چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۵

رویین تن: اگر داوران از طیف های مختلف فکری باشند اتفاق خوبی در جشنواره رخ می دهد/ برخی اوقات اعمال سلیقه های کلیشه ای و جوگیر شدن باعث قضاوت نادرست می شود!

علی رویین تن

سینماپرس: علی رویین تن کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: اگر داوران از طیف های مختلف فکری باشند اتفاق خوبی در جشنواره رخ می دهد؛ همیشه در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بر اساس سیاست های مدیران سینمایی ممکن است تمایلاتی وجود داشته باشد تا جریانی مطرح شود و به همین علت است که در برخی سال ها به سینمای اجتماعی بهای زیادی داده می شود و یا در سال دیگر به سینمای دفاع مقدس و...؛ از این رو داوران اگر از طیف های مختلف فکری و سیاسی باشند می توانند بهترین گزینه ها را برگزینند.

کارگردان فیلم های سینمایی «زمهریر» و «دل شکسته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید برای هر داوری حیثیت خودش مهمترین عنصر است و داوران برای اینکه اعتبار و حیثیت شان خدشه دار نشود نباید تن به سفارشات غیرمعمول بدهند و صرفاً بایستی با نگاه هنری و سینمایی آثار را مورد داوری و ارزیابی قرار دهند.

وی ادامه داد: داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر هم به علت اینکه دبیر جشنواره جوان است از طیف جوان تر سینما انتخاب شده اند؛ به هر حال این هم تجربه ای جدید است که دبیر بر اساس اجتهاد خود دست به این گزینش زده و حالا باید ببینیم نتیجه حضور این افراد چگونه رقم می خورد.

رویین تن سپس با اشاره به برخی ابراز نارضایتی ها در خصوص داوری سال های گذشته جشنواره فیلم فجر یادآور شد: نکته ای که در سینما مهم است اینکه فردی که کار هنری می کند دغدغه خود را می سازد، این دغدغه یا مورد قبول طیف داوران قرار می گیرد یا نه؛ بنده معتقدم کسی که در جشنواره شرکت می کند باید به این مسأله واقف باشد که یا می برد یا می بازد و فیلمسازان باید تحمل برد و باخت را داشته باشند.

این سینماگران متذکر شد: معمولاً آثاری که در تمامی ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر برگزیده شده اند در جشن خانه سینما، جشن حافظ و... هم مورد توجه قرار گرفتند و این مسأله نشان از آن دارد که این آثار بهترین موجودی های سینمای ایران هستند، پس چندان روی کار داوران نمی توان خرده گرفت!؛ البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی اوقات اعمال سلیقه های کلیشه ای و جوگیر شدن باعث قضاوت نادرست می شود!

وی خاطرنشان کرد: ما اهالی سینما باید بدانیم داوران از خود ما هستند اما اگر بشود فضایی به وجود بیاید که زین پس داوران همراه با مردم و اهالی رسانه فیلم ها را ببینند کار به غایت زیبایی صورت می گیرد. اینکه داوران بتوانند همراه با مردم و به دور از فضای فکری خودشان فیلم ها را تماشا کرده و آن ها را مورد ارزیابی قرار دهند قطعاً گزینه بسیار معقول و مناسبی است که در بسیاری از جشنواره های سینمایی جهان نیز شاهد چنین اتفاقی هستیم اما متأسفانه به دلایل متعدد در سینمای ما داوران اغلب ایزوله بوده اند و این مسأله کمی ناراحت کننده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.