یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

نفوذ سفارتی در سایه بی توجهی نهادهای دولتی/۷

الماسی: نیازمند تبیین یک استراتژی قدرتمند هستیم تا هیچ سفارتی جرأت مداخله در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما را نداشته باشد

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما گفت: دست روی دست گذاشتن و شعار دادن هیچ فایده ای ندارد! ما در حال حاضر نیازمند تبیین یک استراتژی قدرتمند هستیم تا هیچ سفارتی جرأت مداخله در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما را نداشته باشد.

بازیگر فیلم های سینمایی «پشت پرده مه» و «کمیته مجازات» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این وظیفه یکایک دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری است که با اقتدار جلوی عملکرد نادرست سفارتخانه های غربی ایستادگی کنند؛ از سوی دیگر سیاستمداران کشور باید مسئولیت های خود را به خاطر آورند و با دیپلماسی مانع از دخالت غربی ها در حوزه فرهنگ و هنر کشور شوند! کار یک سیاستمدار چیست؟ اینکه مدام مسافرت های خارجی برود؟ خیر، قطعا! این گونه نیست!

الماسی با تأکید بر اینکه ما ایرانی ها در طول تاریخ همواره سرشار از شرافت، صداقت، اصالت، پاکدامنی و راستگویی بوده ایم اظهار داشت: ما باید با تکیه بر این ارزش ها به پیش برویم؛ ما نباید بگذاریم غربی ها که مرتب به دروغ و نیرنگ متوسل می شوند بتوانند سینماگران ما را فریب داده و در امور فرهنگی کشورمان دخالت کنند. البته در این میان نقش خود سینماگران هم مهم است و باید به جای خودتحقیری به خودباوری برسند.

این سینماگر برجسته سپس با اشاره به فیلم های نازلی که به ویژه طی سال های اخیر تولید شده اند تصریح کرد: تولیدات سطحی، احمقانه و ابلهانه در سینما بیداد می کند! کدامیک از این فیلم هایی که در حال حاضر اکران شده اند تصویر واقعی از مردم ایران اسلامی را نشان می دهند؟

وی یادآور شد: سینماگران ایرانی در پی چه چیزی هستند؟ آیا ما باید در پی هنر اصیل باشیم یا هنر سطحی؟ معنی هنرمند چیست؟ پدیده های امروز جشنواره های غربی چه کسانی هستند؟ زهرا امیرابراهیمی که خود را عریان می کند و روابط جنسی خود را به تصویر می کشد؟ وقتی در تمامی دین ها اخلاقیات تبلیغ و ترویج می شود متوسل شدن به این حرکات مشمئزکننده چرا باید انجام گیرد؟ اخلاق چیزی است که تا امروز بشریت را از سقوط و انحطاط حفظ کرده است. آیا باید اتفاق قوم لوط برای ما بیفتد تا باور کنیم؟

بازیگر فیلم های سینمایی «شبح کژدم» و «افسانه آه» متذکر شد: مسئولان فرهنگی و نهادهای امنیتی و نظارتی باید روی کسانی که از داخل کشور با سفارتخانه ها و جشنواره های غربی همکاری می کنند نظارت داشته باشند. باید روی این اشخاص مطالعه شود!

الماسی تأکید کرد: سینما عنصر مهم فرهنگی است. مسأله این است که ما از کدام پوزیشن استفاده می کنیم. آیا به عنوان یک وسیله فرهنگ ساز به سینما نگاه می کنیم؟ آیا به عنوان وسیله ای آگاهی بخش نگاه می کنیم؟ مدیران فرهنگی ما باید در ابتدا تعریف خود را از سینما ارائه کنند تا تکلیف همه سینماگران روشن شود.

وی سپس داشتن موضع ضعف در مقابل کشورهای غربی را نادرست توصیف و در این باره خاطرنشان کرد: کارگزاران ما دیپلماسی و نوع گفتگو را نمی شناسند. موضع شان ضعف است. موضع در دیپلماسی باید چشم در برابر چشم باشد. وقتی برخی افراد مشروعیت نظام را زیر سوأل می برند باید با جدیت مقابل شان ایستاد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در خاتمه این گفتگو افزود: این ها در مهره چینی های طرف مقابل وا می مانند. معمولاً معضلات را به گردن خودی ها می اندازند و آن ها را محکوم می کنند. بدیهی است امروزه در دنیا همه کشورها بر حسب منافع اقتصادی و سیاسی و موقعیت دیپلماتیک شان دست به کارهای مختلف می زنند. مهم بهره برداری آن ها است. ما باید جلوی بهره برداری آن ها را بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.