چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

رئیس هیات مدیره خانه سینما:

شاهد یک عدم‌ تسلط جدی در عرصه مدیریت فرهنگی هستیم!

محمدمهدی عسگرپور در سومین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت مدیره خانه سینما، در واکنش به استعفای دبیر بیست و سومین دوره جشن خانه سنیما به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت برگزاری این رویداد پرداخت.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره نامه کناره‌گیری فرهاد توحیدی از دبیری بیست و سومین دوره جشن خانه سینما و پذیرش یا عدم پذیرش آن به مهر گفت: در اولین جلسه هیات مدیره باید موضوع استعفای آقای توحیدی مطرح شود. ضمن اینکه باید با ایشان گفتگو کنیم. هرچند که او پیش از این با ما درباره این مساله صحبت کرده بود. رابطه ما با آقای توحیدی رابطه دیروز و امروز نیست بلکه یک رابطه قدیمی است و دلیل انتخاب فرهاد توحیدی هم تسلط او روی موضوع بود.

وی افزود: وقتی بحث برگزاری این رویداد در سال جاری مطرح شد به این فکر کردیم که چه کسانی روی موضوعات صنفی تسلط دارند و در عین حال خوشنام هستند و فعالیت‌های آن‌ها نزد اصناف قابل‌قبول است؟ ما در این بین تنها توانستیم به چند نام برسیم که آقای توحیدی در صدر جدول بود. آقای توحیدی پیش از اعلام رسمی، دلایل کناره‌گیری خود را با من مطرح کرده بود و حتی یک بار قبل هم، این خیز را برداشته بود که استعفای خود را اعلام کند اما این بار درباره دلایل او مجاب شدم که بخش زیادی از دلایلش در همان نامه استعفا مطرح شده است.

عسگرپور تأکید کرد: به هر حال در جلسه هیات مدیره مساله کناره‌گیری آقای توحیدی مطرح می‌شود و ما درباره پذیرش یا عدم پذیرش و یا اینکه قرار است این مسیر را با او ادامه بدهیم و یا اصلاً قرار است مسیر دیگری را پیش بگیریم در همان جلسه صحبت خواهیم کرد.

از ابتدا می‌دانستیم با وضعیت طبیعی مواجه نیستیم

وی درباره وضعیت برگزاری این رویداد متأثر از این استعفا هم گفت: از ابتدا مشخص بود که ما امسال با یک وضعیت طبیعی روبرو نیستیم و همکاران ما در فشار قرار خواهند گرفت. چه آن‌هایی که دیگر امکان فیلمسازی برای‌شان فراهم نیست، چه آن‌هایی که کارشان چندان به اخذ مجوزها مرتبط نیست، اما کاری برایشان وجود ندارد. ضمن اینکه با مجموعه‌ای از مدیران هم مواجه هستیم که نسبت به این موضوعات وعده‌های عجیبی می‌دهند. شرایط اجتماعی هم البته در این موضوع دخیل است و همه‌مان می‌دانیم که معنی این تأثیر چیست.

از زمانی که آقای توحیدی و همکارانشان کارها را کلید زدند، هیأت مدیره برخی از اصناف اعلام کردند که برگزاری این رویداد را به هر شکلی مناسب نمی‌دانند و این همان جایی است که محل بحث است و طبیعی است که نهاد صنفی بر سر آن دچار چالش شود. نه باید از این چالش فرار کرد و نه از هر تصمیمی که امکان اتخاذ آن وجود دارد

رئیس هیات مدیره خانه سینما افزود: از روز ابتدایی که بحث برگزاری رویداد خانه سینما مطرح شد، مشخص بود که این رویداد به‌شکل سنتی خودش نمی‌تواند برگزار شود. حال و روز همکاران ما امروز حال و روز مناسبی برای برگزاری جشن نیست. به همین دلیل ما این رویداد را به‌عنوان مراسمی برای اهدای جوایز تعریف کردیم. خیلی از همکاران ما هم همین حس را نسبت به این رویداد داشتند.

عسگرپور ادامه داد: از زمانی که آقای توحیدی و همکارانشان کارها را کلید زدند، هیأت مدیره برخی از اصناف اعلام کردند که برگزاری این رویداد را به هر شکلی مناسب نمی‌دانند و این همان جایی است که محل بحث است و طبیعی است که نهاد صنفی بر سر آن دچار چالش شود. نه باید از این چالش فرار کرد و نه از هر تصمیمی که امکان اتخاذ آن وجود دارد. فراموش نکنیم کسانی که در نهادهای صنفی به‌عنوان هیأت مدیره مشغول هستند، برآمده از آرای همکاران‌شان در صنف هستند. به برخی مدیران سینمایی هم هشدار می‌دهم که ادبیات خطرناک قبلی را که این اصناف همه سینما نیستند، مجدد احیا نکنند. کما اینکه در دولت دهم شاهد همین ادبیات درباره صنوف سینمایی بودیم و نتیجه‌اش را هم دیدیم.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه با اشاره به عدم آشنایی برخی مدیران سینمایی به سازوکار عملکرد صنوف گفت: اختلاف درباره نوع برگزاری جشن خانه سینما، همچنان وجود دارد و جلسات زیادی هم تا به امروز داشته‌ایم. صنوفی مانند کانون کارگردانان، کانون فیلمنامه‌نویسان، بخشی از تهیه‌کنندگان و یکی دو صنف دیگر درباره این موضوع نکاتی داشته‌اند. حتماً باید همه این نظرات را مدنظر داشته باشیم.

