دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

نیازمند اصلاح ساختار و عبور از انحصار و چهره‌گرایی در هنر هستیم/ دولت مسئله برون‌سپاری فرهنگ و هنر به بخش خصوصی را جدی بگیرد!

احمد راستینه

سینماپرس: احمد راستینه هفشجانی معتقد است که در حوزه هنر باید اصلاح ساختار و عبور از انحصار و چهره‌گرایی در اولویت دستگاه‌های فرهنگی قرار بگیرد.

به گزارش سینماپرس، احمد راستینه هفشجانی (نماینده شهرکرد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) در گفتگو با ایلنا، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شد که با توجه به طراحی‌ها و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای و تحت فشار قرار دادن هنرمندان، برخی از آن‌ها نتوانند در جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند. برخی هنرمندان هم اعلام کردند که جشنواره را تحریم کرده‌اند و این هم‌آوایی با شبکه‌ها و رسانه‌های غربی برای هنرمند اصیلی که به خاک، کشور، سرزمین و ملتش علاقه‌مند است زیبنده نیست و ما به هنرمندان می‌گوییم که این رفتار شما نشان می‌دهد که شما قدردان فرصت‌هایی که در طول ۳۰ - ۴۰ سال گذشته فراهم شده، نبودید.

راستینه خاطرنشان کرد: آنچه که امروز می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که گرچه تحریم برخی هنرمندان در مقطع زمانی کوتاه می‌تواند آسیب‌هایی در تولیدات، کیفیت و محتواها ایجاد کند اما می‌تواند سرآغاز طلوع برخی چهره‌ها، هنرمندان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان جدیدی باشد که به کشورشان علاقه‌مند هستند و ظرفیت‌های فرهنگی هنری خوبی نیز در اختیار دارند.

وی افزود: وقتی که ما به شهرستان‌ها در برنامه‌های نظارتی‌مان سفر می‌کنیم، ظرفیت‌های کم‌نظیری در زمینه تئاتر، تلویزیون و سینما می‌بینیم که مغفول مانده‌اند و به آن‌ها توجهی نشده است. اساساً در هر جایی و در هر مقوله‌ای که انحصار شکل بگیرد آسیب‌های جدی ایجاد می‌شود و متأسفانه هنر کشور ما هم در انحصار برخی سلبریتی‌ها و چهره‌ها قرار گرفت و این متأسفانه آسیب‌های بسیاری ایجاد کرد. در رفتار حرفه‌ای هنری در همه دنیا اصول و ضوابطی وجود دارد که مورد پذیرش همگان است؛ من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم در آینده سینمای کشورمان را از این آسیب‌ها خارج کنیم، باید اصول و ضوابط حرفه‌ای رفتار هنری را در دستور کار خودمان قرار دهیم تا هنرمندانمان به سمت رفتارهای حرفه‌ای حرکت کنند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سازمان سینمایی و بخش‌های مختلف فرهنگی هنری کشور به سمت ایجاد ظرفیت‌های جدید، دعوت از چهره‌های جدید، فراهم کردن بستر آموزش و همچنین برون‌سپاری فرهنگ و هنر به بخش خصوصی که می‌توان نقش بسزایی در پر کردن خلاء داشته باشد را مدنظر داشته باشند. بخش‌های خصوصی بسیاری در سال گذشته به کمیسیون مراجعه و اعلام آمادگی کردند که ما می‌توانیم با ایجاد مدرسه تئاتر، تولید فیلم و… به دولت کمک کنیم. ما این موارد را به دولت اعلام کردیم و انتظار داریم که دولت مسئله برون‌سپاری فرهنگ و هنر به بخش خصوصی را جدی بگیرد.

وی در پایان اظهاراتش گفت: ما نیازمند اصلاح ساختار و عبور از انحصار و چهره‌گرایی در هنر هستیم و معتقدم که برای شناخت استعدادهای جدید، میدان دادن به ظرفیت‌های شهرستانی برای ظهور و بروز آن‌ها، اعتماد به جوانان و کسانی که در عرصه تولید فیلم کوتاه و فیلم اول خوب عمل کردند و نشان دادند که ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی دارند و حرکت به سمت ایجاد نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای در هنرمندان باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، چراکه این برنامه‌ریزی در نهایت به توسعه تولید آثار هنری برای حفظ ظرفیت اشتغال در جمعیت هنرمندان منجر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.