دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

بحران کرونا و اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر/۶

برزیده: برخی اهالی سینما گرسنه اند، بودجه جشنواره را به آن ها اختصاص دهید/ نفس این رویداد به حضور مردم و شور و شوق سینما دوستان گره خورده!

عبدالحسن برزیده در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: حسن برزیده کارگردان سینما گفت: برگزاری جشنواره در بحران کرونا امری غیرضروری و نادرست بوده و وجه منفی برگزاری آن بیش از فوایدش است؛ به دور از نقدهایی که نسبت به شیوه برگزاری جشنواره فجر در تمامی این سال ها وجود داشته، نفس این رویداد سینمایی به حضور مردم و شور و شوق جمعیت کثیری از سینماگران و سینما دوستان گره خورده و حالا که به دلیل گسترش ویروس کرونا نمی توانیم این رویداد را مانند سال های قبل برگزار کنیم باید مثل سایر جشنواره های معتبر بین المللی دست به لغو و یا تعویق زمان برگزاری آن بزنیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «دکل» و «مزار شریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر ویترین یک سال تولیدات سینمای ایران است. جشنواره فجر جشنی است که عموم مردم در آن حضور پیدا می کنند اما حالا که نه سینمای ایران تولیدات چندان چشمگیری از نظر کمی داشته و نه عموم مردم می توانند در این رویداد شرکت کنند باید برگزاری این جشنواره تا زمان ریشه کن شدن ویروس کرونا لغو شود.

وی ادامه داد: دبیر محترم جشنواره چند مرحله برای برگزاری جشنواره تعریف کرده اند که مرحله اول تماشای فیلم ها توسط داوران است؛ ایشان اعلام کردند در صورت بهبود وضعیت کرونا امکان حضور خبرنگاران، منتقدان و صاحبان آثار در یکی از سینماها مهیا می شود و اگر کرونا کاملاً از بین برود جشنواره مانند سال های گذشته با حضور مردم برگزار خواهد شد؛ خوب بی تردید تمامی این تدابیری که آقای دبیر اعلام کرده اند از همین حالا منتفی است چرا که ویروس کرونا مسأله ای نیست که به این آسانی ریشه کن شود و حتی اگر زمانی ریشه کن هم شود باید تا مدتی از هرگونه تجمعات غیرضروری پرهیز کرد.

برزیده سپس با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره فیلم فجر هیچ ضرورتی ندارد اظهار داشت: همانطور که پیش از این عرض کردم وجه منفی برگزاری این رویداد بیشتر از فواید و عوایدش است و مسئولان سینمایی باید با تدبیر و دوراندیشی هرچه سریع تر برگزاری جشنواره را لغو کنند.

این سینماگر متذکر شد: کرونا که یقیناً بعید است تا بهمن ماه از بین برود. اگر مسئولان جشنواره در نظر داشته باشند تا اصحاب رسانه و سینماگران و یا مردم را در این جشنواره شرکت دهند هم باز کاری به دور از عقلانیت را شاهد هستیم که می تواند جامعه را به شدت دچار دردسر کند چرا که هرگونه تجمع در این ایام کرونایی می تواند منجر به شیوع بیش از پیش این ویروس منحوس گردد.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما اصرار بیش از حد مدیران سینمایی علیرغم انتقاد قاطبه سینماگران و اهالی رسانه برای برگزاری این جشنواره می تواند دلیلی سیاسی و یا اقتصادی داشته باشد اظهار داشت: همیشه در هر جشنواره ای اینطور مسائل محتمل است!؛ ما هیچ وقت از انگیزه های پشت پرده خبر نداریم اما می تواند هر نوع انگیزه سیاسی و اقتصادی عمل این اصرار باشد.

برزیده سپس با طرح این مسأله که برگزاری این جشنواره بی خاصیت قطعاً نمی تواند برای انتخابات پیش رو از منظر سیاسی دستاوردی داشته باشد تصریح کرد: وقتی جشنواره به شکلی غیر عادی و در زمان بحران برگزار می شود قطعاً نمی تواند مقاصد سیاسی دولت را فراهم کند.

این کارگردان سپس به مسأله فساد اقتصادی در جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: دبیر فعلی جشنواره تا جایی که بنده می شناسم فردی مومن و سالم و دست پاک است اما در دوره های قبلی شائبه و شایعات زیادی در مورد برخی مسائل اقتصادی مطرح بود. متأسفانه در دوره های گذشته سوء مدیریت باعث خسارت مالی شدیدی از جیب مردم شد اما همانطور که عرض کردم در مورد شخص دبیر فعلی اینطور فکر نمی کنم.

کارگردان فیلم های سینمایی «پرواز خاموش» و «روایت سه گانه» خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگر برگزاری جشنواره به این دلیل است که بودجه اختصاص داده شده به آن صرف شود نیز شاهد خطایی غیرقابل بخشش هستیم؛ بی شک غیرعاقلانه و غیرعادلانه است که بودجه جشنواره صرف برگزاری یک رویداد بی بازده و بی خاصیت شود! این عین بی تقوایی است!

وی افزود: بودجه جشنواره می تواند به خزانه برگردد و دولت آن را صرف کارهای مفیدتر کند!؛ برخی اهالی سینما گرسنه اند، بودجه جشنواره را می توانند صرف تأمین معیشت آن ها نمایند؛ همچنین با توجه به رکود و تعطیلی سالن ها می توانند سراغ بهبود وضعیت زیرساخت های سینماها بروند. کیفیت نمایش و... را اصلاح کنند. سالن های متعدد به ویژه در شهرستان های محروم احداث کنند. از صنوف ضعیف حمایت کنند، قطعاً دستاورد این ها بسیار بیشتر و بهتر از برگزاری یک جشنواره بی فایده است.

برزیده در پایان این گفتگو متذکر شد: بنده امیدوارم این پول حیف و میل نشود و آن را برای بدنه سینما هزینه کنند. همه ما به این مسأله واقف هستیم که سال های اخیر جشنواره فیلم فجر شرایط بدی را پشت سر گذاشته به نحوی که نه اهالی سینما، نه اهالی رسانه و نه حتی مردم از برگزاری جشنواره راضی نبودند؛ طی این سال ها همیشه مشکلات جدی در شیوه داوری ها، نمایش و... داشته ایم و حالا با وجود کرونا وضعیت بسیار وخیم تر از قبل شده است، آقایان باید بدانند چیزی که امروز می خواهند به اسم برگزاری جشنواره رقم بزنند یک اتفاق بی خاصیت است که هیچ نفعی برای سینما در پی ندارد و آن ها باید در قبال آن نزد پروردگار متعال پاسخگو باشند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۱۳:۵۵
    0 0
    اون روزی که مثل لمپن های عربده کش لقد به در خانه سینما می کوبیدی. اون روز هم گرسنه بودی؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.