یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴

یک فیلمساز فیلم کوتاه در گفتگو با سینماپرس:

فیلم کوتاه امکان اکران عمومی و بازگشت سرمایه را ندارد/ افراد مستعد حوزه فیلم کوتاه به دلیل نبود بودجه خانه نشین شده اند

علی کیان ارثی

سینماپرس: علی کیان ارثی صدابردار سینما و کارگردان فیلم کوتاه گفت: مدیران در حرف از فیلم کوتاه حمایت می کنند اما در عمل هیچ اقدام موثری از آن ها شاهد نیستیم و همین مسأله باعث یأس و سرخوردگی بخش کثیری از استعدادهای جوان این حوزه شده است.

کارگردان فیلم های کوتاه «تریپلکس» و «آنجلو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین معضل فیلمسازان کوتاه فقدان بودجه برای تولید است؛ متأسفانه نه بخش خصوصی نه بخش دولتی و نه ارگان ها آنچنان که باید از ساخت فیلم کوتاه حمایت نمی کنند.

وی ادامه داد: بنده تجربه ۲ دهه حضور در سینمای ایران را دارم و بعد از این همه سال به نتیجه رسیده ام که فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه یا باید صرفاً سرمایه شخصی داشته باشند و از پس انداز خود فیلم بسازند یا اینکه هرگز نباید انتظار بکشند که مدیر و نهادی از آن ها حمایت کند.

کیان ارثی سپس یکی از معضلات مهم حوزه فیلم کوتاه را عدم بازگشت مالی دانست و در این باره اظهار داشت: متأسفانه فیلم کوتاه امکان اکران عمومی و بازگشت سرمایه را ندارد و همین مسأله باعث شده تا اشخاص و نهادها میل کمتری برای سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشند؛ البته خوشبختانه به تازگی پلتفرم «فیلم نت» به صورت کاملاً رایگان فیلم های کوتاه را نمایش می دهد و من مطمئن هستم از طریق این پلتفرم مخاطبان فیلم کوتاه می توانند جایی مطمئن برای تماشای فیلم های باکیفیت را پیدا کنند.

این سینماگر تأکید کرد: متأسفانه فیلم کوتاه از هر نظر مهجور است؛ فیلم کوتاه هزینه کافی برای تبلیغات در اختیار ندارد و همین باعث می شود که حتی اگر بهترین فیلم ها در این حوزه تولید شوند نتوانند مخاطبان خود را پیدا کنند.

صدابردار فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شهربانو» خاطرنشان کرد: معضلات مالی در حوزه فیلم کوتاه باعث شده تا سازندگان این قبیل فیلم ها مجبور شوند سطح استاندارد کار خود را به حداقل برسانند و با بودجه اندک کارشان را تولید کنند. متأسفانه باوری غلط در سینمای کشور ما وجود دارد که فیلم کوتاه را متعلق به سینما نمی دانند در صورتی که فیلم کوتاه باید همان استانداردهای سینمای بلند و حرفه ای را داشته باشد.

وی متذکر شد: بی تردید برای حوزه فیلم کوتاه کار کردن چه بسا سخت تر از سینمای بلند است چرا که سازنده فیلم کوتاه زمان اندکی برای جذب مخاطب در اختیار دارد و از این رو تولید در حوزه حساس تر از سایر سینمای بلند است.

کیان ارثی در پایان این گفتگو افزود: من بسیار متأسفم که بسیاری از افراد مستعد حوزه فیلم کوتاه به دلیل نبود بودجه و بروکراسی های پیچیده اداری مدت ها است بیکار و خانه نشین شده اند و امکان بروز و ظهور استعدادهای شان فراهم نیست. این روزها تولید یک فیلم کوتاه خوب حداقل به یک میلیارد تومان سرمایه احتیاج دارد و کسی پیدا نمی شود تا این سرمایه را برای تولیدات کوتاه بگذارد. همین معضل است که باعث می شود کار فیلمسازی دشوار شود و بسیاری از افراد مستعد که می توانستند بدل به سینماگران درجه یک شوند نهایتاً به طرفدار سینما تبدیل شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.