چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

انتقاد سینماگران از برگزاری فیزیکی جشنواره فجر در بحران کرونا؛

تأکید بر جاه طلبی مدیران سینمایی و به خطر انداختن جان مردم برای دستیابی به منافع شخصی شان!

رضا-دانش-ارجمند-ذاکری-طریقت-موتمن-متوسلانی-طهماسبی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا تأکید کردند: مدیران جاه طلب برای دستیابی به منافع شخصی شان می خواهند جشنواره را برگزار کنند؛ برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در این روزهای بحرانی و حساس اشتباه صرف و دعوت به مرگ همگانی بود.

به گزارش سینماپرس بحران کرونا تاکنون باعث تعطیلی مهمترین جشنواره ها و مراسم های سینمایی در سراسر جهان شده است اما مدیران سینمای کشور با بی تدبیری هرچه تمام تر با پافشاری و اصرار این جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کردند! این اتفاق در حالی است که بسیاری از پزشکان و کارشناسان بهداشتی خبر از خیز پیک چهارم ویروس مرگبار کرونا در کشور را می دهند.

این اصرار مدیران سینمایی برای برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر با انتقاد بسیار جدی از سوی بخش اعظمی از سینماگران و اهالی رسانه روبرو شد؛ سینماپرس به عنوان یک رسانه تخصصی سینمایی بنابر رسالت خود منعکس کننده بخشی از نظرات هنرمندان و کارشناسان سینمایی در این رابطه بود؛ چندی قبل نظرات برخی از اهالی سینما از جمله: عباس کریمی، حسن هدایت، مجید مظفری، محسن محسنی نسب، سیدامیر سیدزاده، سیروس الوند، امیرحسین شریفی، حسن برزیده، دکتر مصطفی جلالی فخر، سارا طالبی زاده، سیاوش حقیقی، داود توحیدپرست، پروانه معصومی، مهدی احمدی و شفیع آقامحمدیان در مطلبی تحت عنوان («نه» قاطع سینماگران به خنثی سازی جشنواره فجر انقلاب/ برگزاری یک رویداد بی هویت در شأن این رویداد ملی و انقلابی نیست) منتشر شد که با واکنش های زیادی در سطح جامعه سینمایی مواجه گشت.

اما مدیران سینمایی که خود را کاملاً به نشنیدن زده اند همچنان پیش رفتند و به اصرارشان برای برگزاری تجمعات خطرناک در جشنواره فیلم فجر پافشاری کردند. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: زینت رضا، گلچهره دانش، داریوش ارجمند، فریده ذاکری، نادر طریقت، فرزاد موتمن، محمد متوسلانی و مائده طهماسبی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: برخی جاه طلبان برای دستیابی به منافع شخصی شان می خواهند جشنواره را برگزار کنند؛ برگزاری جشنواره فیلم فجر در این روزهای کرونایی با حضور مردم، هنرمندان و اهالی رسانه چه معنایی دارد؟ اگر به نظر آقایان کرونا تمام شده و تجمعات می توانند برگزار شوند چرا مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت منع تردد شبانه و منع تردد بین شهری را برنمی دارند تا مردم بتوانند زندگی عادی شان را از سر بگیرند؟ بنده به عنوان رئیس صنف هرگز هیچ بلیتی برای اعضایم تهیه نخواهم کرد چرا که می دانم بلیت توزیع کردن در خانه سینما فاجعه انسانی به وجود می آورد و هرگز نمی توان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی مبادرت به توزیع بلیت کرد و قطعاً اوضاع در سالن های سینما بسیار اسفبارتر نیز خواهد بود!

گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بنده جداً با برگزاری جشنواره فیلم فجر مخالفم؛ برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در این روزهای بحرانی و حساس اشتباه صرف و دعوت به مرگ همگانی است و متأسفم که مدیران سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر بی توجه به خطری که می تواند جان یکایک شرکت کنندگان در این رویداد را تهدید کند صرفاً برای رسیدن به منافع شخصی شان اصرار به برگزاری جشنواره دارند. ؛ پرسش من از آقایان این است که تا چه زمانی قرار است تنها به منافع شخصی خود بیندیشید؟ با این شرایط که بخش عمده ای از سرمایه های فرهنگی کشور به این ویروس مبتلا و یا جان خود را از دست داده اند شما چه اصراری برای برگزاری این رویداد دارید؟ چرا جان مردم، خبرنگاران و هنرمندان برای شما مهم نیست؟

