جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

رئیس سازمان صدا و سیما:

«صداوسیما» مانند «ساختمان شیشه‌ای» است/در رسانه ملی خود را مخاطب مستقیم دو راهبرد «مشارکت» و «رقابت» می‌دانیم

پیمان جبلی

سینماپرس: دکتر جبلی گفت: باید شرایط برابر در اختیار همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گیرد، تا بتوانند خود را به مردم معرفی کنند.

به گزارش سینماپرس، گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به حضور دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما اختصاص داشت، تا پیرامون تحقق دو راهبرد «رقابت» و «مشارکت» برای انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی صحبت کند.

رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که رسانه ملی چه ظرفیت‌هایی را در اختیار نامزدهای مجلس شورای اسلامی قرار می‌دهد، گفت: باتوجه به آسیب‌شناسی که در دوران قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد، تعداد بسیار بالای نامزدهای مجلس شورای اسلامی باعث می‌شد، فرصت معرفی برنامه‌های نامزدها کمتر شود.

دکتر جبلی ادامه داد: رسانه ملی در این دوره باتوجه به شعار دوره تحولی یعنی «هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» می‌خواهد این عدالت‌گستری را در عرصه انتخابات برای افرادی که فاقد امکانات مالی هستند، کسانی که به احزاب، جریانات و مراکز سیاسی قدرتمند متصل نیستند و نمی‌توانند از امکانات آن حزب و جریان سیاسی برای معرفی خود استفاده کنند، فراهم کند. باید شرایط برابر در اختیار آحاد مردم و آحاد نامزدهای مجلس قرار گیرد، تا بتوانند خود را معرفی کنند. نباید هیچ کدام از این موانع باعث شود کسی که فکر می‌کند صالح و کارشناس است و می‌تواند با حضور در مجلس گامی در جهت اعتلای کشور بردارد، از شرکت در انتخابات و نامزدی منصرف شود.

بکارگیری تمام ظرفیت‌های رسانه ملی برای نامزدهای انتخابات

به گفته وی، امسال با استفاده از ظرفیت جدیدی که اصلاح قانون انتخابات برای رسانه ملی فراهم کرد، تلاش خود را می‌کنیم، تا تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار نامزدهایی که به مرحله نهایی انتخابات خواهند رسید، قرار دهیم. ظرفیت رسانه ملی ظرفیت خوبی است. ما شبکه‌های استانی، سیماهای استانی، رادیوهای استانی و رادیونماها را داریم. در حوزه فضای مجازی تلوبیون بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد.
در صورتی که ستادهای تبلیغات استانی صلاح بدانند از این امکانات با شرط فراهم کردن «امکانات کاملاً برابر» برای نامزدهای مجلس استفاده کنیم. ان‌شاءالله به مشارکت بیشتر و پرشور انتخابات کمک کنیم.

صداوسیما ممنوعیت قانونی ندارد

رئیس رسانه ملی در پاسخ به این سوال که صداوسیما ممنوعیت قانونی در رابطه با انتخابات ندارد؟ توضیح داد: در قانون قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی این ممنوعیت وجود داشت. حتی در آن قانون تصریح شده بود که صداوسیما نمی‌تواند از امکانات خود برای تبلیغ نامزدها استفاده کند. در قانون جدید و اصلاحات صورت گرفته این ممنوعیت برداشته شده است. برعکس به صداوسیما اجازه داده شده، تا از ظرفیت‌های تبلیغاتی به صورت برابر استفاده شود. امیدواریم آیین‌نامه‌ای که باید در دولت پیرامون اجرای این قانون تصویب شود، هرچه زودتر تصویب شود، تا بتوانیم از این ظرفیت قانونی استفاده کنیم.

چهار ماه زودتر ستاد انتخابات تشکیل شد

دکتر جبلی در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان احزاب پیرامون عملکرد رسانه ملی درخصوص پیش ثبت‌نام نامزدهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما فردای روزی که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام چهار راهبرد مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت انتخابات را مطرح کردند و تاکید بر آن چهار راهبرد داشتند، حکم ستاد انتخابات صداوسیما را صادر کردیم و آن ستاد شروع بکار کرد. معمولاً در تمام دوره‌های قبل انتخابات مجلس، ستاد انتخابات صداوسیما حدود مرداد ماه یا شهریور برگزار می‌شد. اینبار چهار ماه زودتر ستاد انتخابات تشکیل شد.

رئیس صداوسیما ادامه داد: سازمان صداوسیما در دوره‌های قبل حدود ۱۳ تا ۱۴ جلسه ستاد انتخابات را برگزار می‌کرد. اما طبق آخرین آمار تا الان ۱۹ جلسه ستاد انتخابات برگزار شده است. در دوره‌های قبل راهبردهای انتخابات حدود آبان یا آذر مشخص می‌شد، اما الان راهبردها و راهکنش‌ها مشخص شده است. راهبردها از قبل اعلام شده و با شروع پیش ثبت‌نام اعلام کرده بودیم که رسانه ملی به‌طور گسترده پای کار خواهد آمد.

با اصلاح قانون انتخابات دچار شوک نشدیم

وی با بیان اینکه اگرچه ستاد انتخابات صداوسیما زودتر از دوره‌های قبل تشکیل شد، اما با اصلاح قانون انتخابات دچار سردرگمی نشدیم، بیان کرد: چون از قبل زیرساخت‌ها آماده بود. ستاد انتخابات از فروردین ماه شکل گرفته بود. راهبردها مشخص شده بود و به محض تصویب این قانون در مجلس، عملیات ما در رسانه ملی شروع شد.

