دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۸

فرحبخش: کینه توزی، خصومت شخصی و سیاسی کاری در داوری های جشنواره فجر نباید باشد/ عناصر نامطلوب نباید در داوری مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور داشته باشند

حسین فرحبخش*

سینماپرس: محمدحسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: کینه توزی، خصومت شخصی و سیاسی کاری در داوری های جشنواره فجر نباید باشد!؛ داوری های جشنواره باید بر اساس قواعد و استانداردهای سینمایی باشد و سلایق شخصی و تفکرات جناحی داوران نباید روی قضاوت شان تأثیر بگذارد.

کارگردان فیلم سینمایی «پاتو کفش من نکن» و «آبنبات چوبی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده خودم یکی از فیلمسازانی هستم که چوب کینه توزی های هیأت داوران را در جشنواره فیلم فجر خورده ام؛ در سی امین جشنواره فیلم فجر که بی تردید یکی از بهترین سال های برگزاری این رویداد سینمایی بود و فیلم های بسیار شاخص و عالی در آن حضور داشتند فیلم «زندگی خصوصی» به کارگردانی بنده به دلیل خصومت های شخصی دو تن از اعضای هیأت داوران با بنده از داوری باز ماند!

وی ادامه داد: داوران ناجوانمردانه فیلم مرا کنار گذاشتند و این در حالی بود که بعدها چند تن از داوران جشنواره مانند مجید انتظامی یا آقای موتمن آمدند و از من حلالیت خواستند و به بنده گفتند که ما می خواستیم به فیلم شما رأی مثبت بدهیم و آن را در چند رشته کاندید کنیم اما حضور دو عنصر نامطلوب در هیأت داوران مانع از این اتفاق شد.

این سینماگر در همین راستا با بیان اینکه عناصر نامطلوب نباید در داوری های مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور داشته باشند تأکید کرد: متأسفانه در روند داوری آثار جشنواره فیلم فجر ما صرفاً شاهد اعمال سلیقه برخی اعضای هیأت داوران هستیم و این مسأله بسیار ناراحت کننده است. داوری یک فیلم بایستی بر اساس مبانی هنری و سینمایی باشد اما در اغلب مواقع این جناح بازی و سیاسی کاری است که مبنای داوری آثار قرار می گیرد.

فرحبخش تصریح کرد: اغلب سینماگران به این مسأله واقفند که برخی اوقات در جشنواره فیلم فجر جوایز قلابی به برخی افراد اهدا می شود و برخی مواقع ما صرفاً شاهد یک سیاسی کاری هستیم. همه این اتفاقات دست در دست هم می دهد تا اعتبار جشنواره فیلم فجر زیر سوأل برود و به همین علت است که به ویژه طی سال های اخیر شاهد آن هستیم که بعد از اعلام نتایج جشنواره اعتراضات سینماگران به ناداوری در این رویداد سینمایی زیاد شنیده می شود.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: من امیدوارم تدبیری از سوی مدیران سینمایی کشور و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر به وجود بیاید و آن ها مانع از اعمال سلیقه فردی داوران بشنوند. آن ها باید برای داوری های جشنواره فجر پارامترهایی را در نظر بگیرند و این ملاک و معیارها را اعلام رسمی کنند تا همه سینماگران آگاه باشند که فیلم ها بر چه اساس و معیاری مورد قضاوت و داوری قرار می گیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.