دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

مصطفی رحماندوست:

این روزها انتشار کتاب مانند بازی و مسخره است/نمی‌دانم مردم به اندازه کافی پول دارند که کتاب بخرند

مصطفی رحماندوست

سینماپرس: نویسنده کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان درباره کتاب «علی کوچولو، کمد و ماهی» که به تازگی منتشر شده است، گفت: داستان‌های کتاب منظوم و ماجراجویانه است و بار طنز دارد؛ کتاب برای گروه سنی (الف) است اما اگر همه کودک شوند و کتاب بخوانند همه چیز بهتر خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، نویسنده کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان درباره کتاب جدیدش با عنوان علی کوچولو، کمد و ماهی به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: کتاب از دو داستان منظوم تشکیل شده است و قصه‌های ماجراجویانه آن بار طنز دارد.

مصطفی رحماندوست که پیش از این کتابی با عنوان علی کوچولو منتشر کرده بود، توضیح داد: علی کوچولو شاید دومین یا سومین کتابی بود که منتشر کردم، این کتاب اوایل انقلاب منتشر شد اما رفتار درستی با آن نشد و کتاب با مرگ اقتصادی مواجه شد. این کتاب را هم فراموش کرده بودم، تا اینکه در آرشیو دیدمش و مدیر انتشارات نیستان پیشنهاد تجدید چاپ آن را مطرح کرد. با تغییرات مختصری در آن، کتاب جدید منتشر شد.

وی با اعلام اینکه کتاب علی کوچولو، کمد و ماهی برای گروه سنی (الف) (کودکان کوچکتر از ۷ سال، از نوزادی تا ۶ سالگی است) است، ادامه داد: البته همه می‌توانند این کتاب را بخوانند اگر همه کودک شوند و کتاب بخوانند همه چیز بهتر خواهد بود.

رقم‌ شمارگان کتاب قابل قبول نیست

رحماندوست درباره کتاب‌هایی که در دست چاپ دارد، خبر داد: چهار کتابم در انتشارات پرنده زیر چاپ است، نام این مجموعه را بوس و بغل گذاشتم و مجموعه ترانه‌هایی برای خردسالان است.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه شمارگان کتاب‌ها در این روزها به شدت پایین آمده است، ادامه داد: زمانی که جمعیت ایران ۳۰ میلیون نفر بود، کتاب در هر سری چاپ ۳۰ تا ۷۰ هزار نسخه منتشر می‌شد، بعد کتاب به چاپ دهم تا سی‌ام می‌رسید. این رقم‌ها برای شمارگان کتاب قابل قبول بودند؛ اما در این روزها انتشار کتاب مانند بازی و مسخره است. حتی دیدم کتابی با شمارگان ۱۰۰ نسخه هم چاپ می‌شود.

به گفته او در این روزها کتاب‌های خوب معمولا هزار یا دو هزار نسخه چاپ می‌شود، ناشران هم حق دارند شمارگان کتاب را پایین بیاورند زیرا تا این تعداد کتاب فروش برود، قیمت کتاب پنج برابر می‌شود.

رحماندوست با اعلام اینکه در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور خواهد داشت، توضیح داد: هر جایی کتاب باشد، من هم هستم. اما نمی‌دانم که مردم به اندازه کافی پول دارند که کتاب بخرند یا نه. پارسال گفتند فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی تهران از نظر ریالی به اندازه سال قبل بود اما از نظر تعداد کتابی که به فروش رسید، به نصف رسیده بود؛ زیرا کتاب خیلی گران است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.