سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶

انتقاد به اصرار مدیران برای برگزاری جشنواره فیلم فجر؛

«نه» قاطع سینماگران به خنثی سازی جشنواره فجر انقلاب/ برگزاری یک رویداد بی هویت در شأن این رویداد ملی و انقلابی نیست

کریمی-هدایت-مظفری-محسنی نسب-سیدزاده-الوند-شریفی-برزیده-جلالی فخر-طالبی زاده-حقیقی-توحیدپرست-معصومی-احمدی-آقامحمدیان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا تأکید کردند: اولین افت شدید جشنواره فیلم فجر با جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره حاصل شد و حالا در استمرار تصمیمات ناآگاهانه و نابخردانه مدیران سینمایی شاهد برگزاری جشنواره فجر بدون حضور مردم به صورت خنثی و منفعلانه هستیم!

به گزارش سینماپرس بعد از پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از حرفه ها، صنایع و مشاغل به تعطیلی کامل کشیده شدند و در راستای این اتفاق تولیدات سینمایی در اکثر کشورهای جهان متوقف و جشنواره های معتبر سینمایی جهان نیز یک به یک لغو شده و یا به تعویق افتادند که از جمله آن ها می توان به لغو جشنواره ها و مراسم هایی همچون جشنواره فیلم کن، جشنواره فیلم برلین، مراسم آکادمی اسکار و... اشاره کرد.

اما در این میان مدیران سینمایی کشور با بی تدبیری هرچه تمام تر در روزهای بحرانی کرونا اصرار به برگزاری جشنواره فجر دارند؛ اصراری که با سیلی از انتقادات جدی و تند اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران روبرو شده است اما آن ها همچنان مصرانه می خواهند جشنواره فیلم فجر را در ماه های پایانی حیات دولت دوازدهم برگزار کنند.

اصرار مدیران سینمایی برای این جشنواره با واکنش هایی قابل تأمل همراه بوده؛ برخی معتقدند که مدیران سینمایی نمی توانند از بودجه هنگفت برگزاری جشنواره چشم پوشی کنند و به همین علت می خواهند برای صرف این بودجه و پر و پیمان تر کردن رزومه های شان دست به برگزاری این جشنواره بزنند؛ عده دیگری معتقدند سیاستی که مدیران سینمایی در پیش گرفته اند کوچک و خنثی سازی جشنواره فجر انقلاب اسلامی است و به همین علت است که بعد از جداسازی بخش های ملی و جهانی، حالا اصرار به برگزاری این جشنواره بدون حضور مردم و بدون شور ملی دارند.

در این میان نیز عده ای از اهالی سینما که به علت گسترش ویروس کرونا مدت ها است در بیکاری مطلق و خانه نشینی به سر می برند نیز معتقدند که مدیران سینمایی اگر اندکی انصاف و عدالت داشته باشند به جای صرف بودجه های میلیاردی برای برگزاری این رویداد سینمایی بودجه آن را به اهالی بیکار و خانه نشین سینما و به ویژه صنوف ضعیف تر خانه سینما اعطا می کنند تا شاید بخشی از مشکلات عدیده زندگی سینماگران مرتفع گردد.

سینماپرس در همین راستا با ۱۵ تن از چهره های برجسته رسانه ای و سینمایی خانم ها و آقایان: عباس کریمی، حسن هدایت، مجید مظفری، محسن محسنی نسب، سیدامیر سیدزاده، سیروس الوند، امیرحسین شریفی، حسن برزیده، دکتر مصطفی جلالی فخر، سارا طالبی زاده، سیاوش حقیقی، داود توحیدپرست، پروانه معصومی، مهدی احمدی و شفیع آقامحمدیان گفتگو کرد که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی گفت: برگزاری جشنواره فجر در این روزهای کرونایی کاری ناپسند است و هیچ نفعی برای سینمای ایران ندارد؛ گویا متولیان و سیاست گذاران سینما کاملاً اصل قضیه را فراموش کرده اند که این جشنواره قرار است ویترین یک سال سینمای ایران برای مردم علاقمند به سینما باشد و زمانی که مردم نمی توانند در این جشنواره شرکت داشته باشند برگزاری این رویداد امری کاملاً غلط و به مثابه آن است که بودجه آن را آتش زده ایم! چه اشکالی دارد که ما یک سال جشنواره نداشته باشیم و جشنواره برگزار نکنیم تا کرونا از بین برود و وضعیت به حالت عادی باز گردد؟ بی شک تمامی کسانی که از برگزاری جشنواره در این روزهای بحرانی کرونا حمایت می کنند یک منفعت مالی یا شخصی از برگزاری این جشنواره عایدشان می شود در غیر این صورت هیچ عقل سلیمی برگزاری جشنواره را در این ایام نمی تواند قبول داشته باشد.

