شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

شراره رخام:

به طور معمول اگر تهیه کننده‌ای به تعهداتش عمل نکند «بازیگر» باید کفش آهنی پوشیده و به دنبال پولش بدود

شراره رخام

سینماپرس: شراره رخام بازیگر سینما و تلویزیون گفت: از نظر من اگر می‌خواهیم دستمزدمان را بدهند باید از همان ابتدا و موقع بستن قرارداد با تهیه کنندگان از حضور یک وکیل و یا مشاور حقوقی بهره ببریم.

به گزارش سینماپرس، شراره رخام در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول تمرینات یک تئاتر هستم که قرار است مهر ماه سال جاری در سالن اهورا روی صحنه برود منتها نمی‌توانم نامی از آن ببرم، اثر روزهای پایانی تمرینات خود را پشت سر گذاشته و برای بازبینی آماده می شود.

وی درباره نقش خود در این نمایش اظهار کرد: در این نمایش نقش یک دختر مظلوم را بازی می‌کنم، این نقش برای من بسیار متفاوت است، به طور معمول نقشهای منفی و خاکستری به من پیشنهاد می‌شود و به همین جهت مثبت بودن این کاراکتر برایم جالب است.

رخام درباره سایر فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری افزود: علاوه بر این تئاتر، مشغول بازی در یک تله فیلم هستم، اثری اجتماعی و خانوادگی که ماجرای زندگی سه همسایه را روایت می کند که به دلیل درگیر شدن با فالگیری و خرافات مشکلات فراوانی را پیش روی خود می‌بینند.

قراردادهای سینمایی هیچ قاعده و قانونی ندارند

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره وضعیت قراردادهای سینمایی افزود: متاسفانه قراردادهای بازیگران هیچ قاعده و قانونی ندارد، به راحتی می‌توان آنها را دور زد و اگر تهیه کننده‌ای نخواهد به تعهداتش عمل کند دست بازیگر به هیچ جا بند نیست.

رخام در همین رابطه ادامه داد: مشکل اصلی قراردادهای سینمایی این است که از لحاظ حقوقی و قضایی بررسی نمی‌شوند، هیچ دفاعی پشتشان نیست و در صورت خلف وعده به هیچ وجه سندیت و وجهه قانونی و حقوقی ندارند.

وی در همین راستا اضافه کرد: به طور معمول اگر تهیه کننده‌ای به تعهداتش عمل نکند، بازیگر باید کفش آهنی پوشیده و به دنبال پولش بدود، در اکثریت مواقع هزینه‌های شکایت و دوندگی آن بیشتر از مبلغ قرارداد است و به همین دلیل بسیاری از بازیگران قید دستمزدشان را می‌زنند.

رخام با اشاره به تجربه خود از مشکلات قرارداد بازیگران افزود: به طور مثال من سه سال پیش در اثری بازی کردم که دستمزد خودم و بسیاری از عوامل پرداخت نشد، هیچوقت هم نتوانستیم پولمان را بگیریم، بعد آن تهیه کننده باز هم به کارش ادامه داد و تعداد زیادی کار ساخت. هیچ قانونی هم وجود نداشت که او را از کار منع کند.

رخام: حضور مشاور حقوقی به نفع بازیگر و تهیه کننده است

وی حضور وکیل و یا مشاور حقوقی راه حل مشکل قراردادهای سینمایی خواند و اضافه کرد: از نظر من اگر می‌خواهیم دستمزدمان را بدهند باید از همان ابتدا و موقع بستن قرارداد با تهیه کنندگان از حضور یک وکیل و یا مشاور حقوقی بهره ببریم. این باعث می شود تا تهیه کننده ای که نمی‌خواهد دستمزد ما را بدهد از همان ابتدا یا قرارداد را قبول کند و یا از همان ابتدا پا پس بکشد.

رخام در همین رابطه خاطرنشان کرد: در این سالها تهیه کنندگانی را دیده‌ام که از همان ابتدا به قصد ندادن دستمزد پای قرارداد حاضر می شوند، اگر در این میان مشاوری حقوقی وجود داشته باشد هیچوقت نمی توانند چنین کاری کنند، از سویی برخی بازیگران هم نمی توانند به راحتی پروژه‌ها ترک کرده و به کارگردانان و تهیه کنندگان ضرر مالی و معنوی بزنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.