دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

بحران کرونا و اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر/۱

کریمی: برگزاری جشنواره فجر در این روزهای کرونایی نفعی برای سینمای ایران ندارد/ بودجه های جشنواره‌ها را صرف زندگی فلاکت بار سینماگران کنید!

عباس کریمی عباسی در نشست خبری فیلم سینمایی«تا آمدن احمد»

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی گفت: برگزاری جشنواره فجر در این روزهای کرونایی کاری ناپسند است و هیچ نفعی برای سینمای ایران ندارد؛ گویا متولیان و سیاست گذاران سینما کاملاً اصل قضیه را فراموش کرده اند که این جشنواره قرار است ویترین یک سال سینمای ایران برای مردم علاقمند به سینما باشد و زمانی که مردم نمی توانند در این جشنواره شرکت داشته باشند برگزاری این رویداد امری کاملاً غلط و به مثابه آن است که بودجه آن را آتش زده ایم!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها بخش اعظمی از سینماگران به دلیل کمبود تولید آثار سینمایی در روزهای کرونایی با مشکلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. بی تردید بهتر است بودجه چندین میلیاردی جشنواره فیلم فجر به اهالی آسیب دیده سینما اختصاص پیدا کند.

کریمی ادامه داد: چه اشکالی دارد که ما یک سال جشنواره نداشته باشیم و جشنواره برگزار نکنیم تا کرونا از بین برود و وضعیت به حالت عادی باز گردد؟ بی شک تمامی کسانی که از برگزاری جشنواره در این روزهای بحرانی کرونا حمایت می کنند یک منفعت مالی یا شخصی از برگزاری این جشنواره عایدشان می شود در غیر این صورت هیچ عقل سلیمی برگزاری جشنواره را در این ایام نمی تواند قبول داشته باشد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خطاب به مدیران سینمایی متذکر شد: بودجه های هنگفت جشنواره را صرف زندگی فلاکت بار سینماگران کنید! از سوی دیگر نیاز است که شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر بازبینی اساسی شود.

وی در همین راستا تصریح کرد: چند سالی است که بودجه های هنگفتی صرف برگزاری جشنواره فجر می شود که معلوم نیست این بودجه ها چطور و در کجا خرج می شود؟ با اینکه خیلی از هزینه کردهای جشنواره کاهش پیدا کرده و بخش های متعدد این جشنواره حذف شده ما شاهد افزایش بودجه برگزاری جشنواره هستیم و هیچ شفاف سازی جزئی هم صورت نمی گیرد که بودجه های هنگفت جشنواره در کجا و برای چه چیزی خرج شده اند. مدیران سینمایی باید هرچه سریع تر به صورت ریز و جزئی شفاف سازی کنند که بودجه این جشنواره برای چه کارهایی صرف شده است.

کریمی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات مهم این است که آقایان اگر اصراری برای برگزاری جشنواره دارند باید آن را به صورت مجازی برگزار کنند. بی شک هرگونه حضور مردمی و اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران در این جشنواره خطرناک و سبب ساز گسترش ویروس منحوس و مرگبار کرونا خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما برگزاری جشنواره به صورت مجازی خطری برای قاچاق فیلم های سینمایی حاضر در این رویداد به همراه نخواهد داشت گفت: اگر فیلم ها قاچاق می شود باز هم از همان ضعف همیشگی دولت است. ما به کپی رایت جهانی کاری نداریم اما مسئولان دولت می توانستند زیرساخت های لازم را در خصوص کپی رایت ملی فراهم آورند اما هیچ گاه این کار را نکردند.

کریمی در پایان اظهاراتش افزود: ویروس کرونا به ما تلنگر زد که باید ساختار را اصلاح کنیم. در هر صورت بنده بار دیگر تأکید می کنم برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره ای که قرار است نصف و نیمه برگزار شود به شدت غلط است. وقتی این پول می تواند مورد استفاده سینماگران باشد بهتر است صرف معیشت، رفاه و زندگی آن ها شود. برگزاری جشنواره در این شرایط بحرانی هیچ نفعی برای سینمای ایران ندارد و مسئولان اگر کمی تدبیر و انصاف داشته باشند هرگز آن را برگزار نخواهند کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.