شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴

امین پورمند:

مردم رفته رفته در حال فراموشی هنر وزین تئاتر هستند/هنرمندان با وجود تعطیلی سالن‌ها هیچ گونه درامد مالی ندارند

تله تئاتر

سینماپرس: چند تن از بازیگر، نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر گفتند: در اختصاص دادن سالن‌های تئاتر دولتی به گروه‌های شناخته شده تبعیض می‌گذارند.

به گزارش سینماپرس، تئاتر هنری زنده و پویاست که اگر به درستی به مضامین آن پرداخته شود می‌تواند مسائل مختلفی را به مردم آموزش دهد. اما مسئله این است که در کشور ما تئاتر مخاطبان چندانی ندارد البته تئاترهایی که از حضور چهره‌ها برخوردار باشد مخاطبان خاص خود را دارد. اما برخی نمایش‌ها که به اصطلاح نمایش اولی کارگردان هستند مخاطبان چندانی ندارد و در سالن‌های کوچک اجرا می‌شود. حال سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا در تئاتر هم تبعیض وجود دارد؟ این تبعیض‌ها از سوی چه کسانی است رسانه ها، دولت یا مردم؟ در همین رابطه با جمعی از اهالی تئاتر بازیگر، کارگردان و نویسنده صحبت کردیم که در ادامه نظرات آنان را می‌خوانیم.

ناصر کاظمی، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تبعیض بین گروه‌های تئاتری شناخته شده و نا آشنا توضیح داد: بله از لحاظ بودجه و بازبینی تفاوتی می‌گذارند. از نظر من این امر اشکالی ندارد، زیرا گروه‌های مطرح حقشان است و زودتر شناخته شدند و بیشتر در زمینه تئاتر کار کردند. اما خواسته من این است که اگر دیدند کار اولی یا دومی کارگردانی کار خوب و پرفروشی است از آن حمایت بیشتری شود.

شاهین بامداد، کارگردان جوان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نیز درباره تبعیض بین گروه‌های شناخته شده و گمنام گفت: بله بین گروه‌های شناخته شده و گمنام بسیار فرق می‌گذارند و بچه‌هایی که تجربه کم تری دارند به سختی می‌توانند کاری را انجام دهند، سالنی را اجاره کنند یا به دشواری مجوزها را بگیرند. یک جورهایی یک سری خط قرمزها وجود دارد که چشم بچه‌ها را می‌ترساند.

وی هم چنین درباره عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در هنر توضیح داد: جامعه تئاتر از وضع موجود رضایت ندارد.

محمد امین قهرمانی، کارگردان جوان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره این موضوع توضیح داد: تفاوت! این فاصله موجود بین گروه شناخته و ناشناس عمیق‌تر از آن است که بشود اسمش رو تفاوت گذاشت. قیاس این دو گروه مانند قیاس مثقالی و گرمی طلا است. به عنوان یک جوان نوپا که در دل همین گروه‌های ناشناخته کار می‌کند می‌گویم که این بحث فقط به اعداد، ارقام، مافیای گردن کلفت و مقام و مسئول و دوست و رفیق ختم نمی‌شود و تماشاگر نیز در این مسیله دخیل است. با این شیوه بالا رفتن بهای بلیت تئاتر، مخاطب نیز تمایل به تماشای نمایش کارگردان شناخته شده است نه گروهی که تازه در مراحل آزمون و خطا به سر می‌برد.

وی هم چنین درباره شرایط آینده تئاتر در این وضعیت توضیح داد: از نظر من آینده برای افراد شناخته شده حفظ جایگاهی است که در دل تماشاچی بدست آورده اند و برای ما تازه کارها تلاش. نسل ما، نسل بچه‌های جدید تئاتر، تلاش کردن را زیباییِ راه به حساب نمی‌آوردند و همیشه سعی می‌کنند خودشان را جای کاربلدها جا بزنند. افتخار می‌کنم که امروز این فرصت به من داده شده که کنار یک گروه بزرگ نفس بکشم و کار یادبگیرم.

این کارگردان جوان تئاتر هم چنین از خدمات فرهنگی هنری وزارت ارشاد گفت: خدمات فرهنگی هنری وزارت ارشاد مانند دیگر وزارت خانه‌ها بود. امیدوارم در دولت آینده صدای هنرمندان شنیده شود.

امین پورمند، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، در گفتگو با خبرنگار درباره تفاوت بین گروه‌های شناخته شده و تازه کار توضیح داد: مرکز هنرهای نمایشی کشور طرحی را با عنوان استقرار گروه‌های نمایشی فعال راه اندازی کرد و قرار بود به گروه‌های فعال و با سابقه کمک هزینه‌ای مستقیم اختصاص دهد که ما هنوز بعد از چندین سال هیچ کمک هزینه مستقیمی برای گروهمان دریافت نکرده ایم. از طرفی گروه‌های تازه کار مکان‌های تمرین را اشغال می‌کنند و هیچ تفاوتی با گروه‌های شناخته شده و تازه کار وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: بیش از یک سال و نیم است که شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و مردم رفته رفته در حال فراموشی هنر وزین تئاتر هستند فراموشی می‌سپارند. هنرمندان با وجود تعطیلی سالن‌ها هیچ گونه درامد مالی ندارند و امروز و آینده شان به خطر افتاده ک اگر به همین شکل پیش برود و مسئولان به فکر چاره‌ای برای هنرمندان نباشند فاجعه‌ای در هنر به راه می‌افتد و شاید هم تئاتر ب خاطره‌ها بپیوندد. امیدواریم رییس جمهور منتخب با تشکیل کابینه جدیدشان از هنر و هنرمندان را حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.