یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

یک منتقد سینمایی در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینمای ایران» در مبارزه با استکبار جهانی بسیار عقب است/«سینمای غرب» گاهی گل درشت اهداف خود را دنبال می کند

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد پیشکسوت سینما گفت: باید زیبایی ها و دستاوردها را در فیلم های سینمایی به تصویر بکشیم؛ این اتفاق یکی از راه های مبارزه با استکبار جهانی است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مبارزه با استکبار می تواند فراتر از نشان دادن نبرد فیزیکی باشد. دستاوردهای علمی و امنیتی و اجتماعی یکی از نکاتی است که می تواند در فیلم های ما به تصویر کشیده شود. اسن اتفاق خود به خود نوعی مبارزه با دشمنان و استکبار است.

وی ادامه داد: هر آنچه از نظر فرهنگی بتواند مفهوم آرمانی و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران را به نحوی ترویج کند به زعم من مبارزه با اندیشه و فرهنگ سیستم استکبار جهانی است؛ مبارزه با سیستم استعماری آن ها است که می خواهند بر ما حاکم کنند. هر آنچه بتواند نقطه ای مقابل فرهنگ رد شده غربی باشد و بتواند اصل و اساس سلامت را به تصویر بکشد می تواند نوعی مبارزه با استکبار باشد.

سلطان محمدی سپس با بیان اینکه آمریکایی ها سال ها است از جنگ جهانی فاصله گرفتند اما همچنان فیلم هایی با داستان تخیلی می سازند اظهار داشت: آن ها تلاش می کنند تا فرهنگ و روح حاکم بر زندگی غربی را در فیلم های شان ترویج کنند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: ما باید آسیب شناسی کنیم و ببینیم آیا اصلاً سینمای مان توانسته به قله نزدیک شود یا خیر؟ چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی باید ارزیابی کنیم که اکنون در کدام نقطه قرار گرفته ایم؟

وی در همین راستا یادآور شد: چند وقت پیش برنامه ای را دیدم که نظامیان صهیونیست در مورد این بحث می کردند که جمهوری اسلامی ایران جدا از کیفیت موشک هایش در کمیت آنقدر زیاد است که کمیت را بدل به کیفیت می کند. یعنی ما از نظر کمیت آنچنان تیراژ شلیک داریم که فرصتی برای دفاع دشمن نیست؛ اینجا است که کمیت بدل می شود به کیفیت!

سلطان محمدی تأکید کرد: آنچه مدنظر بنده است اینکه در آثار تصویری هر آنچه اصل سلامت است را باید توسعه داده و ترویج کنیم. هر آنچه پیشرفت های کشور را از نظر اجتماعی و اقتصادی نشان می دهد باید باشد. همین ساختمان های بلند مرتبه را باید به عنوان نماد زیبایی و دستاوردهای کشور در فیلم ها نشان داد. سفرهای مردم و نقاط گردشگری که بتواند نمادی از تأثیر استقرار نظامی به نام جمهوری اسلامی در جغرافیای ایران باشد را باید در فیلم ها نشان دهیم و اگر چنین کنیم یعنی در عمل مبارزه کردیم با ذهنیتی که استکبار به مردم دنیا از ایران اسلامی ارائه داده.

این منتقد سینما سپس با طرح این نکته که سینما نتوانسته آرمان های جمهوری اسلامی ایران را به تصویر بکشد تصریح کرد: متأسفانه سینما در مبارزه با استکبار جهانی بسیار عقب است. سینما باید مخاطب خود را برانگیخته کند.

وی متذکر شد: ما در سینمای ایران شاهد نفوذ بیگانگان هستیم؛ تشخیص نفوذ چندان سخت و دشوار نیست چرا که نفوذ همین واژه های مبتذل با آثار کمدی است به کرات در سینما می بینیم. این فیلم ها با اصل فرهنگی جمهوری اسلامی مغایرت دارد. متأسفانه مدیریت ما ضعیف شده اما دشمن در این حوزه موفق عمل کرده و به عنوان نمونه می توان به جشنواره های بین المللی اشاره کرد که کاری می کنند تا ما بر اساس خواسته های آن ها فیلم بسازیم.

سلطان محمدی در پایان این گفتگو افزود: ما نیازمند کار بیشتر و قوی تر هستیم؛ ما باید از کمیت زیاد کیفیت پدید آوریم و حتی اگر این اتفاق به صورت شعاری هم باشد مهم نیست چون سینمای غرب هم شعاری است و گاهی به صورت شعار دادن های گل درشت اهداف خود را دنبال می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.