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما نیز در خصوص این اشتباه دست اندرکاران جشنواره فجر و مدیران سینمایی کشور گفت: مراجعی مانند وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا که مرتب به مردم در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی تذکر می دهند باید توجه ویژه به برگزاری تجمعات داشته باشند؛ بی تردید این مراجع هستند که باید در این بحران کرونا اجازه برگزاری تجمعات را صادر نکنند و از این رو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر باید تجدید نظر کند. در هر صورت من امیدوارم اگر اصرار به برگزاری جشنواره فیلم فجر در این روزهای بحرانی کرونا است به دور از هرگونه شعارزدگی پروتکل های بهداشتی با وسواس و دقت رعایت شوند تا خدای ناکرده برگزاری جشنواره باعث گسترش این ویروس منحوس نشود.

فریده ذاکری عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: تعجب بنده این است وزارت بهداشت که مرتب به مردم تذکر می دهد در هیچ تجمع خانوادگی شرکت نکنند چرا جلوی برگزاری پر ازدحام جشنواره فجر را نمی گیرد؟ چرا ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص برگزاری جشنواره فجر به صورت فیزیکی عملکردی منفعلانه دارد؟ بی تردید برگزاری این جشنواره بازی با جان یکایک شرکت کنندگان و خانواده های شان است و می تواند موجبات گسترده تر شدن ویروس مرگبار کرونا در سطح کشور را فراهم آورد. اگر کرونا تمام شده بیایند و رسماً اعلام کنند و این منع تردد شبانه و منع تردد بین استانی را که باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای مردم شده بردارند و اگر کرونا تمام نشده هرگز نباید اجازه تجمعاتی نظیر جشنواره فیلم فجر داده شود.

نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: اکثریت بزرگان سینما با برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی و با حضور مردم و منتقدان و روزنامه نگاران مخالفند اما کسانی که می خواهند پول بیت المال را بر باد دهند از برگزاری جشنواره دفاع می کنند؛ بی شک حضور مردم در این رویداد موجبات گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را فراهم می سازد و دعوت به یک مرگ دسته جمعی است! همه ما اهالی سینما که رزق و روزی مان از سینما است دوست داریم بحران کرونا پشت سر گذاشته شود، سینماها بازگشایی شود، مردم با خیال راحت به سینما بروند، جشنواره ها برگزار شوند و... اما وقتی می بینیم مسئولان وزارت بهداشت مرتباً هشدار می دهند که موج چهارم این ویروس در راه است نباید منافع فردی مان را به منافع ملی ارجح بدانیم.

فرزاد موتمن کارگردان مطرح سینما نیز با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: متأسفم که مدیران به جای ساماندهی شرایط اسفبار و بحرانی سینما اصرار به برگزاری دورهمی به اسم جشنواره فجر دارند؛ این اتفاق در حالی است که مهمترین رویدادهای سینمایی جهان یک به یک در حال لغو و تعویق هستند و از سوی دیگر هشدارهای جدی بابت آغاز موج چهارم کرونا داده می شود! حرکت درست و منطقی این بود که مدیران سینمایی در این شرایط بحرانی و حساس به جای تلاش برای برگزاری جشنواره کمی به فکر سینما و وضعیت بحرانی زندگی سینماگران بودند!

محمد متوسلانی بازیگر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما نیز به سینماپرس گفت: بنده بارها اعلام کردم برگزاری جشنواره فجر به صورت فیزیکی اشتباهی غیرقابل اغماض و برخلاف مصالح و سلامت عمومی جامعه است؛ بنده شخصاً با برگزاری این رویداد به صورت فیزیکی به شدت مخالفم و معتقدم این حرکت اصلاً درست نیست و مدیران سینمایی باید در خصوص این تصمیم اشتباه تجدید نظر کنند. همه ما باید بدانیم سلامت جامعه به برگزاری هر جشن و جشنواره ای اولویت دارد؛  آقایان جان هم میهنان مان را بیش از این به خطر نیدازید، برگزاری جشنواره می تواند موجبات گسترش هرچه بیشتر ویروس کرونا را فراهم سازد و این اتفاق بسیار تلخ است.

مائده طهماسبی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا گفت: بی تردید در زمانی که مسئولان مرتب هشدار می دهند پیک چهارم کرونا در راه است برگزاری تجمعات امر بسیار اشتباهی است، بنده امیدوارم خود مردم تدبیر داشته باشند و حاضر به حضور در جشنواره نشوند! آیا وضعیت سفید شده و ما بی خبریم!؟ احتمالاً وضعیت کرونا سفید شده که مسئولان سینمایی دست به برگزاری فیزیکی جشنواره زده اند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.