سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

سینماگران بررسی کردند؛ نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی چیست؟

تاملی بر فیلم های جشنواره فجر انقلاب/ از زیر سوأل بردن نهاد خانواده تا حضور فیلم هایی در راستای سند ۲۰۴۰ استنفورد!

رسولیان-سربخش-کارگر-خرازی ها-آذین-فیوضی-آقامحمدیان-کریمی-فارسیجانی-شاهمرادی زاده-مهام-محمدی

سینماپرس: پس از جشنواره فیلم فجر تعدادی از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفتگوهایی داشتند که حال با توجه به فروکش التهابات ظاهری می توان نگاهی به جمع بندی آن داشت. ایشان در این زمینه متذکر شدند: جشنواره چهل و یکم با استانداردهای سینما و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله داشت؛ اشکالات و انحراف همچنان در آثار این دوره از جشنواره دیده می شد! بعضی معتقد بودند: برخی از فیلم های جشنواره فجر اگر به دست جشنواره های ضد ایرانی می رسید آن ها را روی هوا قاپ می زدند!

به گزارش سینماپرس چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برخلاف آنچه برخی مدیران فرهنگی و دست اندرکاران این رویداد مدعی اش بودند از سینمای تراز انقلاب اسلامی فاصله بسیاری داشت؛ در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: داود رسولیان، علیرضا سربخش، مسعود کارگر، شهرام خرازی ها، جبار آذین، مهدی فیوضی، شفیع آقامحمدیان، عباس کریمی، پرویز فارسیجانی، ماشاالله شاهمرادی زاده، علی مهام و سرکار خانم: فاطمه محمدی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

داود رسولیان طراح جلوه های ویژه سینما گفت: مدیران فرهنگی یا شناخت سطحی از سینما دارند و یا مشاوران ناآگاه به کار می گیرند و به همین علت هنوز حتی مفهوم سینمای تراز انقلاب را نمی‌ دانند و از همین رو مدعی می شوند که ما به سینمای تراز انقلاب رسیده ایم! پرسش بنده از ایشان این است که به عقیده شما مبانی انقلاب چیست؟ ما باید این سوألات را از دوستان که در وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و… هستند بپرسیم که شمایی که پیچ و مهره های انقلاب هستید برای این انقلاب چه کردید؟ در کدامیک از فیلم های جشنواره چهل و یکم و فیلم هایی که این روزها در حال اکران هستند مبانی انقلاب اسلامی متجلی شده است؟ شما قبل از جشنواره چهل و یکم بارها اعلام کردید به سینمای تراز انقلاب نزدیک‌ شده اید، این بدان معنا است که تمامی آثار جشنواره باید بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی تولید شده باشند؛ حالا ما اگر با تسامح با شما برخورد کنیم از شما می خواهیم فقط ۵ مثال بزنید که کدام فیلم ها را بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی تولید کردید؟

دکتر شهرام خرازی ها منتقد سینما در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: برآیند کل مضامین فیلم های جشنواره فجر چهل و یکم با سینمای راستین انقلاب و دفاع مقدس فاصله داشت به نحوی که حتی در آثار جنگی هم فیلمسازان همچنان هرآنچه در دهه های ۸۰ و ۹۰ به تصویر می کشیدند را مجددا تکرار کرده بودند و ما با مضمون و رویکرد جدید روبرو نبودیم. ما هنوز نتوانستیم به زبان شایسته در این زمینه برسیم. در جشنواره چهل و یکم ما با پدیده عجیب دیگری هم روبرو بودیم و آن این بود که به برخی فیلمسازان اجازه داده بودند از برخی خطوط قرمز رد شوند و پا در حیطه های ممنوعه ای بگذارند که پیش از این امکان پرداختن به این قبیل موضوعات وجود نداشت.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه مدیران جرأت برخورد قاطعانه ندارند؛ بنده معتقدم آن ها باید در گام اول با تهیه کنندگان و سرمایه گذاران صحبت کرده و حجت را بر آن ها تمام کنند و به آن ها بگویند که باید بر اساس چه خط مشی و تفکری مبادرت به تولید فیلم کنند. متأسفانه مدیران ما جرأت ندارند قاطعانه برخورد کنند. اگر حجت با سینماگران تمام شود و استراتژی درستی تبیین شود قطعا می توانیم دستاوردهای خوبی را شاهد باشیم. بنده معتقدم سینماگران ما باید یک جو انصاف داشته باشند و خودشان مبادرت به تولید این قبیل فیلم ها نکنند.

