دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

«آریا گازر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«فیلم کوتاه» مسیری شده برای رسیدن به «سینمای بلند» / فیلمسازان بیشتر دنبال امکانات خاص هستند تا فیلمنامه خوب!

آریا گازر

سینماپرس: آریا گازر کارگردان فیلم کوتاه گفت: فضا برای حضور تازه واردها و فیلمسازانی که امکانات معدودی در اختیار دارند فراهم نیست! یعنی اگر یک فیلمساز ایده و فیلمنامه بکر و خوبی هم داشته باشد باز نمی تواند نسبت به حمایت نهادهای متولی فیلم کوتاه دلخوش باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «قضاوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من نمی خواهم از کلمه مافیا و باند و... استفاده کنم اما باید به این نکته اشاره کنم که گروهی هستند که فیلم کوتاه در دست آن ها می چرخد یعنی هر جا می رویم در هر جشنواره و نهادی تنها اسم آن ها بر سر زبان ها است و همیشه فیلم های شان در جشنواره ها حضور دارد و به نوعی می دانند که اگر فیلمی بسازند حتماً در جشنواره ها حضور خوهند داشت.

وی ادامه داد: همین مسأله باعث شده تا شرایط حضور برای سایر فعالان حوزه فیلم کوتاه دشوار شود به علاوه آنکه متأسفانه به نوعی در تولید فیلم کوتاه چشم و هم چشمی هم وجود دارد! مثلاً فیلمسازان بیشتر دنبال امکانات خاص هستند تا فیلمنامه خوب! فکر می کنند اگر فلان امکانات را در اختیار نداشته باشند نمی توانند کار بکنند و این فضا بسیار تلخ و آزار دهنده است.

این فیلمساز جوان سپس با انتقاد از فیلمسازانی که می خواهند با تولید فیلم کوتاه به سینمای بلند راه پیدا کنند اظهار داشت: متأسفانه فیلم کوتاه استقلال خود را از دست داده و مسیری شده برای رسیدن به سینمای بلند؛ در صورتی که فیلم کوتاه خود به خود سینمای مجزایی است که بسیار حائز اهمیت است و نباید به آن به عنوان وسیله ای برای رسیدن به سینمای بلند استفاده کرد. بی تردید بسیاری از فیلمسازان هستند که فقط تولید در این نوع سینما را می پسندند و اصلاً نمی خواهند به سینمای بلند بروند. از این رو نباید اهمیت این سینما را نادیده گرفت و به آن به عنوان سینمایی دم دستی نگاه کرد.

گازر تأکید کرد: یکی دیگر از معضلات اصلی حوزه فیلم کوتاه و سینماگران جوان فقدان حمایت مالی مناسب است. ما فیلمنامه‌های زیادی داریم که ایده های بسیار بکری درون آن ها است اما متأسفانه امکان ساخت شان را نداریم و باید برای تولیدشان مدام دنبال سرمایه گذار بگردیم و همین مسأله باعث فرسایش جدی مان می شود. متأسفانه معضل اصلی اینجا است که اصولاً سرمایه گذار برای فیلم های کوتاه هم بسیار اندک است و مراکزی که متولی حمایت از فیلم کوتاه هستند نیز آنقدر شرایط شان برای حمایت از یک اثر دشوار است که فیلمساز ترجیح می دهد بیکار باشد اما هرگز به سمت آن ها نرود.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: ای کاش مراجع ثابتی وجود داشت که ما می توانستیم برای تأمین سرمایه تولید اثرمان به آنجا مراجعه کنیم و آن ها از ما حمایت داشتند. این اتفاق بسیار بد است که من یک سال است دنبال تهیه کننده ای هستم برای اینکه بتوانم کار بعدی ام را تولید کنم اما افسوس که هنوز این اتفاق رخ نداده است. این اتفاقات است که باعث ناامیدی در میان فیلمسازان جوان شده و قطعاً باید برای رفع این موانع و بحران ها تدبیر جدی صورت گیرد.

به گزارش سینماپرس، «آریا گازر» متولد سال ۱۳۸۰ و یکی از جوان‌ترین کارگردان عرصه فیلم کوتاه است و دانشجوی کارشناسی ادبیات نمایشی می‌باشد. وی نخستین حضور جشنواره‌آی خود را سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه تهران و با فیلم داستانی «قضاوت» تجربه نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.