حسن هدایت کارگردان سینما با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: وقتی موضوعی سمبلیک، مهم و نمادین مانند نماز جمعه به دلیل گسترش ویروس کرونا تعطیل می شود برگزاری جشنواره چه معنایی دارد؟؛ همانطور که مهمترین و معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان حتی برای سال ۲۰۲۱ اعلام لغو و تعویق کرده اند چه معنایی دارد که برخی از مدیران سینمایی این چنین نابخردانه اصرار به برگزاری جشنواره ای دارند که از همین حالا محتوم به شکست است؟ همانطور که پیش از این عرض کردم وقتی در کشور ما که جمهوری اسلامی است و مبنای حکومتش بر شرع است نماز جمعه تعطیل می شود، چرا ما باید خائنانه اصرار به بازگشایی سالن های سینما و برگزاری جشنواره ها و کنسرت ها و... داشته باشیم؟ آیا در شرایط کنونی فرهنگ و هنر مهمتر است یا حفظ جان و سلامت آحاد افراد جامعه؟

مجید مظفری بازیگر سرشناس سینما نیز در این باره گفت: معتبرترین و مهترین رویدادهای سینمایی در سراسر جهان یک به یک در حال لغو شدن هستند چرا که دولت های آن کشورها برای جان مردم شان ارزش قائل هستند و می خواهند جامعه سالمی داشته باشند اما در کشور ما قضیه معکوس است و مسئولان مان تنها خودشان را دوست دارند و تحت هر شرایطی در پی آن هستند تا خودشان را مطرح کرده و منافعی برای خود حاصل کنند از همین رو می بینیم که برخلاف تمام جشنواره های دنیا اصرار برای برگزاری جشنواره فجر آن هم در این روزهای بحرانی دارند. واقعاً از خودتان سوأل کنید که اگر این جشنواره یک سال برگزار نشود چه اشکالی دارد؟ چه لطمه ای به سینمای ایران می خورد؟ اصلاً این جشنواره در این روزهای کرونایی قرار است چه چیزی را به ما و سینما اضافه کند؟ البته قطعاً یک چیز را اضافه می کند و آن هم گسترش ویروس کرونا است!

محسن محسنی نسب کارگردان سینما با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: برگزاری جشنواره فیلم فجر اقدامی نابخردانه، غیرضروری و در راستای اتلاف بودجه بیت المال است؛ مسئولان و سیاست گذاران اگر راست می گویند و به فکر سینما و سینماگران هستند بهتر است بودجه های میلیاردی که قرار است برای برگزاری این رویداد در این روزهای تلخ و سیاه صرف نمایند را به سینماگرانی اختصاص دهند که در ماه های اخیر کمترین درآمدی نداشته و در وضعیت فلاکت بار روزگار می گذرانند! پرسش اصلی بنده از متولیان سینمای ایران این است که وقتی کل جامعه درگیر عزا و سیاهی است برگزاری جشنواره چه معنایی دارد؟ وقتی امروزه کل مجموعه سینما و سینماگران دچار مشکلات عدیده معیشتی هستند چرا ما باید با هزینه های سرسام آور و هنگفت جشنواره ای را برگزار کنیم که هیچ دستاوردی ندارد؟

 

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: برگزاری جشنواره در این بحران کرونا یک شوآف صرف و خطایی بزرگ و غیرقابل بخشش است؛ این جشنواره تحت هر شرایطی اگر برگزار شود یک دورهمی خنثی، زائد و بی نتیجه خواهد بود که هم با جان انسان ها در آن بازی می شود و هم بودجه های هنگفتی از بیت المال بابت آن هدر می رود؛ واقعاً نمی دانم در این زمانه ای که کلیه جشنواره های معتبر سینمایی جهان کن لم یکون شده اند چرا برخی افراد اصرار به برگزاری این رویداد دارند؟ پیغمبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «حب الدنیا راس کل خطیئه»؛ یعنی اینکه دوست داشتن دنیا سرچشمه همه خطاها است! این حدیث آینه تمام نمای رفتاری است که برخی مدیران و مسئولان سینمایی و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر دارند چرا که اصرار آن ها برای برگزاری جشنواره در این بحران همه گیر کرونا دلیل دیگری جز دنیاپرستی نمی تواند داشته باشد!

