینمایی و... وجود داشته باشد مشکلات صنفی سینماگران نیز برطرف خواهد شد. مگر سینماگران به جز امنیت شغلی و یک معاش حداقلی چه چیزی می خواهند؟ پس به این نتیجه می رسیم که مسئول دلسوزی وجود ندارد که مشکلات صنفی سینماگران برطرف نمی شود!

امیرمنصور جمشیدی مدیرعامل پردیس سینمایی کوروش نیز در این باره اظهار داشت: خانه سینما باید برای مجموعه های سینمایی و اشخاص وام های با درصد پایین فراهم کند تا بخشی از بحران های به وجود آمده در زندگی سینماگران کاهش پیدا کند. در حال حاضر سینماداران بزرگترین ضربه ها را خورده اند و من فکر نمی کنم فشاری که روی سینماداران است را سایر دست اندرکاران سینما تجربه کرده باشند چرا که نزدیک به یک سالی است که چراغ سالن های سینما به طور کلی خاموش است و این مسأله باعث شده تعداد کثیری از کارکنان و پرسنل زحمتکش سالن های سینما با مشکلات عدیده مالی مواجه شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.