شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

اسرافیل علمداری در گفتگو با سینماپرس:

باید با ساخت آثار فرهنگی و هنری توطئه بدخواهان را که منتهای آرزوی شان ایجاد تفرقه است خنثی کنیم

اسرافیل علمداری

سینماپرس: اسرافیل علمداری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: استخراج مفاهیم مشترک دینی و مذهبی و انعکاس آن در قالب هنر می تواند مبحث مهم تقریب مذاهب را یاری کند و این وظیفه مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و سینمایی است که در این راستا کوشا باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سجاده آتش» و «بر بال فرشتگان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفم که طی چند دهه ای که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد هیچ گاه در خصوص مبحث مهم تقریب مذاهب کار جدی در سینمای کشورمان صورت نگرفته است؛ معضل اصلی ما بی تردید مدیران فرهنگی هستند که دغدغه و اهتمامی برای ورود به این مسائل نداشتند و به این مبحث کلان و استراتژیک بی توجهی کرده اند.

وی ادامه داد: البته ما در سایر حوزه های کلان فرهنگی و استراتژیک هم شاهد کارهای چندانی نبوده ایم؛ مثلاً در مورد دفاع مقدس هم آنچنان که باید در سینما کاری صورت نگرفته است. اما آنچه مهم است اینکه مقوله تقریب مذاهب امروزه امری بسیار حیاتی و ضروری است چرا که دشمنان اسلام و ایران درصدد هستند تا به هر وسیله ای میان شیعیان و سنی ها تفرقه اندازی کنند تا به اهداف و آمال خود برسند.

علمداری خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم هنرمندان را مقصر این غفلت بزرگ بدانیم چرا که هنرمندان بیشتر درگیر مباحث سطحی و روز هستند و توجهی به این مباحث بزرگ و کلان ندارند. از سوی دیگر پرداختن به این موضوعات سواد کافی هم طلب می کند که متأسفانه بخش اعظمی از هنرمندان ما سواد این ماجرا را هم ندارند. مثلاً فرض بفرمایید همین امروز اگر قرار باشد فیلمی در خصوص تقریب مذاهب ساخته شود که بتواند در ابعاد جهانی دیده شده و مورد توجه قرار گیرد کدام نویسنده و کارگردان ما سواد ورود به این وادی مهم و خطیر را دارد؟

این سینماگر تأکید کرد: مسأله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی از گذشته های دور همواره جزو اهداف و آمال متفکران و شخصیت‌های مصلح سیاسی و مذهبی بوده اما حداقل در وادی هنر و سینما به این مقوله مهم بی توجهی شده است که امیدواریم این رویه اصلاح شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: زیبنده است که سینمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام در راستای تولید این قبیل فیلم ها پیشگام باشد. ما باید با ساخت آثار فرهنگی و هنری توطئه بدخواهان و دشمنان را که منتهای آرزوی شان ایجاد تفرقه میان مسلمانان است خنثی کنیم و یکپارچگی و اتحاد خود را به رخ دنیا بکشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.