سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳

حسین سلطان‌محمدی:

ساخت آثار دفاع مقدس باید یک روش مستمر شود

دفاع مقدس و ماجرای اضمحلال فرهنگی جمهوری اسلامی

سینماپرس: کارشناس و منتقد سینما گفت: پخش سریال‌هایی چون «عاشورا» با این ساختار خوب به شناساندن دوران دفاع مقدس به نسل جدید کمک می‌کند.

به گزارش سینماپرس، حسین سلطان‌محمدی کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به سریال عاشورا که این روزها در حال پخش از شبکه اول سیما است اظهار کرد: تفاوت سریال عاشورا با نسخه سینمایی‌اش این است که تلویزیون فرصت دارد تا جزئیات را به تصویر بکشد.

وی افزود: جرئیات به نمایش درآمده در این سریال به خصوص سختی عرصه جنگ و خشونتی که در آن وجود داشته است به شناخت بهتر آن دوران کمک می‌کند و نشان می‌دهد که رزمندگان ما چه‌طور شخصیتی داشتند، ایمان و باورهایشان چه بود و چگونه در آن خشونت سنگین جنگی مقاومت و از کشور خود دفاع می‌کردند.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه این موضوع برای نسل امروز که دید سطحی نسبت به آن فضا دارند جالب توجه و لازم است و حتما باید جذاب ساخته شود گفت: البته این موضوع برای نسل فعلی ما که برایشان یادآوری شود در چه فضایی ایستادگی می‌کردند و صحنه را خالی نمی‌کردند و همه افرادی که در جنگ شرکت می‌کردند و اقشار مختلف مردمی بودند و از سراسر کشور حضور داشتند هم مصداق پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: سریال عاشورا روایتی از زندگی قهرمان سریال شهید مهدی باکری از فرماندهان لشکر سپاه را به تصویر می‌کشد؛ لشکری که عمده نیروهایش بسیجی یعنی نیروهای مردمی بودند.

سلطان محمدی با بیان اینکه این سریال بسیار پر مخاطب است، چرا که بسیاری از مردم نسخه سینمایی آن را ندیده‌اند و افرادی که مخاطب سینما هستند بسیار کمتر از تلویزیون هستند گفت: در بسیاری از مناطق کشور دسترسی به تلویزیون سهل‌الوصول‌تر از رفتن به سینماست و در تمام خانه‌ها تلویزیون وجود دارد.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون افزود: در این سریال معنی واقعی بسیج، سپاه و نیروهای مردمی به نمایش گذاشته شده است و اینکه افراد بدون نگاه مالی و چشمداشتی در جنگ شرکت می‌کردند. پخش این نوع سریال‌ها با این ساختار خوب کمک می‌کند به شناساندن آن دوران به نسل جدید و تلنگری می‌شود برای بقیه.

وی پیرامون جایگاه آثار دفاع مقدس در حال حاضر در صدا وسیما بیان کرد: فرهنگ حاکم بر هشت سال جنگ تحمیلی یکی از صحنه‌هایی بود که انقلاب آن را مطالبه می‌کرد و آن اصول فرهنگی را عملاً به فاصله خیلی کم بعد از انقلاب اسلامی به چشم دیدیم و آنچه را که در انقلاب فریاد می‌زدیم و مطالبه می‌کردیم را به نمایش گذاشتیم. ضمن آنکه پیامد گسترده‌ای در جهان گذاشت و در حال حاضر هم از آن بهره‌هایی می‌بریم.

سلطان محمدی افزود: می‌توان گفت به‌روزرسانی اصول فرهنگی اسلامی و آنچه در دستورالعمل‌های اولیای الهی بر آن تاکید می‌شد را ما در قالب امروزی‌اش در دوران دفاع مقدس به انجام رسانده و تمرین کردیم؛ بنابراین در خیلی از دوره‌ها فرصت و نیاز هست که آثار مرتبط با دفاع مقدس ساخته شود و نمی‌توانیم مانند سال‌های گذشته مدعی آن شویم که متن مکتوب نداریم. از لحاظ ادبیات نوشتاری کتاب‌های بسیاری است که فیلمنامه‌نویسان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و فیلم و سریال بسازند. نیاز هست که در موضوع دفاع مقدس کار شود؛ چراکه این هشت سال قابل فراموش کردن نیست.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه آمریکا در جنگ جهانی دوم به عنوان کشور پیروز خارج شد و از آن زمان تا به امروز غیرممکن است در سینمای مسلط هالیوودی که به کشورهای غربی هم احاطه دارد آثاری درباره جنگ جهانی دوم دیده نشود گفت: در همه آن‌ها تاکید می‌شود که نباید فراموش کنیم آمریکا کشور پیروز بوده است. اما ما که بر پای این باور ایستاده‌ایم نباید حالا که سال‌ها از جنگ تحمیلی گذشته است آن را فراموش کنیم.

