چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

«علی بنائیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مدیران انجمن به این مسأله توجهی ندارند که تولید فیلم در ژانرهای متنوع به هزینه بیشتری نیاز دارد

علی بنائیان

سینماپرس: علی بنائیان کارگردان فیلم کوتاه در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: شنیده ها حاکی از آن است که انجمن سینمای جوانان بین تولیدات خودش و آثار مستقل تبعیض زیادی قائل می شود و این اتفاق قطعاً باعث افت روحیه میان فیلمسازان خواهد شد.

کارگردان فیلم های کوتاه «پذیرایی سیمین» و «برای فروش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده دو بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۱ شرکت کردم که بار اول انجمن تهیه کننده اثرم بود و بار دوم به صورت مستقل حضور داشتم و شخصاً این تبعیض را احساس نکردم اما بارها از همکارانم شنیده ام که متأسفانه انجمن تبعیض زیادی میان فیلم های خودش و آثار مستقل قائل می شود.

این فیلمساز جوان در بخش دیگری از این گفتگو به سایر معضلات حوزه فیلم کوتاه اشاره کرد و با بیان اینکه مسئولان برای تولید فیلم در شهرهای کوچک اهمیتی قائل نیستند تصریح کرد: بنده شخصاً متولد بجنورد هستم؛ البته حدود ده سال است در تهران ساکنم؛ اخیراً آقای خزاعی به معضلات شهرستان ها اشاره کردند و در این باره می خواهم بگویم واقعاً فیلمسازی در بجنورد تعطیل است! یک دفتر انجمن سینمای جوانان در آنجا وجود دارد که مدت ها قبل یک نفر روزانه به آنجا می رفت و مدت ها است که از دور خارج شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در همین تهران هم فیلمسازان کوتاه با مشکلات جدی مواجه هستند. بنده دو سال قبل برای آخرین فیلمی که ساختم به انجمن سینمای جوانان مراجعه کردم که آن ها تهیه کنندگی فیلمم را بر عهده بگیرند اما آن ها مسأله ای را پیش کشیدند و پشت کار نیامدند و من به لحاظ مالی بسیار سخت توانستم کارم را جمع کنم.

بنائیان خاطرنشان کرد: تازه نکته قابل تأمل اینجا است که انجمن نهایت بودجه ای که برای تولید فیلم های کوتاه در نظر می گیرد حدود ۱۵۰ میلیون تومان است که رسماً با این هزینه های گران صرف حمل و نقل و پذیرایی می شود چه برسد به آنکه فیلمساز بخواهد با آن پول پول تجهیزات، لوکیشن، عوامل و... را هم تقبل کند.

این سینماگر تأکید کرد: جالب اینجا است که مدیران انجمن سینمای جوانان ایران طی سال های اخیر بسیار تأکید دارند که مقوله ژانر برایمان مهم است و فیلم ها باید در ژانرهای متعدد تولید شوند اما گویا به این مسأله توجهی ندارند که تولید فیلم در ژانرهای متنوع به دلیل استفاده از تکنیک‌های به روز و... به هزینه بیشتری نیاز دارد.

بنائیان متذکر شد: متأسفانه شرایط امروز در حوزه فیلم کوتاه این گونه شده که یا تنها کسانی که خودشان پولدار هستند و سرمایه گذار شخصی دارند می توانند کار کنند یا عده دیگری به صورت رفاقتی و با بودجه اندک فیلم تولید می کنند که شانسی برای دیده شدن ندارند. علاوه بر این انجمن سینمای جوانان برای پخش فیلم‌ها در عرصه بین‌الملل نیز هیچ کاری نمی‌کند.

وی در پایان این گفتگو افزود:البته بنده طی ماه های اخیر که درگیر تولید فیلم اول بلندم هستم متوجه شدم که وضعیت حوزه فیلم بلند به مراتب فاجعه بارتر از فیلم کوتاه است. اینقدر شرایط سخت و دشوار شده که ما رسماً هیچ امیدی نداریم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.