دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

دستمزدهای نجومی؛ آفت سینمای ایران/۱

موثقی: هیچ همتی برای جلوگیری از درخواست دستمزدهای نجومی توسط بازیگران مطرح وجود ندارد

داود موثقی

سینماپرس: داود موثقی گفت: بسیاری از چهره های سیاست گذار سینما طی این سال ها خودشان می خواستند سینما به این جا برسد و حالا چنین شده و جز عده معدودی از افراد و ارگان ها بقیه تهیه کنندگان و کارگردانان امکان کار در سینما را ندارند.

داود موثقی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص دستمزدهای نجومی برخی سلبریتی ها گفت: هیچ همتی برای جلوگیری از درخواست دستمزدهای نجومی توسط بازیگران مطرح وجود ندارد چرا که اصولاً بسیاری از چهره های سیاست گذار سینما طی این سال ها خودشان می خواستند سینما به این جا برسد و حالا چنین شده و جز عده معدودی از افراد و ارگان ها بقیه تهیه کنندگان و کارگردانان امکان کار در سینما را ندارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «خواستگار محترم» و «کلید ازدواج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دستمزدهای نجومی بازیگران سینما آفت بزرگی است که سال های سال گریبان سینمای نیمه جان ما را گرفته و متأسفانه مرتباً وضعیتش وخیم تر از قبل می شود.

وی تأکید کرد: تمامی این اتفاقات امروز حاصل ریل گذاری برخی مدیران از سال ها قبل بود. کسانی که ظاهراً دوست سینما بودند اما در عمل می خواستند سینما را نابود کنند از سال ها قبل با برنامه ریزی های متعدد تلاش کردند دغدغه مندان و دلسوزان سینما را از آن دور کنند. آن ها ترفندهای مختلفی را به کار بردند که هیچ از آن ها موثر واقع نشد از جمله آنکه قاچاق فیلم های سینمایی را راه اندازی کردند یا شبکه نمایش خانگی را به عنوان یک بلا در مقابل سینما قرار دادند.

موثقی ادامه داد: اما در نهایت پروژه آن ها به افزایش دستمزدهای نجومی و هنگفت بازیگران رسید که در این راه موفق شدند بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان مطرح و دغدغه مند را به واسطه نداشتن پول از سینما حذف کنند. امروزه تنها بخش اندکی از تهیه کنندگان و ارگان های وابسته هستند که می توانند درخواست دستمزدهای نجومی بازیگران را اجابت کنند و در همین راستا تنها این افراد امکان کار و فعالیت در سینما را پیدا می کنند.

این سینماگر تأکید کرد: بلای اصلی را این شبکه نمایش خانگی به سر سینما آورد که دستمزدهای آنچنانی به برخی بازیگران داد به نحوی که آن ها دیگر حاضر نشدند به هیچ وجه در پروژه های سینمایی با دستمزدهای کمتر کار کنند. این اتفاق در حالی است که در هیچ یک از کشورهای دنیا بازیگران سریال و سینما به جز در مواردی نادر ترکیب نمی شوند اما در کشور ما چنین اتفاقی رخ داده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «یک اشتباه کوچولو» سپس با بیان اینکه استخوان خردکرده های سینما مأیوس و گوشه نشین شده اند تصریح کرد: سیستم فیلمسازی ما به قدری معیوب و سیاست زده و تبعیض آمیز است که هیچ کس نمی تواند آن را اصلاح کند. این سینما به تغییرات بنیادی نیاز دارد و با تعویض وزیر و مدیران قضایایش درست نمی شود. گره ها در سینما کور شده و هیچ امیدی به باز شدن آن ها نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.