برنامه «صف اول» ظرفیت جدیدی برای ارائه دیدگاه جریان‌ها و حزاب سیاسی کشور

دکتر جبلی درباره تحقق خواسته نمایندگان احزاب برای میدان‌دادن و بیشتر دیده شدن آن‌ها گفت: برنامه «صف اول» به عنوان ظرفیت جدید جریان‌ها و حزاب سیاسی قرار گرفته است. ابتدا بنا داشتیم همزمان با پیش ثبت‌نام نامزدهای مجلس شورای اسلامی از ظرفیت «صف اول» استفاده کنیم. اما این ظرفیت را تمدید خواهیم کرد. احزابی که در چارچوب قانون علاقه‌مند به تشویق مشارکت و بیان دیدگاه‌های خود هستند، در این برنامه از آن‌ها دعوت خواهیم کرد.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: به تدریج با نزدیک شدن به انتخابات برنامه‌های ویژه انتخابات در شبکه‌های صداوسیما رونمایی خواهد شد و کار خود را شروع می‌کنند.

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی ثبت‌نام نامزدها

وی درباره تحقق مشارکت حداکثری مردم با استفاده از ظرفیت‌های مختلف و شکسته شدن حدنصاب نامزدها توضیح داد: البته اعلام این ارقام به معنای اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات است. قانوناً این عدد به معنای عدد نامزدهای انتخابات نیست. باید مراحل بعدی طی شود. بعضی از سیاستمداران در برنامه «صف اول» با استناد به شروع پیش ثبت‌نام‌ها نگران بودند به علت بی‌اطلاعی نامزدها و احزاب امکان پیش ثبت‌نام وجود نداشته باشد. این نگرانی را ما در رسانه ملی داشتیم، برای همین با استفاده تمام ظرفیت‌ها اطلاع‌رسانی کردیم و با استفاده از برنامه‌های خبری و اطلاع‌رسانی صداوسیما سعی کردیم به این اطمینان برسیم، که عموم مخاطبان از اجرا شدن قانون انتخابات مطلع هستند و اگر کسی در مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات ثبت‌نام نکند، از نامزدی انتخابات محروم خواهد شد.

دکتر جبلی با بیان اینکه ما تلاش کردیم تمام اقشار، سلایق مختلف، اقوام و اقشار مختلف را که فکر می‌کنند تخصص دارند و می‌توانند به کشور کمک کنند، به شرکت در مرحله پیش ثبت‌نام تشویق کنیم، توضیح داد: فکر می‌کنم ارقام اعلام شده با کنش فعالانه رسانه ملی در این چند روز ارتباط مستقیم دارد.

رئیس رسانه ملی درباره فراهم کردن فضای رقابتی انتخابات و بی‌طرف بودن صداوسیما گفت: ما در رسانه ملی خود را مخاطب مستقیم دو راهبرد «مشارکت» و «رقابت» می‌دانیم. احساس می‌کنیم بزرگترین مسئولیت به گردن رسانه ملی است؛ چون بهترین امکان رقابت را از طریق فضای تبلیغاتی برابر برای نامزدهای مختلف فراهم می‌کند. از سوی دیگر، صداوسیما امکان تبادل افکار در قالب دیدگاه جریان‌های مختلف را فراهم می‌کند، که مصادق روشن‌اش برنامه «صف اول» است.

رعایت بی‌طرفی در انتخابات از سوی رسانه ملی

وی در پاسخ به این سوال نمایندگان احزاب معتقدند رسانه ملی بی‌طرف باشد و به سمت جریان سیاسی خاص کشیده نشود، تصریح کرد: اعتقاد بنده و همکارانم در رسانه ملی این است، که صداوسیما امانت مردم بر دوش ماست. رعایت این امانت‌داری در این است که در عرصه انتخابات بی‌طرفی را رعایت کنیم. صداوسیما مانند ساختمان شیشه‌ای است، که در آن هیچ سیاست پشت‌پرده و تصمیمی وجود ندارد، که روی آنتن دیده نشود. قضاوت رسانه ملی به عهده مردم است. هر کوتاهی که در نقض بی‌طرفی از ما سربزند، بلافاصله مورد توجه و نقد مردم قرار می‌گیریم.

مبنای جمهوری اسلامی استفاده حداکثری از مشارکت مردم است

دکتر جبلی در پاسخ به این ادعا که بعضی از جریانات سیاسی به دنبال مشارکت حداقلی هستند، تا جناح‌شان در انتخابات به پیروزی برسد، جهت‌گیری سازمان صداوسیما در قبال این موضوع چیست، بیان کرد: افتخار می‌کنیم، که زیر سایه نظامی به اسم جمهوری اسلامی به‌سر می‌بریم. اگر جریانات و افرادی باشند، که فکر کنند با مشارکت حداقلی یا بدون اکتساب رای حداکثری یا بدون تلاش برای رای حداکثری می‌توانند به کشور خدمت کنند، باید آن‌ها را آگاه کرد، که اینگونه نیست. مبنای جمهوری اسلامی استفاده حداکثری از مشارکت مردم است؛ چراکه این نظام متعلق به مردم است. هرچقدر حضور مردم در تمام صحنه‌های کشور بیشتر باشد، مالکیت جمهوری اسلامی توسط مردم بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.