جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها در طول سال فعال است و محدودیت زمانی برای ارئه کتاب وجود ندارد

نمایشگاه کتاب

سینماپرس: به گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محدودیت زمانی که برای ارائه کتاب در سایت و مصلای امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده است، در سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همانند دوره قبل به شکل مجازی و حضوری برگزار می‌شود. در یکی از تبصره‌های ضوابط حضور ناشران داخلی در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشته شده است: سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی کتاب های منتشر شده سال ۱۳۹۸ به بعد و در شکل مجازی کتاب‌های منتشر شده سال ۱۳۹۲ به بعد است.

این در حالی است که ناشرانی که در این نمایشگاه فعالیت می‌کنند، درخواست تجدید نظر در این تبصره از آیین‌نامه نمایشگاه کتاب را دارند، چراکه بسیاری از عناوین ارزشمند ناشران پیش از سال ۱۳۹۲ منتشر شده است و ناشران نمی‌توانند نیاز مخاطبان به این کتاب‌ها را در نمایشگاه مجازی کتاب رفع کنند.

رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توضیح کتاب‌هایی که می‌تواند در نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب عرضه شود به ایرنا توضیح داد: در آیین‌نامه مشخص شده است که ناشران می‌توانند کتاب‌های چهار سال گذشته خود را در نمایشگاه حضوری بفروشند و در بخش مجازی کتاب‌هایی که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده است امکان فروش دارند. بحثی بود که این دو بازه زمانی که درنظر گرفته شده است، یکسان شوند تا اختلاف وجود نداشته باشد. اما مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

کتاب‌هایی که به قیمت کاغذ باطله فروخته می‌شود

شرایط نگهداری کتاب‌های قدیمی برای ناشران دشوارتر از گذشته شده است، زیرا هزینه انبار و نگهداری کتاب بالا رفته است. مدیر انتشارات دارالکتاب الاسلامیه به ایرنا گفت: اطلاع دارم که تعدادی از ناشران به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری از کتاب مجبور به این کار شدند. همچنین ممکن است مدیر یک نشر فوت کند و ورثه بخواهند آن کتاب‌ها را به پول تبدیل کنند و اگر نتوانند بفروشند خیلی از مسائل پیش می‌آید.

مرتضی آخوندی با بیان اینکه فروش کتاب در بخش مجازی نمایشگاه می‌تواند تاثیرگذار باشد، توضیح داد: اگر محدودیت زمانی را از بخش مجازی نمایشگاه کتاب بردارند، فعالیت این بخش می‌تواند بسیار موثر باشد زیرا کتاب‌های بسیار خوبی هستند که سال‌ها پیش چاپ شدند و در گروه کتاب‌های مرجع هستند.

یاسر احمدوند با ارائه این پیشنهاد که ناشران و کتاب‌فروشان می‌توانند کتاب‌های خود را در سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها ارائه کنند، توضیح داد: سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها در طول سال فعال است و محدودیت زمانی برای ارئه کتاب وجود ندارد، کتاب‌فروشان می‌توانند همه کتاب‌هایی را که بعد از انقلاب منتشر شده و مجوز دارد در این سامانه به فروش برسانند.

این گفته رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی است که هزینه پست کتاب از سراسر کشور برای مخاطبان بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رایگان است و مخاطبان سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها باید هزینه هشت هزار تومانی را برای پست پرداخت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.