شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

کارگردان «دشت پرماجرا»:

عجله و سرعت برای روی آنتن بردن برنامه‌ها در رسانه ملی بسیار زیاد شده

انیمیشن «دشت پرماجرا»

سینماپرس: تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «دشت پرماجرا» معتقد است تحولات مدیریتی همواره سدی برای موفقیت آثار فرهنگی محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین صالحی در گفت‌وگو با میزان در مورد روی آنتن رفتن پویانمایی «دشت پرماجرا» و ویژگی‌های این اثر در رده سنی کودک و نوجوان گفت: پویانمایی «دشت پرماجرا» در چهار فصل ۱۳ قسمتی و در مجموع ۱۳۰ قسمت با تکنیک سه بعدی برای گروه سنی کودک و نوجوان روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه داستان‌هایی را در دل یک دشت و جنگل نقل می‌کند که کاراکترهای آن، حیوانات مختلف و حوادثی متعدد در طول زندگی‌شان را به تصویر می‌کشد. از این رو روایت‌هایی که بیان می‌شود عموما تجربه‌آموز است.

وی ادامه داد: پویانمایی «دشت پرماجرا» با هدف فراهم کردن نیازهای آموزشی گروه سنی نوجوان و حتی کودکان و نیز تفهیم بهتر و موثر مباحث ارزشی، اخلاقی و آموزشی تنظیم‌ شده و مقوله‌هایی همانند نواندیش بودن نسل جدید و موفقیت آن‌ها در مسیر یافتن راهکارهای متنوع، برای گذشت از موانع زندگی را به تصویر کشیده است. بنابراین از این طریق، جذابیتی معماگونه را در لابه‌لای قصه‌های خود برای مخاطب کودک و نوجوان به نمایش می‌گذارد که از شبکه دو سیما روی آنتن خواهد رفت.

صالحی درباره چالش‌های مالی در روند فرآیند ساخت پویانمایی «دشت پرماجرا» بیان کرد: از آنجا که زمان شروع ساخت پویانمایی «دشت پرماجرا» مربوط به دو سال پیش است و قراردادها با توجه به بودجه‌ریزی همان سال در نظر گرفته ‌شده بود، ادامه کار با دشواری‌های متعددی روبه‌رو شد، زیرا افزایش رکود و فشار اقتصادی شرایط را برای ادامه کار سخت و دشوار کرده بود. با این ‌حال تحولاتی که در ادامه مسیر ساخت این پویانمایی ایجاد شد، زمینه‌ای را فراهم کرد تا موسسه صبا نیز در مورد قرارداد جدید تصمیماتی به روز اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: پیش از اینکه من به‌عنوان تهیه‌کننده پویانمایی «دشت پرماجرا» وارد عرصه شوم، فیلم‌نامه نوشته شده بود و حتی چند قسمت آن ساخته‌ شده بود، اما به دلیل اینکه فیلم‌نامه در برخی نقاط ضعف‌هایی داشت و نتوانسته بود به خوبی قهرمانان این پویانمایی را در ابتدا به مخاطب خود معرفی کند و به عبارتی در بحث ارتباط برقرار کردن با مخاطب چالش‌هایی داشت، با تغییر و تحولاتی روبه‌رو شد.

این تهیه‌کننده ره‌آوردهای آموزشی پویانمایی «دشت پرماجرا» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: داستان پویانمایی «دشت پرماجرا» تلاش دارد تا به مخاطب خود که گروه سنی کودک و نوجوان هستند، شیوه تصمیم‌گیری درست و نتایج آن، همچنین اثرات و نتایج دلسوزی‌های بیجا و عوارض آن را که سبب دور شدن افراد از اهدافشان می‌شود، به تصویر بکشد. نکاتی که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما نتایج و پیامدهای آن ممکن است شرایط سخت و بغرنجی را برای همه افراد جامعه به دنبال داشته باشد.

صالحی تاکید کرد: مجموعه «دشت پرماجرا» به‌صورت غیرمستقیم پندها و تجربه‌های ارزشمندی را به مخاطب خود انتقال می‌دهد، به همین دلیل می‌توان این گزینه را به عنوان ویژگی پویانمایی «دشت پرماجرا» معرفی کرد. لزوم آشنایی مخاطب نوجوان با مواردی همچون دشمن‌شناسی، نفوذ بیگانه، اهمیت مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن، استقلال سرزمین و... از جمله نکاتی هستند که در خلال داستان مطرح می‌شود. مهم‌ترین رویکرد و شاخصه‌ای که این پویانمایی موضوع و سوژه خود را بر مبنای آن‌ها استوار کرده، مبحث اشغال و همچنین اعتماد به نسل جدید است. به همین دلیل سعی شده با نگاهی متفاوت و بکر به آن‌ها پرداخته شود. این مجموعه به بررسی و واکاوی چالش‌های تصمیم‌گیری در مسیر زندگی و حکمرانی و همچنین مواجهه با مشکلات موجود در تعاملات خوش‌بینانه، روایت ماجراهای پرفراز نشیب و جذاب را مطرح می‌کند.

