چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری:

درصدد هستیم به کارهای موزه‌ای و گنجینه‌ای حوزه هنری اضافه کنیم

محمد زرویی نصرآباد در نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی «دف نوای رحمت»

سینماپرس: سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری بیان کرد گنجینه حوزه هنری در حال پالایش است و به روز می‌شود و در حال پیگیری هستیم تا آثار گنجینه در فضایی به صورت دائمی به نمایش درآید و برای مردم در دسترس باشد.

به گزارش سینماپرس، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری در گفتگو با مهر درباره عملکرد جدید مرکز تجسمی حوزه هنری در مورد واکنش سریع نسبت به وقایع و حوادث و اینکه آیا با رفتن مسعود شجاعی طباطبایی این نوع کارها تعطیل شده‌اند یا خیر، بیان کرد: ما در اداره‌کل تجسمی حوزه هنری، یکسری تولیدات موزه‌ای و گنجینه‌ای داریم که حوزه هنری همچنان روی آن تولیدات مصر است و هنرمندان در حال انجام آن هستند و همزمان در کنار آن، رویدادها و برنامه‌های واکنش سریع را نیز داریم؛ به ویژه در بخش پوستر و کاریکاتور و کارتون که سرعت بیشتری در خلق اثر دارد. بنابراین مطمئناً بخش واکنش سریع با رفتن آقای شجاعی طباطبایی تعطیل نشده و همچنان کار خود را انجام می‌دهد مثل نمایشگاه «جدال نار با نور» که در واکنش به توهین به قرآن کریم برگزار شد.

وی افزود: آقای سیدمسعود شجاعی طباطبایی در بخش هنرهای تجسمی بین‌الملل حوزه هنری که در قم مستقر شده است، همچنان با حوزه هنری در ارتباط هستند و این نوع فعالیت‌ها را که مربوط به کارتون و کاریکاتور است، او ادامه می‌دهد.

زرویی نصرآباد در توضیح رویکردهای مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: در مرکز تجسمی حوزه هنری درصدد هستیم به کارهای موزه‌ای و گنجینه‌ای حوزه هنری اضافه کنیم که در نقاشی، حجم و خوشنویسی که کمتر به آنها پرداخته شده، اولویت داریم و در حال رایزنی با استادان بزرگ هستیم تا تولید اثر شکل بگیرد. همچنین، گنجینه حوزه هنری نیز در حال پالایش است و به روز خواهد شد و در حال پیگیری هستیم تا اینها در فضایی به صورت دائمی به نمایش درآیند و فضایی در دسترس باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا درصدد هستید تا به چرخه اقتصادی آثار تولید شده در حوزه هنری نیز توجه شود، توضیح داد: بله حتماً، در مؤسسه «نام» رویکردی را پیش گرفتیم تا بازاریابی، بازار پردازی و بازار سازی برای هنرمندان صورت دهیم. مؤسسه «نام» در اصل برای همین منظور تشکیل شده که هم فروش آثار هنری و هم تولیدات محصولی که از آثار مشتق می‌شود، شکل بگیرد. فروشگاه‌های آثار هنری نیز در تهران با نام «نام هنر» شروع کردیم و افتتاح می‌شود در استان‌ها نیز راه اندازی خواهد شد. این فروشگاه‌ها نه تنها برای هنرمندان حوزه هنری بلکه برای همه هنرمندان هنرهای تجسمی است و نگاه ما، هنر را به خانه و خانواده رساندن و در واقع کاربردی کردن هنر است و هر هنرمندی در این دایره قرار می‌گیرد.

سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری در پاسخ به پرسش مهر درباره اینکه خروجی فعالیت هنرمندانی که در آتلیه حوزه هنری مشغول فعالیت هستند، چیست و اثر هنری تولیدی در کجا جانمایی می‌شود؟ گفت: حوزه هنری فضایی برای هنرمندان تدارک دیده است تا کارهایشان را انجام دهند، حال چه انجام سفارش باشد چه برگزاری دوره آموزش هنری باشد اما در طول سال نیز آثاری را به صورت موظفی و بر اساس سطح‌بندی برای حوزه هنری خلق می‌کنند. سعی ما بر این است که فضایی برای هنرمندان فراهم کنیم تا آسوده و آرام باشند و حداقل در زندگی روزمره فارغ از مشکلات باشند تا به خلق اثر بپردازند و دغدغه‌هایی که دارند به پایین‌ترین سطح برسانیم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به مطلوب هنرمندان، فضایی برای فروش آثار هنری شأن در نظر بگیریم یا اگر تولید محصول از آثارشان صورت می‌گیرد به آنها به صورت حق‌التالیف، درصدی به آنها پرداخت می‌شود. همچنین برخی لوازم کار نیز در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد که جز مواردی است که از قبل بوده و در دوره جدید نیز این مورد با قوت بیشتری نیز پیگیری خواهد شد.

زرویی نصرآباد در پایان درباره اکران بین‌المللی آثار هنری از سوی حوزه هنری نیز گفت: صد در صد چنین اکران‌هایی که از سوی حوزه هنری در کشورهای لبنان و سوریه انجام شده است، ادامه خواهد داشت، همچنین سه بخش کارگاه‌ها، نمایش و فروش آثار هنری نیز در منطقه خاورمیانه به صورت جدی در حال رایزنی هستیم و امیدواریم که این اتفاق در اروپا و آمریکای جنوبی هم محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.