دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

سینماپرس گزارش می دهد؛

هرآنچه از هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن باید بدانید/ از حضور ناچیز سینمای ایران تا گردهمایی فیلمسازان از سراسر جهان!

هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن

سینماپرس: هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور ناچیز سینمای ایران در این رویداد است.

سیدرضا منتظری: به گزارش سینماپرس هفتاد و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کن از تاریخ ۱۶ می ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) تا تاریخ ۲۷ می (۶ خرداد ۱۴۰۲) در شهر کن، کشور فرانسه برگزار می‌شود و برخلاف سال گذشته سینمای ایران هیچ سهمی در بخش اصلی این جشنواره ندارد و احتمالاً همچون گذشته نهادهای دولتی با صرف هزینه های سنگین از بیت المال در بازار فیلم بدون دستاورد این رویداد حضوری جدی خواهند داشت!

برخلاف سال گذشته سهم سینمای ایران برای حضور در این رویداد بسیار ناچیز است؛ سینمای ایران در بخش اصلی هیچ نماینده ای ندارد و تنها فیلم «آیات زمینی» ساخته علی عسگری و علیرضا خاتمی هم در بخش «نوعی‌ نگاه» جشنواره کن نخستین نمایش جهانی خود را تجربه خواهد کرد. این اتفاق در حالی است که سال گذشته حضور برخی فیلم ها در بخش اصلی این رویداد سینمایی سر و صدای بسیار زیادی را در داخل کشور برپا کرد.

اما شاید جالب ترین اتفاق در هفتاد و ششمین دوره این رویداد سینمایی گردهمایی فیلمسازان بزرگ از سراسر جهان باشد؛ رقابت سینماگران سرشناسی از جمله «وس اندرسون»، «کن لوچ»، «نانی مورتی»، «هیروکازو کورئیدا»، «نوری بیلگه جیلان»، «آلیس رورواکر»، «تاد هینس» و «ویم وندرس» از همین حالا این دوره جشنواره فیلم کن را بسیار حائز اهمیت کرده است.

فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی هفتاد و ششمین دوره جشتواره فیلم کن عبارتند از:

باشگاه صفر (Club Zero) به کارگردانی جسیکا هاسنر

منطقه مورد علاقه (The Zone of Interest) به کارگردانی جاناتان گلازر

برگ‌های افتاده (Fallen Leaves) به کارگردانی آکی کاریزماکی

چهار دختر (Four Daughters) به کارگردانی کوثر بن هنیه

شهر سیارکی (Asteroid City) به کارگردانی وس اندرسون

کالبدشناسی یک سقوط (Anatomie d'une Chute) به کارگردانی ژوستین تریت

هیولا (Monster) به کارگردانی هیوکازا کورئیدا

خورشید آینده (Il Sol dell’Avvenire) به کارگردانی نانی مورتی

لا کیمرا (La Chimera) به کارگردانی آلیس رورواکر

تابستلن قبل (L'Été Dernier) به کارگردانی کاترین بریا

اشتیاق دودن بوفان (La Passion De Dodin Bouffant) به کارگردانی تران آن هونگ

درباره علف‌های خشک (About Dry Grasses) به کارگردانی نوری بیلگه جیلان

مه، دسامبر (May December) به کارگردانی تاد هینز

ربوده شده (Rapito) به کارگردانی مارکو بلوکیو

اخگر (Firebrand) به کارگردانی کریم عینوز

بلوط پیر (The Old Oak) به کارگردانی کن لوچ

بانل و آداما (Banel et Adama) به کارگردانی راماتا تولایه سی

روزهای کامل (Perfect Days) به کارگردانی ویم وندرز

جوانان (Jeunesse) به کارگردانی وانگ بینگ

همچنین فیلم‌های حاضر در بخش غیر رقابتی این رویداد سینمایی شامل موارد زیر می شوند:

ژان دو باری (Jeanne du Barry) به کارگردانی مائیون

قاتلان ماه کامل (Killers of the Flower Moon) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی

بت (The Idol) به کارگردانی سم لوینسون

ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت (Indiana Jones and the Dial of Destiny) به کارگردانی جیمز منگولد

پس از اعلام فیلم‌های حاضر در بخش رسمی جشنواره فیلم کن، برگزارکنندگان این رویداد سینمایی فهرستی از فیلم‌های جدید اضافه شده به جشنواره رونمایی کردند.

