شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵

کارگردان فیلم ضعیف «هایپاور»:

قطعاً اگر بودجه این فیلم دوبرابر می‌شد فیلم باکیفیت‌تری را شاهد بودیم!

هادی محمدپور کارگردان فیلم سینمایی های پاور

سینماپرس: هادی محمدپور با اشاره به اینکه فیلم «هایپاور» با دیگر فیلم‌هایی که درباره نیروی پدافند هوایی و شهید ستاری ساخته شده‌اند متفاوت است، تأکید کرد: این فیلم به نبوغ شهید ستاری می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، هادی محمدپور، کارگردان فیلم سینمایی «هایپاور» که به تازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: سال گذشته من کلیپی در فضای مجازی دیدم که در آن شهید ستاری در اتاق کنترل پرواز نشسته و آنجا با دیگر خلبان‌ها که در پرواز بودند، صحبت می‌کرد و عملیاتی را به این شکل از راه دور کنترل می‌کرد.

محمدپور خاطرنشان کرد: بسیار جالب بود که یک نفر عملیات هوایی را از اتاق کنترل، رصد می‌کند، همه چیز را مدیریت می‌کند و همزمان از انحدام هواپیماهای دشمن خوشحال می‌شود. بعد از بررسی‌هایی که داشتم متوجه شدم این کلیپ مربوط به نیروی پدافند ارتش و عملیات والفجر ۸ است. در این عملیات شهید ستاری طرحی را ارائه داده بود که به واسطه این طرح در ۲۰ روز بیش از ۸۰ هواپیمای دشمن سرنگون شد.

وی افزود: برای تحقیق و پژوهش ابتدایی کارم را شروع کردم، با مسئولین پدافند ارتش صحبت کردم و منابع خاص را در اختیار بنده گذاشتند و با امیر شایانمهر که ۹۰ درصد فیلمنامه این اثر را ایشان نوشته‌اند کارش نگارش فیلمنامه «هایپاور» را آغاز کردم. البته شخصی به نام امیر سرتیپ براتعلی غلامی را به ما معرفی کردند که یار و همراه شهید ستاری، تنها بازمانده عملیات والفجر ۸ و یکی از طراحان آن بودند و ما از روایت‌هایشان ایشان از همان روز اول عملیات‌های پدافند هوایی تا زمانی که پیروزی حاصل شد استفاده کردیم.

این کارگردان درباره واقعی بودن روایت‌های فیلم سینمایی «هایپاور» گفت: ما صد در صد کار را بر اساس اسناد و واقعیت‌ها پیش بردیم و فقط نام شخصیت «امانی» را با توجه به احترامی که برای شخصیت واقعی قائل بودیم تغییر دادیم. در فیلم «هایپاور» این شخصیت بین دو راهی خیانت به کشور یا وفاداری به آن قرار می‌گیرد و نمی‌داند کدام مسیر را انتخاب کند و هر چند که خوشبختانه این فرد در نهایت از این امتحان موفق بیرون آمد اما ما برای اینکه حساسیتی روی ایشان ایجاد نشود نام این شخصیت را تغییر دادیم. شخصیت واقعی کاراکتر «امانی» در حال حاضر نیز در قید حیات هستند.

محمدپور درباره وجه تمایز فیلم «هایپاور» با فیلم سینمایی «منصور» و دیگر آثاری که به اقدامات پدافند هوایی می‌پردازند، گفت: فیلم خوش‌ساخت «منصور» شخصیت محور بود ولی فیلم «هایپاور» مربوط به نبوغ شهید ستاری و طرح فوق‌العاده ایشان است و چندان به شخصیت شهید ستاری نپرداخته‌ایم و علاوه بر آن به نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر ۸ پرداخته‌ایم. دیگر فیلم‌هایی که به پدافندهای هوایی پرداخته‌اند، در این سال‌ها آثار متفاوتی از «هایپاور» هستند و به عنوان مثال می‌توان به «۲۸۸۸» اشاره کرد که این فیلم با وجود پرداختن به نقش پدافند هوایی در جنگ ارتباط دیگری با فیلم «هایپاور» ندارد.

وی تأکید کرد: ایده ساخت فیلم «هایپاور» از خودم بود، هیچ کس ساخت این فیلم را به من سفارش نداد. در تاریخ جنگ بازه‌ای زمانی وجود دارد که به یکی از نمادهای نیروی پدافند ارتش تبدیل شده و هر جا که صحبت از عملیات هوایی می‌شود این عملیات و طرح شهید ستاری مثال زده می‌شود و اهمیت این موضوع به خودی خود یکی از دلایلی بود که من به سراغ این قصه رفتم.