وی تصریح کرد: چنانچه از ابتدا داستان را به دست گرفته و آن را ویرایش کرده بودیم، مستقیماً وارد کارزار شده و از بسیاری از اضافه‌کاری‌ها پیشگیری می‌کردیم، زیرا در خلال ساخت این پویانمایی مجبور شدیم برای معرفی بهتر قهرمانان و کاراکترهای اصلی زمینه‌سازی‌هایی را انجام دهیم که این امر سبب افزایش و یا حذف بخش‌هایی از فیلم‌نامه شد. پویانمایی «دشت پرماجرا» دارای ۴۰ کاراکتر است که با رنگ و لعابی متفاوت و جدید و با سبک و سیاقی به روز برای مخاطب به نمایش گذاشته خواهد شد و در این زمینه نسبت به سایر پویانمایی‌های جهان عقب نیست.

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه «دشت پرماجرا» در مورد اقبال مخاطبان تاکید کرد: برای اینکه یک پویانمایی و یا یک داستان بتواند جای خود را بین مخاطبان باز کند، شاخص‌های ویژه‌ای باید به کار گرفته شود که از جمله آن‌ها تبلیغات همه‌جانبه از سوی شبکه‌های مختلف در صداوسیما خواهد بود. از سوی دیگر زمان روی آنتن رفتن این مجموعه بسیار مهم است و نکته قابل توجه استمرار در ارائه یک مجموعه پویانمایی و کیفیت در کنار آن است که سبب خواهد شد اثر تولیدشده دیده شود و مورد اقبال جامعه قرار بگیرد. طی سال‌های اخیر پویانمایی‌های بسیاری ساخته شده، اما چون شاخص‌های اصلی مثل تبلیغات و زمان پخش مناسب با آن همراه نبوده، نتوانسته جای خود را در بین برنامه‌ها پیدا کند و اقبال مخاطبان را در پی نداشته است.

صالحی تصریح کرد: پویانمایی «دشت پرماجرا» اگرچه با زبانی طنز نکاتی را به مخاطب انتقال می‌دهد، اما همانند داستان کلیله و دمنه نیست. بلکه هدفش انتقال تجربه است و برای این موضوع برنامه‌ریزی ویژه‌ای را در نظر گرفته است. از سوی دیگر قصه‌ها کیفیت بالایی دارند و این امر می‌تواند اقبال مخاطب را به دنبال داشته باشد. نکته قابل توجه اینکه هنگامی‌که یک محصول قرار است جذابیت ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد، باید پارامترهای خاص خود را داشته باشد و ما تلاش کردیم تا در این زمینه به اهداف در نظر گرفته شده نزدیک شویم. این نکته را باید در نظر داشت که جذب مخاطب و ظرفیت‌سازی نیاز به زمان دارد تا مخاطب با کاراکترها آشنا شده و به تدریج در خلال داستان‌ها با آنها رفیق شود. یکی از معایب پویانمایی «دشت پرماجرا» در زمان قبل از نگارش فیلم‌نامه‌ معرفی نشدن قهرمان داستان به مخاطبان بود. به همین منظور تغییراتی در این عرصه شکل گرفت تا ارزش زنجیره ارزش‌گذاری و موقعیتی پویانمایی «دشت پرماجرا» تقویت شود.

وی تاثیرات تغییر و تحولات مدیریتی را بر روند ساخت آثار فرهنگی مورد ارزیابی قرار داد و افزود: از آنجا که دوران مدیریت‌های کوتاه در مجموعه‌های فرهنگی بسیار زیاد است و افراد تلاش می‌کنند تا بر اساس تعهدات در نظر گرفته‌شده خود برای مدت کوتاهی فعالیت ثمربخش خود را معرفی کنند، به همین دلیل بسیاری از شاخص‌ها و پارامترها در نظر گرفته نمی‌شود. از زمانی که طرح داده می‌شود عجله و سرعت برای روی آنتن بردن برنامه‌ها در رسانه ملی بسیار زیاد شده و این فشار بار کاری را برای عوامل تولید بالا می‌برد. بسیاری از مدیران در پی این امر هستند که بخش تولید صرفاً آثاری را تهیه‌ کرده و در زمانی مشخص روی آنتن برود، در حالی ‌که کیفیت، تبلیغات زمان پخش و نکات بسیار دیگر را که بر زنجیره تولید و دیده شدن آثار فرهنگی اثر دارد، نادیده می‌گیرند. از سوی دیگر استمرار به عنوان مقوله‌ای مهم و اثرگذار که باعث دیده شدن اثر می‌شود، نباید کنار گذاشته شود.

صالحی خاطرنشان کرد: مجموعه «دشت پرماجرا» با توجه به لزوم آشنایی مخاطب کودک با مواردی همچون، دشمن‌شناسی، نفوذ بیگانه، مقابله با تهاجم فرهنگی، اهمیت مقاومت و ایستادگی و استقلال سرزمین وارد مرحله تولید شد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است، دشتی که در آن آرامش برقرار است، توسط شیر دانا اداره می‌شود، کفتارها با مظلوم‌نمایی وارد آن می‌شوند و با فریبکاری در آن سرزمین شروع به زندگی می‌کنند. بعد از مدتی شروع به خرابکاری در سرزمین می‌کنند و در نهایت حاکمیت آن سرزمین را به دست می‌آورند. از اهالی آن سرزمین جوانانی با تشکیل هسته‌های مقاومت در مقابل این اشغالگران می‌ایستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.