سیروس الوند کارگردان سینما با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: بنده با برگزاری جشنواره فجر صد در صد مخالفم؛ امروزه با توجه به پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان حال بسیاری از صنایع و مشاغل از جمله سینما خوب نیست، جشنواره های مهم در سراسر دنیا تعطیل شده اند و توجه به جان مردم در اولویت همه دولت ها است؛ ما هم باید بدانیم سینما در حال احتضار است و با برگزاری جشنواره فجر نمی توان ادای زنده بودن سینما را درآورد، پس بهتر است بودجه ای را برای برگزاری این رویداد بی بازده صرف نکنیم! بهتر است آقایان اشتباه تابش را در برگزاری جشنواره کودک تکرار نکنند! ما رسماً شاهد بودیم کاری که آقای تابش در جشنواره کودک انجام دادند هیچ ثمر و قایده ای نداشت. ما با برگزاری جشنواره فجر به این شیوه جدید تنها باعث نابودی آن خواهیم شد و جشنواره را از تعریف خواهیم انداخت.

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون با انتقاد از این تصمیمات نابخردانه اظهار داشت: مدیران سینمایی جشنواره فجر را بدل به یک دکان برای کاسبی و سوءاستفاده های سیاسی کرده اند؛ اکثریت قریب به اتفاق سینماگران در این خصوص اتفاق نظر دارند که طی سال های اخیر این جشنواره یک دکان صرف شده و هیچ عایدی مثبت و قابل توجهی برای سینمای کشور در پی نداشته است. متأسفانه علاوه بر اینکه برخی افراد با اسپانسر گرفتن برای برگزاری جشنواره دست به کاسبی های بزرگ به نفع جیب شان می زنند از این جشنواره سوء استفاده های سیاسی هم می شود. آقایانی که این جشنواره را برگزار می کنند نه دغدغه هنرهفتم دارند نه برایشان اعتلا و رشد سینمای ملی مهم است و نه اهمیتی به سینمای استراتژیک می دهند!

حسن برزیده کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: برگزاری جشنواره در بحران کرونا امری غیرضروری و نادرست بوده و وجه منفی برگزاری آن بیش از فوایدش است؛ به دور از نقدهایی که نسبت به شیوه برگزاری جشنواره فجر در تمامی این سال ها وجود داشته، نفس این رویداد سینمایی به حضور مردم و شور و شوق جمعیت کثیری از سینماگران و سینما دوستان گره خورده و حالا که به دلیل گسترش ویروس کرونا نمی توانیم این رویداد را مانند سال های قبل برگزار کنیم باید مثل سایر جشنواره های معتبر بین المللی دست به لغو و یا تعویق زمان برگزاری آن بزنیم.

دکتر مصطفی جلالی‌فخر متخصص بیماری‌ های داخلی و منتقد فیلم در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: فعالیت سینماهای مردمی جشنواره فجر و مشارکت مردم  طبق روال سال‌های گذشته، اشتباه محض است و ممکن است باعث شعله‌وری مجدد کرونا شود؛ حتی اگر آمار مرگ و میر و ابتلا در آن مقطع  پایین باشد، تا زمانی که پایان کرونا توسط وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام‌ نشود، نباید سلامتی مردم با حضور در سینماهای جشنواره به خطر افتد.

سارا طالبی زاده دبیر فرهنگی روزنامه حمایت با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: اصرار مدیران برای برگزاری جشنواره تنها یک دلیل دارد؛ اینکه مبادا در آخرین سال دولت جیب شان بدون پول های هنگفت جشنواره بماند! بی شک در زمانه ای که بزرگترین و مهمترین رویدادهای سینمایی در سراسر جهان لغو شده اند برگزاری جشنواره ای مانند «فجر» هیچ دلیل دیگری به جز بر باد دادن بودجه بیت المال ندارد و من امیدوارم نهادهای نظارتی جلوی این اشتباه فاحش را هرچه سریع تر بگیرند و اجازه ندهند برخی اشخاص برای رسیدن به منافع شخصی شان در این روزهای کرونایی دست به اقدامات بیهوده بزنند.