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس نقطه برتری دفاع ما از ملک و میهن بوده که همه را به تحسین وا داشته است. ساخت آثار دفاع مقدس باید یک روش مستمر شود و ضرورت در این خصوص بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه البته یک چرایی بزرگ هم وجود دارد و آن این است که چرا ما با وجود آن همه یادگار زنده دوران دفاع مقدس مانند جانبازان و خانواده‌های شهدا، همچنان در ساخت آثار نمایشی کوتاهی می‌کنیم؟

اظهار کرد: ما باید موضوع تولید آثار مرتبط با دفاع مقدس را به لحاظ کمی و کیفی به طور ویژه مورد توجه قرار دهیم. باید بدانیم و آگاه باشیم از پیامدهای هشت سال دفاع مقدس است که اینک کشور به این جایگاه رسیده است و بن مایه همه این دستاوردها، همان دوران است.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: پس باید آن دوران را از لحاظ تصویری هم در ذهن مردم همیشه به درستی با ساخت آثاری همچون سریال عاشورا زنده نگه داریم.

سطان محمدی در پاسخ به اینکه آیا خوب است روند ساخت مینی سریال‌ها ادامه‌دار باشد؟ گفت: بستگی به این دارد که داستان را تا چقدر باز خواهیم کرد؛ مثلا آیا قصه شوق پرواز که روایت زندگی شهید بابایی بود زمینه پردازش گسترده را دارد یا خیر و محتوا و متنی که در اختیار است برای ساخت چگونه است. باید به تمام آن‌ها توجه بشود.
وی اضافه کرد:، اما در مجموع ایده مینی سریال خوب است و باید تقویت شود.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه سریال عاشورا در به تصویر کشیدن زندگی فرماندهان دفاع مقدس خوب عمل کرده است گفت: نکته‌ای که در مورد فرماندهان دفاع مقدس وجود دارد این است که آن‌ها همیشه در خط مقدم جبهه و پای کار بوده‌اند. این نگرش و تمام این افراد شاخص، همگی به دلیل همان ویژگی‌هایی که داشتند قابل پردازش هستند که ببینیم در وجود آن‌ها چه می‌گذشته که به این مرحله و جایگاه رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از آثاری که پیش از این ساخته شده هم جا داشته که از زوایای مختلف به موضوع پرداخته شود. محتوا نقش بسیار مهمی دارد تا اثر درست خود را بر مخاطب بگذارد.

سلطان محمدی پرداختن به زندگی قهرمانان ملی را ضرورت دانست و بیان کرد: اگر قبل از این به این موضوع پرداخته نمی‌شده یا کمتر پرداخته می‌شده جای گله از صدا و سیماست. البته اینکه مدیریت فعلی نقاط مغفول و خلاهایی که از قبل بوده را شناسایی می‌کند تا روی آن کار شود بسیار ارزشمند است.

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: بحثی که همیشه مطرح بوده بحث بودجه است؛ اما اینکه اکنون بخشی از ماموریت‌های تلویزیون که به عنوان رسانه فراگیر در همه نقاط کشور در دسترس است به همین امر اختصاص یافته قابل تقدیر، تحسین و حمایت است.

وی با بیان اینکه ما در تاریخ کشورمان قهرمان و الگوی شاخص کم نداریم و بسیار ضروری است که به آن‌ها به درستی پرداخته بشود تا نسل امروز آن‌ها را بشناسد عنوان کرد: امیدواریم این مهم به روالی مستمر تبدیل شده و با هر تغییر مدیریت از اولویت خارج نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.