دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

چشم انداز سینما در سال جدید/۹

حر: سینما در ایران با تعطیلی فاصله چندانی ندارد/ برخی مدیران سینمایی ارزش و کاربرد سینما را نمی شناسند

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما همزمان با سال نو در خصوص چشم انداز سینما در سال ۱۴۰۲ گفت: سینما در ایران با تعطیلی فاصله چندانی ندارد چرا که میزان مخاطب در سینما بسیار کاهش یافته، فیلم های فرهنگی و ارزشمند تولید نمی شوند و هنرهفتم به طور کل به سمت لودگی پیش رفته و بودجه ها هم درست و عادلانه تقسیم نمی شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «ما ایستاده ایم» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای امروز سینمای لودگی است؛ درست همانند آنچه در سینمای پیش از انقلاب شاهد آن بودیم؛ فیلم ها دیگر بیننده چندانی ندارند به خصوص فیلم های فرهنگی در این وانفسا رسماً گم شده اند. سالن های بزرگ و سطح بالا رسماً به فیلم های نازل و سخیف اختصاص داده می شوند و فیلم های معدود فرهنگی در این وانفسا امکان دیده شدن ندارند.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی رسماً بودجه ها را به افرادی می دهد که توانایی تولید فیلم ندارند و آن ها هم فیلم های فاقد جذابیت و نفروش تولید می کنند؛ امسال که ما برخی اتفاقات عجیب را هم شاهد بودیم از جمله اینکه فیلمی مانند «شماره ده» که با حمایت فارابی تولید شده بود و کلی جایزه از جشنواره گرفت قبل از اکران عمومی از تلویزیون پخش شد!

حر در همین راستا ادامه داد: ما آخر نفهمیدیم این فیلم اثری سینمایی است یا تلویزیونی!؟ اگر اثری تلویزیونی است چرا این همه پول از بودجه سینما برای تولید آن صرف شده، اگر سینما نیست چرا به جشنواره فجر راه پیدا کرده و اصلاً چرا باید فیلمی را فارابی تولید کند که قبل از اکران عمومی در تلویزیون نمایش داده شود؟

این سینماگر با تأکید بر اینکه مدیران سینمایی ارزش و کاربرد سینما را نمی شناسند تصریح کرد: مدیران سینمایی این کاره نیستند و درست در جای خود قرار نگرفته اند. عملکرد آن ها باعث شده تا سینما بیش از پیش به تعطیلی نزدیک شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده چشم انداز روشنی را برای آینده سینمای کشور متصور نیستم؛ ما اگر سینما را به فیلمنامه ارزشمند و مخاطب بالا بدانیم با همین وضعیت فعلی باید بگوییم سینما تعطیل شده است چرا که فیلم های مان نه مخاطب انبوهی دارند و نه فیلمنامه های قوی! ما در حال پیش رفتن در بیراهه و کجراهه هستیم و متأسفانه نه تنها در سینما و نهادهای زیرمجموعه آن که در سایر دستگاه های دیگر مانند حوزه هنری، سازمان اوج، صدا و سیما و... نیز وضعیت به همین منوال است و برخی از این نهادها رسماً آثاری تولید می کنند که جز ایجاد کردن شبهه کارکرد دیگری ندارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.