سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

ارزیابی وضعیت اکران/۳

مزدآبادی: سیستم اکران و تولید در سینمای کشورمان معیوب است و برای رفع معضلات سینما نیاز به رفع این نقیصه ها داریم

جواد مزدآبادی

سینماپرس: جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص وضعیت بحران زده اکران گفت: سیستم اکران و تولید در سینمای کشورمان معیوب است و برای رفع معضلات سینما نیاز به رفع این نقیصه ها داریم؛ بنده معتقدم یکی از علل اصلی ایجاد بحران در سینما این است که بودجه های موجود عادلانه توزیع نمی شوند و مسئولان هم چندان دغدغه ای برای رفع بحران ندارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «طاووس های بی پر» و «ورود زنده ها ممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعیت این است که وقتی تنوع در تولید آثار را از دست بدهیم خواه ناخواه گیشه را نیز از دست خواهیم داد. این جریان جدیدی که حاکم بر تولیدات سینمایی و حتی در رأس سینما یعنی سازمان سینمایی شده و در حال خط کشی کردن میان افراد است و باعث می شود تا تنوع ژانر کم و کمتر شود اصلا صحیح نیست.

وی ادامه داد: مدیران فیلمسازان را در مسیری می گذارند که شبیه به هم کار کنند. نمونه این اتفاق را در جشنواره چهل و یکم شاهد بودیم که اکثر آثار ظاهراً به سمت فیلم های ارزشی رفته بود! مشکل اینجا است که تعریف ما از سینمای ارزشی چندان درست نیست چرا که زمانی می‌توانیم ادعای داشتن سینمای ارزشی داشته باشیم که فیلم خوب و سالم در هر ژانری داشته باشیم که بتوانند روی جامعه تأثیرات مثبت داشته باشند.

این سینماگر با بیان اینکه لزوماً پرداختن به مضامین دینی و دفاع مقدس نمی تواند آثار را ارزشی کند تصریح کرد: این قبیل خط کشی ها باعث شده تا فیلمسازان سردرگم شوند! علاوه بر آن عدم تعادل در ارقام تولید و دستمزد بالای بازیگران و فقدان نظارت مسئولان سینمایی بر این مسأله باعث شده تا دخل فیلم ها با خرج شان همخوانی نداشته باشد چرا که هرچه یک فیلم فروش کند باز هم نمی تواند به علت دستمزدهای بالای بازیگرانش به سود برسد.

مزدآبادی تأکید کرد: علاوه بر این مافیا نیز در حال لطمه زدن بر پیکره سینما هستند! این شکلی که در چند سال برای سینما طراحی کردیم اشتباه بوده؛ مدیران هرگز فکر نکرده اند که هزینه های وحشتناک و دستمزدهای سرسام آور چرخه سینما را متوقف می کند. وقتی یک بازیگر ۴ میلیارد دستمزد می گیرد فیلم باید ۱۲ میلیارد بفروشد تا فقط هزینه آن بازیگر را جبران کند. این در گیشه سینمای ما جوابگو نیست و با این تعداد محدود سالن سینما و مخاطبانی که از سینما قهر کرده اند چنین چیزی محال شده است.

این کارگردان در پایان این گفتگوافزود: باید عرضه و تقاضا در سینما همخوانی داشته باشد، مدیران باید اجازه دهند برای رونق بیشتر حوزه اکران فیلمسازن سراغ ساخت موضوعات جسورانه بروند اما افسوس که حمایتی برای تولید این نوع آوار نمی شود. این تک سانس بودن نمایش فیلم ها خودش به تنهایی آسیب زننده است و باید تدبیر جدی در این راستا صورت گیرد؛ متأسفانه در این شرایط دهشتناک حمایت از هنرمندان هم برداشته شده و هیچ یک از مسئولان به یاد آن ها و معیشت شان نیستند! پارسال در چند نوبت به هنر کارت مبالغی واریز شد اما الآن آن را هم حذف کردند. سال به سال باید بگوییم دریغ از پارسال!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.