وی تأکید کرد: امروز در میانه این چالش هستیم و امیدوارم به زودی به جمع‌بندی برسیم. طبیعتاً نتیجه‌ای هم که می‌گیریم احتمالاً مورد قبول برخی از همکاران ما نباشد، کما اینکه مورد قبول طیف دیگری خواهد بود. نهایتاً باید در این موضوعات به جمع‌بندی رسید و نمی‌توان کارها را به بهانه اختلاف‌نظر رها کرد.

ریالی از بودجه معیشتی سینماگران در اختیار خانه سینما نیست

عسگرپور در ادامه گفت: با توجه به تجربه شخصی‌ام حس می‌کنم مسائل ما در حوزه مسائل صنفی و مدیریت فرهنگی، روز به روز پیچیده‌تر از امروز خواهد شد، چراکه امکان گفتگویی که امیدی به نتیجه آن باشد، اساساً وجود ندارد. برخی دوستانی که مسئولیت دولتی دارند و هیچ اشکالی هم ندارد که اظهارنظر کنند، باید متوجه این نکته باشند که تمام امکانات و بودجه مرتبط با مسائل معیشتی همکاران ما را در دولت تعریف کرده‌اند. پس سر این مسائل نباید با نهاد صنفی کلنجار بروند! ریالی از بودجه مربوط به مسائل معیشتی سینماگران، در اختیار خانه سینما قرار نمی‌گیرد و همه در نهادهای دولتی تعریف شده است. این مشکل البته ارتباطی با دولت فعلی ندارد و ساختاری است. نهادهای دولتی هم عموماً برای در اختیار گذاشتن این کمک‌ها از صنوف تبعیت می‌خواهند و اگر تبعیت اتفاق نیفتاد به فکر تفرقه افکنی در صنوف می‌افتند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره زمان احتمالی برگزاری جشن خانه سینما که پیش‌تر اواخر شهریور ماه اعلام شده بود هم توضیح داد: قبل از استعفای آقای توحیدی هم بحث درباره برگزاری این رویداد در مهر ماه یا حتی آبان‌ ماه مطرح شده بود و به دلیل تقارن با ماه صفر، برگزاری جشن در شهریور ماه منتفی شده بود. با شرایط جدید برای رسیدن به جمع‌بندی باید جلسات خود را ادامه دهیم و نظر همه اصناف را جویا شویم. البته که مجدد تأکید می‌کنم، نمی‌توانیم همه همکاران خود را در یک موضوع مشخص راضی نگه داریم.

گاهی برخی از این مسئولان احساس می‌کنند که برای تزریق امید، باید سرنگ در دست بگیرند و مدام چیزی را تزریق کنند! نگاه‌شان به مقوله‌هایی از این دست، کاملاً سازمانی است. در نبود تسلط و امکانات است که مدیر مجبور می‌شود تنها شعار بدهند و به دیگران خرده بگیرند که شما چرا امید به جامعه نمی‌دهید!

رئیس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: من نمی‌توانم برای برگزاری یک رویداد صنفی، مانند یک مسئول دولتی فکر کنم. به‌خصوص که مسئولان دولتی ما و مدیران فعلی سازمان سینمایی به گونه‌ای عمل می‌کنند که همه چیز را در قالب گزاره‌های خام اندیشانه تصور می‌کنند و برای شخص من عجیب است که در مواردی چرا حس موفقیت به آن‌ها دست می‌دهد؟ شاهد یک عدم‌ تسلط جدی در عرصه مدیریت فرهنگی هستیم.

وی افزود: در این دولت و برخی دولت‌های دیگر شاهد حضور مدیرانی بوده‌ایم که اساساً علاقه‌مند به حوزه فرهنگ نیستند و گاهی شاید درباره مناسبت‌هایی مانند روز ملی سینما هم اظهارنظر کنند اما واقعیتش این است که تسلطی بر شرایط ندارند. گاهی برخی از این مسئولان احساس می‌کنند که برای تزریق امید، باید سرنگ در دست بگیرند و مدام چیزی را تزریق کنند! نگاه‌شان به مقوله‌هایی از این دست، کاملاً سازمانی است. در نبود تسلط و امکانات است که مدیر مجبور می‌شود تنها شعار بدهند و به دیگران خرده بگیرند که شما چرا امید به جامعه نمی‌دهید!

عسگرپور گفت: فرض بگیرید ما امروز تصمیم گرفته‌ایم به جامعه امید بدهیم، چه باید بکنیم؟ اینکه مدام از مردم بخواهیم به سینما بروند اما در فرآیند تولید و اکران، امکان عرضه فیلم‌های متنوع را سلب کنیم، مردم به شعارهای ما می‌خندند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در پایان تأکید کرد: «خانه سینما» نه یک ارگان دولتی است که همه در آن مطابق یک دستور مشخص عمل کنند، نه یک پادگان نظامی است. قاعده اداره این نهاد با ساختارهای دولتی متفاوت است. خانه سینما یک نهاد صنفی است که شاید اختلافاتی هم درون آن باشد. بحث این اختلافات هم مربوط به امروز و دیروز نیست و اساساً این نقطه قوت هر نهاد صنفی می‌تواند باشد که اصنافی که در آن جمع شده‌اند، گاهی بر سر برخی موضوعات به جمع‌بندی نرسند. در این موارد هم آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها و اجماع صنوف تکلیف را روشن می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.