سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۱

قنبری: جای افراد مستقل در هیأت داوران این دوره از جشنواره بسیار خالی است/ با عدالت آثار را ارزیابی نمایید!

رهبر قنبری

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: بنده از ترکیب هیأت داوران این دوره از جشنواره به دلایل متعدد راضی نیستم که مهمترین آن فقدان حضور سینماگران مستقل است؛ بی تردید جای افراد مستقل در هیأت داوران این دوره از جشنواره بسیار خالی است و از این رو قطعاً فیلم های مستقل در این رویداد با ضرر و زیان روبرو خواهند شد و من متأسفم که همیشه مستقل اندیشان سینما این چنین مورد بی مهری واقع می شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «روییدن در باد» و «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است اینکه باید افرادی برای داوری آثار مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب شوند که اشراف کامل در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و فهم بیان موضوعات داشته باشند و ماهیت سینما را به خوبی بشناسند.

وی ادامه داد: ما در این ترکیب هیأت داوری شاهد حضور فردی مانند بهرام توکلی هستیم که تکنیک سینما را عالی می شناسد اما به عنوان مثال آیا خانم ساره بیات نیز چنین است؟ بهتر نبود به جای ایشان یک بازیگر صاحب سبک و سینماشناس برای داوری در مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب می شد؟

قنبری خاطرنشان کرد: افرادی که بر اساس سلایق خود دست به انتخاب آثار می زنند نباید جایی در هیأت داوری مهمترین رویداد سینمایی کشور داشته باشند چرا که صاحبان سلیقه متکی بر روان شخصی شان هستند اما صاحبان سبک اینطور نیستند؛ واقعاً آیا فردی مانند ساره بیات این توانایی را دارد که داور این جشنواره شود؟ آیا وی تمامی فنون و تکنیک بازیگری را می شناسد؟

این سینماگر در همین راستا افزود: فردی مانند آقای احسانی که به عنوان نماینده ای از دولت در ترکیب هیأت داوران حضور دارند چقدر بر تفکرات جهانی اشراف دارند؟ چه اشکالی دارد اگر نماینده دولت اشراف جهانی بر سینما داشته باشد تا بتواند دست به گزینش آثاری بزند که می توانند سینمای ایران را در جهان به نیکی معرفی کنند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «او» و «پرنده باز کوچک» متذکر شد: بنده حدوداً تمامی اعضای هیأت داوری این دوره از جشنواره را می شناسم و همه ایشان برای بنده محترم هستند اما بی شک آن ها تمامی ماهیت سینمای ایران نیستند و دبیر جشنواره می توانست افرادی بسیار بهتر را برای داوری در نظر بگیرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به باندبازی و لابی گری در داوری های جشنواره اشاره کرد و گفت: داوران دست از باندبازی و لابی گری بردارند و با شرف و عدالت آثار را ارزیابی نمایند! داوران باید بدانند قضاوت شرف و ناموس می خواهد. معرفت و ادب و عدالت خواهی و نجابت می خواهد. بریدن از دوست و رفیق و... می خواهد و من امیدوارم که این داوران چنین قابلیت هایی داشته باشند.

قنبری یادآور شد: در سال های گذشته من با مواردی عجیب در جشنواره فیلم فجر روبرو شده ام و به همین علت است که تردید ندارم باندبازی و لابی گری در داوری و انتخاب آثار جشنواره فجر وجود دارد؛ برای من حیرت انگیز بود که برخی تهیه کنندگان می گفتند فیلم های مان آشغال است اما به عینه دیدم که با نفوذ فیلم های شان را در جشنواره جا دادند و جوایزی نیز گرفتند!

این کارگردان سینما در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنده این موارد را با چشم های خود دیدم و با گوش خود شنیدم! من فردی هستم که تا چیزی را ندیده باشم قضاوت نمی کنم اما این باندبازی و لابی گری در جشنواره را دیدم و امیدوارم که امسال دیگر چنین نباشد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.