این کارگردان اظهار داشت: ساخت این فیلم کار بسیار سختی بود، ساخت فیلم جنگی نیاز به برنامه‌ریزی‌های بسیاری دارد و ممکن است بارها با ناهماهنگی‌هایی که صورت می‌گرفت کار دچار اشکال شود و کارگردان باید فشار عصبی زیادی را تحمل کند. علاوه بر این مسائل کیفیت کار، اینکه آیا فیلم دیده می‌شود یا خیر و… دغدغه‌هایی بود که من داشتم و ریسک کردم و به سراغ ساخت این فیلم رفتم و با توجه به هزینه‌ای که صورت گرفت و شرایطی که فراهم بود به نظر من «هایپاور» پروژه موفقی بود. هزینه ساخت این فیلم اصلاً‌با هزینه ساخت فیلم‌های جنگی قابل قیاس نیست و قطعاً اگر بودجه این فیلم دوبرابر می‌شد فیلم باکیفیت‌تری را شاهد بودیم و اطمینان دارم که فیلم در چند بخش برنده سیمرغ هم می‌شد. بودجه اندک باعث شد که ما از ضبط برخی صحنه‌ها منصرف شویم و یا نتوانستیم برخی متریال مورد نیاز را داشته باشیم.

محمدپور درباره لزوم ساخت فیلم‌هایی درباره جنگ تحمیلی گفت: من از نسل جوان هستم و اتفاقاتی که در این دوران رخ داده را شنیده‌ام. من به شخصه علاقه داشتم بتوانم برهه‌ای از تاریخ را که افرادی برای این کشور زحمت کشیده‌اند به زبان سینما روایت کنم تا جوانان ما بدانند اگر خاک کشورمان حفظ شده است چه انسان‌های بزرگی را از دست داده‌ایم. نمی‌خواهم شعار بدهم اما این هدف اصلی من بود و هر وقت که فیلم‌های دفاع مقدسی را می‌بینیم به کشورم و گذشته‌ام افتخار می‌کنم و می‌خواستم با «هایپاور» به بزرگانی چون شهید ستاری ادای دین کنم.

وی افزود: شخصیت شهید ستاری را نمی‌توان با یک فیلم یا یک سخنرانی معرفی کرد، باید بیشتر درباره او بخوانیم و بشنویم. زندگی من به شخصه به دو قسمتِ پیش از شناخت و ساخت فیلم شهید ستاری و پس از آن تقسیم می‌شود. پیشنهاد می‌کنم کسانی که به دیدن فیلم «هایپاور» می‌آیند تنها به این فیلم اکتفا نکنند و سعی کنند شخصیت شهید ستاری را بیشتر بشناسند و به راحتی از کنار این شخصیت عبور نکنند.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: هر کارگردانی علاقه‌مند است که فیلمش مورد استقبال قرار بگیرد اما متأسفانه فیلم‌های دفاع مقدسی در گیشه چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند اما این فیلم با بودجه کمی ساخته شده و اطمینان دارم که به لحاظ مالی ما بیت‌المال را متضرر نکرده‌ایم. در ساخت این فیلم ارتش تمام قد با ما همکاری کرد ولی در برخی موارد ما نمی‌توانستیم خود را با ارتش وفق دهیم؛ مثلاً یک هواپیما برای فیلمبرداری آماده می‌شد و ما فقط یک روز این هواپیما را در اختیار داشتیم تا تصاویری که مدنظر داریم را ضبط کنیم و ما با توجه به سکانس‌ها تصور می‌کردیم که یک روز زمانی مناسب است اما اینگونه نبود و مدام با ارتش در تماس بودیم که بتوانیم زمان بیشتری هواپیما را در اختیار داشته باشیم و می‌دانیم که استفاده از این تجهیزات نیز با محدودیت همراه است. خوشبختانه ارتش با ما همکاری لازم را داشت اما اقتضاعات فیلمبرداری در برخی مواقع باعث شد که کوتاهی‌هایی از سوی ما صورت بگیرد و به همین دلیل از امیر صباح‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی، امیر سپهری‌راد، امیر سرتیپ فولادی و امیر سرتیپ جوکار که یکی از پیشکسوتان و فرماندهان قدیمی هستند تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.