بخش مسابقه اصلی

«مگس های سیاه» ساخته «ژان استفن ساویر»

«بازگشت» ساخته «کاترین کورسینی»

بخش کن پریمیر

«گمشده در شب» ساخته «آمات اسکالانته»

«عشق و جنگل ها» اثر «والری دونزلی»

«اورکا» اثر «لیساندرو آلونسو»

بخش خارج از رقابت

«آبه پی یر: یک زندگی از مبارزات» ساخته «فردریک تلیر»

بخش نوعی نگاه

«تنها رودخانه جریان دارد» ساخته «وی شو جون»

«یک شب» ساخته ا«لکس لوتز»

بخش فیلم کوتاه

«دختران در آتش» ساخته «پدرو کوستا»

بخش نمایش‌های هی ویژه

«دختر آبی کوچک» ساخته «مونا آچاچه»

«نان و رز» اثر صحرا مانی

«قضیه مارگریت» ساخته «آنا نویون»

بخش اکران نیمه شب

«هیپنوتیک» ساخته «رابرت رودریگز»

«پروژه سکوت» ساخته «کیم تائه-گون»

در بخش نوعی نگاه این رویداد سینمایی نیز فیلم هایی نظیر: «آیات زمینی» ساخته علی عسگری و علیرضا خاتمی، «بزهکاران» ساخته رودریگو مورنو، «چگونه رابطه برقرار کنیم» ساخته مولی منینگ واکر، «خداحافظ جولیا» ساخته محمد کردفانی، «گل بوریتی» ساخته ژوائو سالاویزا و رنه نادر مسورا، «ساده ماننده سیلیون» ساخته مونیا چوکری، «کادیب ابیض» (مادر همه دروغ‌ها) ساخته اسما المودری، «مهاجران» ساخته فیلیپ گالوز، «نشانه» ساخته بالوجی تشیانی، «شکستن یخ» ساخته آنتونی چن، «روزالی» ساخته استفانی دی جوستو، «پسر جدید» ساخته وارویک تورنتون، «اگر فقط می‌توانستم خواب زمستانی کنم» ساخته زولجارگال پوریوداش، «ناامید» ساخته کیم چانگ هون، «هیچ چیز برای از دست دادن» ‌ساخته دلفین دیلوژت، «بسته‌ها» ساخته کمال لزراق و «پادشاهی حیوانات» ساخته توماس کیلی حضور دارند.


«تصاویر ارواح» ساخته کلر مندونکا فیلهو، «آنسلم» ساخته ویم وندرس، «شهر اشغال شده» ساخته اسیتومک کوئین و «مرد سیاهپوش» ساخته وانگ بینگ به عنوان نمایش های ویژه در جشنواره هفتاد و ششم روی پرده خواهند رفت و در بخش «کن پریمیر» نیز آثاری نظیر «زمان عشق» ساته کتل کویلوور، «چشمانت را ببند» ساخته ویکتور ارویس، «بونارد، پیر و مارت» ساخته مارتین پروست و «کوبی» ساخته تاکشی کیتانو حضور خواهند داشت.

«آدری دیوان»، کارگردان برنده شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۲۱، به عنوان رئیس هیات داوران شصت و دومین بخش هفته منتقدان کن انتخاب شده و «روی پوکاس» مدیر فیلمبرداری پرتغالی، «فرانتس روگوفسکی» بازیگر آلمانی، «میناکشی شید» روزنامه‌نگار هندی و از مشاوران برنامه‌نویسی برلیناله و «کیم یوتانی» مدیر برنامه‌ریز جشنواره فیلم ساندنس، دیگر چهره‌هایی هستند که در کنار «اودری دیوان» به عنوان رییس هیات داوران، فیلم‌های بخش هفته منقدان جشنواره کن را داوری خواهند کرد.

همچنین پل دانو و بری لارسون بازیگر آمریکایی، مریم توزانی کارگردان مراکشی، دنیس منوشه بازیگر فرانسوی، رونگانو نیونی فیلمنامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی-زامبیایی، عتیق رحیمی نویسنده و کارگردان افغان، دمیان شیفرون کارگردان و فیلمنامه‌نویس آرژانتینی و جولیان دوکورنا کارگردان فرانسوی برنده نخل طلای ۲۰۲۱ برای فیلم «تیتان» اعضای هیأت داوری بخش اصلی این رویداد سینمایی هستند.

فیلم وسترن «راه عجیب زندگی» ساخته پدرو آلمودوار فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ خواهد بود. آلمودوار اعلام کرده است که: «عنوان فیلم «راه عجیب زندگی» است و در ماه می در جشنواره فیلم کن فیلم افتتاحیه خواهد بود، پس تا باید تا آن لحظه صبر کنیم. اما البته این یک وسترن است، درباره مردانگی است، اما من نمی‌خواهم آن را طبقه‌بندی کنم، اما نمی‌دانم که مردم دقیقاً در مورد وسترن چه می‌گویند. اما این یک وسترن عجیب و غریب است.»

گویا امسال در جشنواره هفتاد و ششم هیچ محدودیت کرونایی وجود نخواهد داشت و حاضران در جشنواره می توانند بدون ماسک در سالن های سینما حضور داشته باشند. این اتفاق در حالی است که وضعیت کرونا در اروپا و بسیاری از کشورهای جهان بسیار وخیم و افزایشی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.