دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی/۵

میرعلایی: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به افرادی دارد که شبانه روز و دغدغه مندانه برای نظام و کشور دل بسوزانند و تلاش کنند

سیداحمد میرعلایی در شب «جمال شورجه»

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به افرادی مانند سردار سلیمانی دارد که شبانه روز و دغدغه مندانه برای نظام و کشور دل بسوزانند و تلاش کنند؛ مدیران شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بدانند و آگاه باشند که این روزها به واسطه نفوذ فرهنگی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی ما با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و اگر تدبیری در مواجهه با این پدیده شوم نداشته باشیم مشکلات مان مرتباً افزایش پیدا خواهد کرد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب واقعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر در دوره های مختلف به وظیفه خود خوب عمل کرده بود امروزه نباید شاهد این همه نابسامانی فرهنگی در جامعه باشیم؛ نابسامانی های حوزه فرهنگ و هنر در سینما و تلویزیون به شدت مشهود است و قطعاً کم کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این امر مهم دخیل بوده و هست.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی را انقلابی کاملاً فرهنگی طراحی کردند؛ ایشان در همان دوران پیش از انقلاب با انجام هرگونه کار مسلحانه مخالف بودند و تأکید داشتند که این انقلاب باید فرهنگی و آگاهانه باشد از این رو تمامی ارکان و اجزای کشور باید بر اساس فرهنگ اصیل ملی و انقلابی پیش بروند.

این کارشناس فرهنگی سپس با انتقاد شدید از فضای فرهنگی امروز کشور تصریح کرد: اگر امروز نگاهی گذرا به سینمای بعد از انقلاب اسلامی بیندازیم متوجه می شویم که امروز در سال ۱۴۰۱ سینمای ما آن چیزی نیست که فرهنگ انقلاب اسلامی در پی آن بود و آن را مطالبه می کرد.

میرعلایی متذکر شد: دبیر و دیگر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بدانند که فرماندهان خط مقدم جبهه فرهنگی کشور هستند؛ آن هم کشوری با اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران که ابرقدرت های جهان می خواهند به آن همه جانبه حمله کنند. این ابرقدرت ها از آنجا که در جنگ میدانی همیشه از ما شکست خوردند امروز می خواهند به صورت جنگ نرم وارد میدان عمل شده و حوزه فرهنگی کشور ما را دچار آسیب و مخاطره کنند.

وی در همین راستا تأکید کرد: این مسأله ای است که حضرت آقا سال ها است در خصوص آن تذکر می دهند و گوشزد می کنند اما متأسفانه هیچ اقدام شایسته ای از سوی مسئولین و سیاست گذاران حوزه فرهنگی کشور در رابطه با مقابله جدی با این پدیده شوم صورت نگرفته و اگر احیاناً کارهای هم انجام شده تنها یک سری مسائل ظاهری و تشریفاتی مانند نصب بنر و... بوده که هیچ دردی را درمان نکرده و نمی کند.

این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بداند که پرچمدار اصلی حوزه فرهنگی و هنری کشور و انقلاب اسلامی است؛ اگر این شورا و پس از آن سایر نهادهای فرهنگی همانند کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل نکنند قطعاً مسئولان اجرایی حوزه فرهنگی نیز به وظایف خود جامعه عمل نخواهند پوشید.

میرعلایی تصریح کرد: آقایانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند کافی است در همین راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه و در ایام الله دهه فجر به خیابان انقلاب تهران بروند و همین سردر سینماها را تماشا کنند و ببینند آیا آنچه بر سردر سینماها است نشانی از فرهنگ انقلاب اسلامی دارد؟ آیا عناوین کتاب هایی که پشت ویترین کتاب فروشی ها است هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی دارد؟ آیا پوسترهای تئاتر و نمایش هایی که در سالن ها اجرا می شود با آرمان های انقلاب همخوانی دارد؟

وی متذکر شد: اصلاً این آقایان سالی چند بار به تئاتر و سینما می روند؟ آیا این عزیزان حتی یک بار هم که شده به یکی از کنسرت هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود رفته اند که ببینند در آنجا چه می گذرد؟ آیا این ها جزئی از فرهنگ هست یا نه؟ آیا شما نباید بروید و رصد کنید؟ شما کدام کار خوب را مورد تشویق قرار دادید که مردم از آن الگو بگیرند؟

این سینماگر در ادامه این گفتگو خطاب به مدیران شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آقایان برنامه شما راجع به حجاب اسلامی چیست؟ چه برنامه ای برای ربا دارید؟ از نظر شما این معاملاتی که در بانک ها صورت می گیرد حلال است یا حرام؟ این ها نکاتی است که شما باید به آن توجه داشته باشید.

میرعلایی ادامه داد: اگر حضرت آقا همواره از فرهنگ صحبت می کنند به دلیل آن است که حوزه فرهنگی در دنیای امروز نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده ای دارد؛ این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بیاید و همین مقوله اخیر یعنی «جهاد تبیین» را تعریف کند.

وی در همین راستا با طرح این پرسش که چه تدبیری برای نسل زد و آلفا دارید؟ گفت: شما باید برای جوانی که زاده نسل اینترنت است برنامه داشته باشید؛ شما چه فکری کرده اید تا این جوانان دچار انحراف و گمراهی نشوند؟

میرعلایی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در همه امور فرهنگی و هنری کشور نقش تعیین کننده داشته باشد. در همین جشنواره های شعر، موسیقی، تئاتر، تجسمی و فیلم فجر باید تعیین کننده باشد. چرا جای اعضای این شورا همواره خالی است؟ اعضای این شورا چقدر به فرهنگ عمومی کشور اهمیت می دهند؟ آیا برای آن ها مهم است که فرهنگ و هنر کشور به چه سمت و سویی می رود؟ آیا اعضای شورا تغییرات محسوس و ظاهری کشور را احساس می کنند؟ آیا آن ها خود را مقصر این اتفاقات می دانند یا خیر؟ ما نباید همه تقصیرها را به گردن دشمنان بیندازیم چرا که بی تردید خود مسئولان ما نیز مقصر این اتفاقات هستند.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: به هر صورت به حمدالله این کشور کشوری نیست که رها شده باشد و حضرت پروردگار و حضرت ولیعصر (عج) هوای این نظام مقدس و این مردم را دارند اما این مسئولان هستند که باید بترسند از روز قیامت که کوتاهی های خود را نمی توانند پشت آمار و ارقام و کارهای نمایشی شان قایم کنند! آن ها باید از روز قیامت و ظهور حضرت حجت (عج) بترسند و از این بی خیالی دست بردارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.