مسعود کارگر منتقد و روزنامه نگار سینما به سینماپرس گفت: مدیران شم سینمایی ندارند، ذائقه مخاطب را نمی شناسند و تجربه کافی در این حوزه ندارند تا بتوانند به سمت سینمای تراز انقلاب حرکت کنند، کیفیت برایشان اهمیت ندارد و دنبال کمیت گرایی هستند و شاید خودشان تصور می کنند کیفیت کارهایی که از آن ها حمایت کرده اند بالا است اما در اصل چنین نیست! مدیران فضا را بسته کردند و حتی دایره مشاوران شان را محدود کردند! آن ها اجازه ورود، نظر و مشاوره و نقد را نمی دهند. حتی اگر منتقدی فیلم های ارگانی را نقد کند او را نکوهش می کنند که چرا ما را نقد می کنید؟ می گویند شما اصل حکمرانی فرهنگی را می زنید در صورتی که این تعبیر اصلا درست نیست!

جبار آذین منتقد و مدرس سینما خاطرنشان کرد: جشنواره چهل و یکم با استانداردهای سینما و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله جدی داشت؛ این رویداد در نهایت یک دورهمی متوسط با فیلم های متوسط و بهره وری متوسط و زیر متوسط و برگزاری پر اشکال و پر حاشیه بود که در کنار آن شعارهای فراوان مدیران در مورد تنوع موضوعی فیلم ها و کیفیت درخشان آثار به چشم می خورد که البته همین تنوع موضوعی برخاسته از نگاه عالمانه و تخصصی و سازنده نبود! گویا انتخاب آثار بدون تخصص صورت گرفته و حاصل نگرش سلیقه ای و رفاقت محوری برخی افراد بوده است که در نهایت به نفع فجر چهل و یکم تمام نشد. اگر قرار است روزگاری سینمای ایران در خدمت جامعه باشد لازمه آن شناسایی دقیق مولفه های سینمای تراز انقلاب اسلامی و گزینش نیروهای متبحر و متخصص است. امروز ایران ستیزان تلاش برای نفوذ فرهنگی دارند. سال ها است ما با ایران ستیزان و دشمنان کشور روبرو هستیم و نمونه آن را در ماه های اخیر شاهد بودیم اما مسأله مهم این است که برخی از این هجمه ها از طریق تولیدات فرهنگی و تبلیغاتی و سینمایی بیگانگان شکل گرفته و ما باید پاسخگویی مناسبی به این اتفاقات داشته باشیم.

مهدی فیوضی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: باعث تأسف است که در برخی آثار جشنواره چهل و یکم شاهد فیلم هایی بودیم که در راستای سند ۲۰۴۰ استنفورد تولید شده بودند؛ اشکالات فراوان، سیاه نمایی و انحراف همچنان در آثار این دوره از جشنواره به وفور دیده می شد و این اتفاق برخلاف وعده ها و شعارهای زیبای مدیران فرهنگی و سینمایی بود! فیلم هایی که دولت از طریق بنیاد سینمایی فارابی خودش سرمایه گذاری کرده از ۹ فیلم شاید فقط یکی از آن فیلم ها قابل اعتنا باشد و بقیه اش در راستای فیلم هایی است که اشکالات فراوان و سیاه نمایی و انحراف در آن ها وجود داشت و ناخواسته یا خواسته اهداف دشمن را پیش می بردند!

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: یک سری از فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فجر آنقدر سیاه بودند که اگر به دست جشنواره های ضد ایرانی نظیر جشنواره فیلم برلین می رسید آن ها را روی هوا قاپ می زدند که از جمله این فیلم ها می توان به «وابل» اشاره کرد! بنده واقعاً نمی دانم این آثار بر اساس چه مبنایی در جشنواره فجر انقلاب اسلامی به نمایش درآمدند؟! به زعم بنده فیلم های حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هیچ یک بر اساس تراز سینمای انقلاب اسلامی تولید نشده بودند؛ حتی فیلم هایی که از نظر مضمونی و ژانر فکر می کردیم باید در این راستا ساخته شده باشند دارای ضعف های شدید تکنیکی بودند و نتوانسته بودند با استانداردهای فنی و هنری تولید شوند.

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی متذکر شد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید بدانند صرف حضور چند فیلم در ژانر دفاع مقدس جشنواره را ارزشی نمی کند! جشنواره فجر با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله دارد و ما نیازمند آن هستیم برای اینکه این جشنواره را به سمت انقلاب اسلامی هدایت کنیم دست به تبیین استراتژی روشن با در نظر گرفتن نظرات کارشناسان خبره و متخصص سینما و رسانه بزنیم. من نمی دانم وقتی آقای وزیر از این دوره جشنواره به عنوان درخشان ترین دوره جشنواره فیلم فجر یاد کرده اند دقیقاً منظورشان چه بوده است؟ آیا این جشنواره واقعاً از نظر ایشان درخشان بود؟ ایشان بر چه اساسی این صفت را برای جشنواره چهل و یکم به کار بردند؟ این تلخ است که جشنواره ای برگزار می کنیم و عنوان بین المللی به آن می دهیم در صورتی که آن رویداد را به ضعیف ترین شکل ممکن برگزار می کنیم!