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر به شیوه جدید در روزهای بحرانی کرونا گفت: متأسفانه ما از خلاء های قانونی زیادی رنج می بریم یکی از مهمترین خلاء های قانونی آن است که هیچ دولتی نمی تواند بودجه ای که برای مسأله ای مانند جشنواره فیلم فجر اختصاص داده شده را در قالب کارهای دیگر مصرف کند؛ البته همین حالا هم دیر نشده، اگر دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و... پای کار بیایند و همت به خرج دهند می توان بودجه جشنواره را به حوزه های مهمتری نظیر تأمین معیشت سینماگران بیکار و خانه نشین اختصاص داد و یا آن را برای بهبود زیرساخت های سینما در نظر گرفت.

 

داود توحیدپرست کارگردان سینما با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: هر رویدادی که به نفع کشور، جامعه، سلامت و گسترش عدالت نباشد نباید برگزار شود؛ بی شک در این روزهای بحرانی کرونا هیچ دلیل منطقی و عقلانی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود ندارد و از این رو نباید جشنواره به اصرار برخی مدیران سینمایی که همواره اشتباه را پیشه راه خود کرده اند برگزار شود. همه ما به هزار و یک دلیل می دانیم که در این روزهای بحرانی کرونا برگزاری جشنواره فیلم فجر و یا هر گردهمایی، جشن و جشنواره ای غیرعقلانی و غلط و به ضرر جامعه و سلامت عمومی است اما مدیرانی که منافع شان با برگزاری این جشنواره گره خورده با تکیه بر قدرتی که دارند کار خود را انجام می دهند و هیچ کس هم پیدا نمی شود جلوی رفتار ضد ملی و ضد فرهنگی آن ها را بگیرد.

 

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت: برگزاری جشنواره به شیوه نوین اشتباهی نابخشودنی است چرا که پایه های جشنواره فجر انقلاب را سست می کند؛ ما کدام جشنواره را در سراسر دنیا سراغ داریم که شکل و شیوه برگزاری اش را بنا به سلیقه و خواسته مدیران سینمایی تغییر دهد؟ در حالی که اغلب جشنواره های سینمایی دنیا تعطیل شده اند، جشنواره فجر نیز باید تا پایان بحران کرونا لغو شده و پس از آن همانند سال های قبل برگزار شود. چرا در این روزهای کرونایی در حالی که نزدیک به یک سال متوالی است که سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند و بخش عمده ای از اهالی سینما برای تأمین حداقل های زندگی شان عاجز هستند باید بودجه های هنگفتی از بیت المال صرف برگزاری جشنواره ای شود که هیچ دستاوردی برای سینما در پی نخواهد داشت؟

مهدی احمدی مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: جشنواره فجر نماد انقلاب اسلامی است و هرگز نباید به صورت خنثی و باری به هرجهت برگزار شود؛ اگر قرار باشد مردم نتوانند در این رویداد ملی به صورت پرشور مشارکت داشته باشند و جشنواره بخواهد تنها برای چند داور برگزار شود بهتر است که جلوی برگزاری اش گرفته شود تا اعتبار مهمترین رویداد سینمایی کشور بیش از این زیر سوأل نرود. آنچه برای ما حائز اهمیت است اینکه اعتبار جشنواره فیلم فجر زیر سوأل نرود. جشنواره فیلم فجر همه ساله در ایام الله دهه فجر برگزار و باعث افزایش شور و نشاط اجتماعی می شود اما وقتی قرار باشد این جشنواره با همان بودجه همیشگی برگزار شود اما مردم، اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران نتوانند در آن حضور داشته باشند چه فایده ای دارد؟

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این باره به سینماپرس گفت: برگزاری یک رویداد اخته شده و خنثی با عنوان جشنواره فجر در شأن انقلاب اسلامی نیست؛ ما نباید فراموش کنیم که جشنواره فیلم فجر برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی است و باید برگزاری اش به بهترین شکل و شیوه ممکن باشد و صدای انقلاب اسلامی را به تمامی دنیا برساند از این رو برگزاری جشنواره به هر شیوه غیر مرسوم دیگری جز اتلاف بودجه بیت المال هیچ عایدی دربر نخواهد داشت. اولین افت شدید جشنواره فیلم فجر با همین جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره حاصل شد. گویا دست هایی از عمد در کار بود تا صدای انقلاب اسلامی توسط این جشنواره و در ایام الله دهه فجر به گوش مردم دنیا نرسد که آقایان در این کار موفق شدند! اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در این روزهای کرونایی بدون حضور مردم، بدون شور ملی و بدون دستاورد دلیلی جز آن ندارد که مدیران سینمایی می خواهند بیش از پیش این رویداد را اخته نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.