دکتر فاطمه محمدی جامعه شناس و پژوهش گر حوزه زنان و خانواده متذکر شد: جشنواره فجر فجایعی به ویژه در حوزه خانواده به بار آورد که از دولت انقلابی سیزدهم توقع آن را نداشتیم؛ از نظر بنده این جشنواره کما فی سابق هیچ موفقیتی در حوزه زنان و خانواده نداشت و بالعکس ما با آثاری روبرو شدیم که اصولاً نهاد خانواده را زیر سوأل برده بودند و این اتفاق با آنچه مدیران فرهنگی در مورد جشنواره گفته بودند در تضاد آشکار بود. بنده صراحتاً عرض می کنم که این جشنواره حتی ۲-۳ درصد هم در کنش گری فرهنگی کشور موثر نبود! واقعاً کدامیک از این فیلم ها قابلیت ارزش گذاری دارند؟ ژانر دفاع مقدس که همیشه بوده، اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی راجع به خاص بودن این جشنواره صحبت کردند بر اساس چه کانسپت و رویکردی بوده است؟

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه از ۲۴ فیلمی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور داشتند شاید به راحتی بتوان گفت به جز ۲-۳ فیلم مابقی آثار به نمایش درآمده در جشنواره سرشار از سیاه نمایی و بی اخلاقی بودند و همان نقص فیلم های دوره های قبل جشنواره در آن ها مشاهده می شد؛ به عنوان نمونه شأنیت زن در خانواده چه به عنوان مادر یا همسر در فیلم ها وجود نداشت و از ارزش های اسلامی و انقلابی در فیلم ها خبری نبود و این مسائل در برخی فیلم ها مانند «چرا گریه نمی کنی؟» بیشتر خودنمایی می کرد. متأسفانه محتوای آثار اغلب هیچ قرابتی با فرهنگ و جامعه ما نداشت به نحوی که هنگام تماشای برخی فیلم ها اینطور احساس می شد که این شخصیت ها به ایران واقعی تعلق ندارند. خانواده ها هیچ نشانی از خانواده های ایرانی نداشتند؛ در فیلم ها عمدتا با مسائلی نظیر خیانت، دروغ، تجاوز، رها کردن خانواده و امثالهم روبرو بودیم. در هیچ یک از فیلم ها جایگاه زن از منظر فرهنگ ایرانی-اسلامی مشاهده نمی شد و می توان اینطور عنوان کرد که نقص عمده فیلم ها حول محور فقدان سبک زندگی ایرانی-اسلامی و فقدان اخلاق، امید و آگاهی که شعار جشنواره امسال دور می زد.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در این باره گفت: مسئولان سینمایی باید پاسخ دهند چرا به فیلم های سیاه اجازه ساخت، پروانه نمایش و حتی بعضاً بودجه برای تولید داده اند؟ چرا این آثار در جشنواره فجر انقلاب اسلامی به نمایش درآمده اند؟ چطور برای این فیلم ها بودجه ساخت تأمین می شود اما بسیاری از فیلمسازان متعهد و انقلابی امکان کار و فعالیت ندارند؟

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: آثار اجتماعی جشنواره چهل و یکم سرشار از سیاه نمایی بود؛ واقعاً جای تأسف دارد که همچنان برخی فیلمسازان در حال سیاه نمایی هستند و تصویری زشت از جامعه در آثارشان ارائه می دهند! فیلم هایی که آن ها می سازند به درد آن می خورد که نهایتاً یک مستند گزارشی تهیه کنند یا بزه ها و معضلات اجتماعی را در میزگردها و مقالات مورد بررسی قرار دهند نه اینکه بیایند و به زعم خودشان یک کالای فرهنگی تهیه کنند و تصاویری خشونت بار از جامعه در آن ارائه دهند. ما هرگز نباید از طریق تصویر و سینما که بعد جهانی دارد تصویری چرک و سیاه از کشورمان نشان دهیم! کسانی که این قبیل آثار را می سازند باید بدانند این دلسوزی برای جامعه نیست و قطعاً غرضی پشت تولید این قبیل آثار وجود دارد.

نظرات

  • ناشناس ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ - ۲۱:۰۶
    0 0
    دولت انقلابی سیزدهم!!!!!!!!!! این واژه مَن دَرآوردی سیاه نمایی دیگه چیه!!!!!!!!!! این کارشناسان اصلاً جامعه ای که در اون زندگی می‌کنند رو نمی‌شناسند!!!!!!!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.